Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec 45-minutowych lekcji, mniejsze klasy i nauczanie bez ocen? Innowacyjny pomysł dla szkół podstawowych

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
W tym mieście lekcje nie będą trwały 45 minut.
W tym mieście lekcje nie będą trwały 45 minut. freepik.com
W ramach strategii edukacji, która miała być realizowana do 2026 r. w Wodzisławiu Śląskim, wprowadzono projekt szeregu zmian w trzynastu szkołach podstawowych. Odejście od 45-minutowych lekcji i zmniejszenie liczebności klas to tylko niektóre pomysły. Projekt ma charakter długoterminowy. Jakie są założenia projektu i jakie zmiany miały czekać na uczniów? Czy taka rewolucja ma szansę być zrealizowana? Co stoi na przeszkodzie wprowadzenia jej do wodzisławskich szkół?

Spis treści

Założenia projektu

Strategia Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2022-2026 założyła sześć kierunków rozwoju wodzisławskiej oświaty:

  • Wzmacnianie kultury szkoły opartej na kulturze uczenia się,
  • Tworzenie okazji do aktywności kulturalnej i sportowej dzieci i młodzieży w środowisku miasta oraz dbałości o wspólnotę,
  • Dążenie do zapewnienia dobrostanu i zdrowia psychicznego nauczycieli i uczniów,
  • Optymalizacja infrastruktury i modernizacja bazy,
  • Współpraca z lokalnym otoczeniem szkoły w zakresie kształcenia,
  • Transformacja cyfrowa szkół i przedszkoli.

Mniejsza liczebność klas

Projekt zakłada, że liczebność klas powinna zostać zmniejszona. Praca w mniejszych grupach jest bardziej efektywna. Nauczyciele mają szansę dostrzec potencjał każdego ucznia, a także zauważyć ewentualne trudności w przyswojeniu materiału, co jest bardzo utrudnione w przypadku dużej liczebności klas.

Proponuje się wprowadzenie zasady utrzymania lub zwiększania liczby klas pierwszych w szkołach, w kolejnych latach przy jednoczesnym zmniejszaniu w nich liczby uczniów. Takie działania sukcesywnie doprowadzą do zmiany struktury i liczebności klas w szkołach i umożliwią osiąganie lepszych wyników nauczania – możemy przeczytać w dokumencie.

Dodatki motywacyjne dla nauczycieli

Chociaż o dodatkach motywacyjnych dla nauczycieli słyszy się bardzo często, niektórzy nauczyciele nigdy nie otrzymywali tych pieniędzy. Wysokość dodatku motywacyjnego jest często bardzo subiektywnie ustalana przez dyrektorów szkoły.

Nowa strategia edukacji w Wodzisławiu Śląskim zakłada opracowanie i wdrożenie nowego systemu motywowania nauczycieli, na który będą się składać:

  • finansowe dodatki motywacyjne,
  • wyróżnienia zawodowe (nagrody Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego),
  • inne formy wyróżnień (np. dofinansowania szkoleń i studiów podyplomowych).

Szkoły bez ocen

Ocenianie kształtujące cieszy się popularnością w wielu polskich szkołach. W projekcie będącym częścią strategii rozwoju oświaty miasta Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026 postuluje się wprowadzenie oceniania kształtującego w klasach IV-VII.

Takie ocenianie pozwoli przekazać uczniom szczegółową informację zwrotną na temat posiadanej przez niego wiedzy oraz materiału, który uczeń powinien jeszcze powtórzyć.

Zdaniem ekspertów ten model oceny postępów ucznia zapewnia większą skuteczność nauczania i podnosi zaangażowanie ucznia. Dość powszechnie stosowany jest w szkołach społecznych i prywatnych – napisano w projekcie.

Co istotne, szkolenia przeprowadzone będą nie tylko wśród nauczycieli, lecz także wśród rodziców, którym uświadomione będą zalety takiego sposobu przekazywania informacji zwrotnej.

Rezygnacja z 45-minutowych lekcji

Aby móc realizować materiał metodą projektu, planuje się odejście od standardowych 45-minutowych lekcji oraz dzwonków na przerwę.

Wspólna aktywność uczniów i nauka poprzez poszukiwanie wiedzy, a nie podanie jej przez nauczyciela, są dużo skuteczniejsze, a wiedza w ten sposób zdobyta dużo łatwiej przyswajana.

W Polsce wiele szkół przestało używać dzwonków na przerwę.

– Pracowałam w szkole z dzwonkami i bez dzwonków. W szkole bez dzwonków pracowało mi się dużo lepiej, bo uczniowie nie zrywali się z miejsc, gdy tylko usłyszeli dźwięk dzwonka. Nauczyciele też lepiej planowali sobie lekcje i bardziej pilnowali się, by skończyć lekcję na czas. Paradoksalnie mam wrażenie, że brak dzwonków sprawia, że i uczniowie, i nauczyciele są bardziej punktualni, a przede wszystkim spokojniejsi – mówi nauczycielka języka polskiego z warszawskiej szkoły podstawowej.

W czasie dni projektowych czas trwania lekcji będzie dostosowany do potrzeb realizacji projektu.

Choć projekt jest naprawdę rewolucyjny, a zmiany, które są w nim planowane, mogą realnie poprawić funkcjonowanie uczniów w szkole, realizacja strategii na razie została zawieszona. Prezydent Wodzisławia Śląskiego, Mieczysław Kieca, z przykrością stwierdził, że w tej chwili nie ma w oświacie pieniędzy na sfinansowanie takich przedsięwzięć. Mamy jednak nadzieję, że choć niektóre plany wejdą w życie i zrewolucjonizują polską edukację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koniec 45-minutowych lekcji, mniejsze klasy i nauczanie bez ocen? Innowacyjny pomysł dla szkół podstawowych - Strefa Edukacji

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto