Nie podawaj adresu strony UEFA, bo zajmie się tobą sąd |
**Radni dzisiaj (31 maja) chcieli zapoznać się z aktualną sytuacją MPK Łódź. Między innymi o sytuacji taborowej opowiadały jego władze.
- Łódzka komunikacja jest na najniższym poziomie finansowania ze wszystkich miast w kraju. My chcemy jednak wozić pasażerów na wysokim poziomie - tłumaczył Radosław Podogrocki, wiceprezes MPK Łódź.
Najlepiej sprawa taboru wygląda w kwestii autobusów. W ciągu ostatnich dwóch lat przyjechało do Łodzi aż 70 nowych pojazdów. Były to głównie Mercedesy oraz Solarisy. Gorzej sprawa wygląda jeśli chodzi o tramwaje. Ostatni zakup tego rodzaju taboru odbył się aż cztery lata temu. Kupiono wówczas 10 nowych wagonów Pesa, które jeżdżą na linii 11. **W kolejnych latach nie kupiono żadnego nowego tramwaju, a zmodernizowano 40 wagonów (20 składów).
Póki co, nic nie wskazuje, aby coś miało się w tej kwestii zmienić. MPK na ten rok zaplanowało modernizację kolejnych 20 wagonów, ale na zakup nowego tramwaju po raz kolejny spółki nie stać. W przyszłym roku MPK Łódź będzie musiało wycofać aż 47 składów. W ciągu najbliższych pięciu lat przestanie jeździć po Łodzi blisko 130 tramwajów. To wynik braku wystarczających środków na bieżące inwestycje w tabor szynowy.
Plan rozwoju i niedofinansowanie
Przedsiębiorstwo opracowuje plan rozwoju, który zakłada coroczny zakup 35 autobusów i modernizację 20 wagonów oraz zakup aż 60 nowych tramwajów w ciągu czterech lat. Pozwoliłoby to w jakiś sposób nadgonić ogromną przepaść związaną z taborem. - Odbywamy spotkania i prowadzimy rozmowy z MPK na temat odpowiedniej formy finansowania zakupów nowego taboru - deklarował Jan Zbroński, zastępca dyrektora ds. transportu i inżynierii Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Przedstawiciele spółki zwracali uwagę na zbyt niską wycenę kosztów przeznaczonych na łódzką komunikację. W tej chwili Zarząd Dróg i Transportu przeznaczył na wożenie mieszkańców blisko 320 mln złotych. To nie wiele więcej niż wyceniano te koszty w ubiegłym roku. Potrzeby jednak szacowane są na kwotę pomiędzy 360 a 370 milionów. Tak przynajmniej wykazał przeprowadzony niedawno audyt.
Wiceprezes Podogorocki przytaczał także dane, z których wynikało, że Kraków przy podobnej ilości zamawianych wozokilometrów rocznie ma budżet o ponad 70 milionów większy. Natomiast poznańska komunikacja przy połowie zamawianych wozokilometrów przez Łódź, dotowana jest kwotą o ponad 20 milionów wyższą.
Dzisiejsze wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju i Działalności Gospodarczej i Komisji Finansów, Budżetu i Polityki Podatkowej odbyło się w siedzibie miejskiego przewoźnika.
Czytaj więcej o
komunikacji w Łodzi:
Zobacz zwycięskie i wyróżnione projekty Dworca Tramwajowego Centrum [wizualizacje]
Wiceprezydent Stępień zakończył transportowy eksperyment. Zostaw auto w garażu - namawia
Polecamy na MM Łódź Juwenalia 2012 w Łodzi| Noc Muzeów 2012 w Łodzi | Student na rowerze | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Karaoke w Łodzi| Auto Radar |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?