Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej do Łodzi. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na studium, które ma wskazać m.in. przebieg nowej linii kolejowej

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Propozycja KPF
Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Propozycja KPF Materiały CPK
Budząca wiele emocji, m.in. ze względu na jej niepewną ostateczną lokalizację, budowa linii kolejowej z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) do Łodzi wchodzi w kolejny etap. Spółka CPK ogłosiła przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami studium wykonalności tego projektu.

– Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej – czytamy w ogłoszeniu.

Trasa Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana ma być zaprojektowana do prędkości 350 km/h, przy czym w momencie jej oddania do użytku – mówi się o roku 2027 – zakłada się prędkość 250 km/h.

Nowa linia – jak donosi rynek-lotniczy.pl – ma być powiązana z linią kolejową nr 3 na odcinku między stacjami Ożarów Mazowiecki i Błonie linią nr 11 między stacjami Bełchów i Łowicz Główny, liniami kolejowymi nr 17, 458 i 541, w zakresie powiązania jej ze stacją Łódź Widzew. Przeanalizowana ma być także lokalizacja punktów obsługi pasażerów: Bolimów, Łyszkowice, Brzeziny, Dmosin i Łowicz Przedmieście.

CPK czeka na oferty do 22 grudnia. Na wywiązanie się z umowy zwycięzca przetargu będzie miał blisko półtora roku.

Jak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? Zobacz koncepcje architektów w galerii [przycisk_galeria]

Celem głównym budowy 140-kilometrowego odcinka kolejowej trasy jest połączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Łódź i Wrocław z kolejami dużych prędkości Czech i Niemiec.

Pod Łodzią zostanie wybudowany tunel dla KDP, który zacznie się przed stacją Łódź Fabryczna i zostanie wyprowadzony w okolicach linii kolejowej nr 14 łączącej Łódź Kaliską z Ostrowem Wielkopolskim. Samą Łódź Kaliską tunel ominie. Pociągi zatrzymają się w Łodzi tylko raz, na stacji Łódź Fabryczna. Będzie to drugi tunel, obok obecnie budowanego tunelu średnicowego.

Przebieg nowych linii kolejowych związanych z budową CPK budził i pewnie do jego ostatecznego wytyczenia będzie wywoływał wielkie emocje mieszkańców. Z protestami mieliśmy do czynienia wiosną, gdy konsultowano możliwe warianty lokalizacji tras kolei dużych prędkości. Zapoczątkowali je mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego, a później rozlały się na znaczną część województwa. Częściowo zostały wyciszone ustępstwami ze strony CPK.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto