Szybka kolej do Łodzi. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na studium, które ma wskazać m.in. przebieg nowej linii kolejowej

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Propozycja KPF Materiały CPK
Budząca wiele emocji, m.in. ze względu na jej niepewną ostateczną lokalizację, budowa linii kolejowej z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) do Łodzi wchodzi w kolejny etap. Spółka CPK ogłosiła przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami studium wykonalności tego projektu.

– Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej – czytamy w ogłoszeniu.

Trasa Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana ma być zaprojektowana do prędkości 350 km/h, przy czym w momencie jej oddania do użytku – mówi się o roku 2027 – zakłada się prędkość 250 km/h.

Nowa linia – jak donosi rynek-lotniczy.pl – ma być powiązana z linią kolejową nr 3 na odcinku między stacjami Ożarów Mazowiecki i Błonie linią nr 11 między stacjami Bełchów i Łowicz Główny, liniami kolejowymi nr 17, 458 i 541, w zakresie powiązania jej ze stacją Łódź Widzew. Przeanalizowana ma być także lokalizacja punktów obsługi pasażerów: Bolimów, Łyszkowice, Brzeziny, Dmosin i Łowicz Przedmieście.

CPK czeka na oferty do 22 grudnia. Na wywiązanie się z umowy zwycięzca przetargu będzie miał blisko półtora roku.

Jak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? Zobacz koncepcje architektów w galerii [przycisk_galeria]

Celem głównym budowy 140-kilometrowego odcinka kolejowej trasy jest połączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Łódź i Wrocław z kolejami dużych prędkości Czech i Niemiec.

Pod Łodzią zostanie wybudowany tunel dla KDP, który zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i zostanie wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą Łódź Kaliską tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna. Będzie to drugi tunel, obok obecnie budowanego tunelu średnicowego.

Przebieg nowych linii kolejowych związanych z budową CPK budził i pewnie do jego ostatecznego wytyczenia będzie wywoływał wielkie emocje mieszkańców. Z protestami mieliśmy do czynienia wiosną, gdy konsultowano możliwe warianty lokalizacji tras kolei dużych prędkości. Zapoczątkowali je mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego, a później rozlały się na znaczną część województwa. Częściowo zostały wyciszone ustępstwami ze strony CPK.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie