Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konsultacje w sprawie przebiegu tuneli kolejowych w Łodzi

Marcin Bereszczyński, Jakub Frączek
W piątek na stronie Urzędu Miasta Łodzi pojawiły się propozycje podziemnych tras tuneli kolejowych w Łodzi. W tej sprawie odbędą się dwa spotkania z łodzianami, na których przebieg tuneli zostanie dokładnie omówiony.

Pierwsze już 6 grudnia o godz. 17 w Instytucie Europejskim przy ul. Piotrkowskiej 262/264, a następne 13 grudnia na Politechnice Łódzkiej przy ul. Wólczańskiej 215 w budynku B9. O tunelach opowiedzą ich projektanci z firmy Sener, która projektowała szybką kolej we Francji i Hiszpanii. Spotkanie poprowadzą specjaliści z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa.

Zbudowane mają być dwa tunele, wychodzące z podziemnego Dworca Fabrycznego, który zostanie otwarty w 2015 roku. Pierwszy tunel ma być przeznaczony dla Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. linii Y, która połączy Łódź z Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą.

Projekt zakłada, że tunel zostanie poprowadzony na południowy zachód w kierunku Retkini. Trasa KDL połączyłaby się z obecnym torowiskiem w okolicy stacji Łódź Lublinek. Zaleta tego projektu? Duża część korytarza tunelu poprowadzona pod terenami niezabudowanymi lub o niewielkiej zabudowie, przez co małe prawdopodobieństwo konfliktów społecznych. Wadą jest usytuowanie końca tunelu w pobliżu pętli tramwajowej u zbiegu Bratysławskiej i Waltera-Jankego, gdzie są linie wysokiego napięcia. Kłopotliwe będzie również utworzenie stacji kolejowej w pobliżu lotniska.

Według drugiego wariantu ten tunel biegnie pod ul. Zieloną. Projektant wycofał jednak tę opcję. Powód? Zbyt wiele kolizji z istniejącymi drogami i planowaną trasą S14. Wątpliwości budzi bliskość rezerwatów i pomników przyrody. Byłby też problem z połączeniem tunelu z torowiskiem między dworcem Łódź Kaliska i Żabieńcem. Nie jest to możliwe ani w okolicach ulicy Konstantynowskiej, ani ulicy 6 Sierpnia, ani ulicy Srebrzyńskiej. Jednak taki przebieg ma wielu zwolenników wśród łodzian.

Rozważany jest też przebieg drugiego tunelu, prowadzącego z Fabrycznego w kierunku północno zachodnim. Trasa ma wiele wariantów. Jednym z nich jest utworzenie stacji Łódź Manufaktura. Są pomysły, że lepiej ten dworzec przenieść bliżej Piotrkowskiej albo z niego zrezygnować. Stacja miałaby powstać w rejonie ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej.

Wątpliwości budzi też sposób drążenia tuneli. Ma je wywiercić wielka maszyna, przypominająca świder z filmu "Matrix". Część prac ma być wykonana metodą odkrywkową, a pod budynkami trzeba kopać ręcznie.

Na Kolej Dużych Prędkości UE nie da pieniędzy

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto