Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK nie ma pieniędzy na nowe tramwaje. Zniknie 47 składów

Redakcja
Łódzkie MPK pod lupą radnych. Źle prezentują się dane dotyczące ...
Łódzkie MPK pod lupą radnych. Źle prezentują się dane dotyczące ... Daniel Siwak
Źle prezentują się dane dotyczące taboru MPK. W przyszłym roku zniknie 47 tramwajów. Nowych nie przybędzie, bo spółka nie ma funduszy.
Nie podawaj adresu strony UEFA, bo zajmie się tobą sąd

**Radni dzisiaj (31 maja) chcieli zapoznać się z aktualną sytuacją MPK Łódź. Między innymi o sytuacji taborowej opowiadały jego władze.
- Łódzka komunikacja jest na najniższym poziomie finansowania ze wszystkich miast w kraju. My chcemy jednak wozić pasażerów na wysokim poziomie - tłumaczył Radosław Podogrocki, wiceprezes MPK Łódź.
Najlepiej sprawa taboru wygląda w kwestii autobusów. W ciągu ostatnich dwóch lat przyjechało do Łodzi aż 70 nowych pojazdów. Były to głównie Mercedesy oraz Solarisy. Gorzej sprawa wygląda jeśli chodzi o tramwaje. Ostatni zakup tego rodzaju taboru odbył się aż cztery lata temu. Kupiono wówczas 10 nowych wagonów Pesa, które jeżdżą na linii 11. **W kolejnych latach nie kupiono żadnego nowego tramwaju, a zmodernizowano 40 wagonów (20 składów).

Póki co, nic nie wskazuje, aby coś miało się w tej kwestii zmienić. MPK na ten rok zaplanowało modernizację kolejnych 20 wagonów, ale na zakup nowego tramwaju po raz kolejny spółki nie stać. W przyszłym roku MPK Łódź będzie musiało wycofać aż 47 składów. W ciągu najbliższych pięciu lat przestanie jeździć po Łodzi blisko 130 tramwajów. To wynik braku wystarczających środków na bieżące inwestycje w tabor szynowy.

Plan rozwoju i niedofinansowanie

Przedsiębiorstwo opracowuje plan rozwoju, który zakłada coroczny zakup 35 autobusów i modernizację 20 wagonów oraz zakup aż 60 nowych tramwajów w ciągu czterech lat. Pozwoliłoby to w jakiś sposób nadgonić ogromną przepaść związaną z taborem. - Odbywamy spotkania i prowadzimy rozmowy z MPK na temat odpowiedniej formy finansowania zakupów nowego taboru - deklarował Jan Zbroński, zastępca dyrektora ds. transportu i inżynierii Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

Przedstawiciele spółki zwracali uwagę na zbyt niską wycenę kosztów przeznaczonych na łódzką komunikację. W tej chwili Zarząd Dróg i Transportu przeznaczył na wożenie mieszkańców blisko 320 mln złotych. To nie wiele więcej niż wyceniano te koszty w ubiegłym roku. Potrzeby jednak szacowane są na kwotę pomiędzy 360 a 370 milionów. Tak przynajmniej wykazał przeprowadzony niedawno audyt.

Wiceprezes Podogorocki przytaczał także dane, z których wynikało, że Kraków przy podobnej ilości zamawianych wozokilometrów rocznie ma budżet o ponad 70 milionów większy. Natomiast poznańska komunikacja przy połowie zamawianych wozokilometrów przez Łódź, dotowana jest kwotą o ponad 20 milionów wyższą.

Dzisiejsze wspólne posiedzenie Komisji Rozwoju i Działalności Gospodarczej i Komisji Finansów, Budżetu i Polityki Podatkowej odbyło się w siedzibie miejskiego przewoźnika.

Czytaj więcej o

komunikacji w Łodzi

:

Polecamy na MM Łódź
Juwenalia 2012 w Łodzi| Noc Muzeów 2012 w Łodzi | Student na rowerze | Kolory ulic Łodzi | Konkursy | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|PKP - rozkład jazdy| Karaoke w Łodzi| Auto Radar

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto