Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Jak napisać interpretację wiersza na maturze w formule 2015? Te zasady warto znać. Schemat pisania krok po kroku oraz przydatne słownictwo

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Interpretacja wiersza na maturze z języka polskiego. W jaki sposób ją napisać? Podajemy schemat wypracowania.
Interpretacja wiersza na maturze z języka polskiego. W jaki sposób ją napisać? Podajemy schemat wypracowania. Dariusz Gdesz / Polska Press
Interpretacja wiersza to druga – obok wypowiedzi argumentacyjnej – dłuższa forma pisemna, która występuje na maturze w formule 2015. Egzamin dojrzałości zbliża się wielkimi krokami, warto więc dowiedzieć się, jak napisać interpretację wiersza. Wyjaśniamy, o czym trzeba pamiętać i przedstawiamy schemat wypracowania.

Interpretacja wiersza na maturze. Czym jest?

Interpretacja wiersza (nazywana także analizą wiersza) uważana jest za nieco trudniejsze wypracowanie niż rozprawka. Uczeń musi bowiem postawić tezę i odpowiednio zinterpretować utwór poetycki, biorąc pod uwagę także występujące w nim środki stylistyczne. Warto jednak znać zasady pisania maturalnej interpretacji wiersza. Dobrym pomysłem będzie również przestudiowanie arkuszy z poprzednich lat.

Interpretacja wiersza na maturze. Tematy z poprzednich lat

Polecenie maturalne w przypadki interpretacji wiersza we wszystkich arkuszach maturalnych od 2015 roku brzmi tak samo: „Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów”. Jakie utwory poetyckie musieli przeanalizować maturzyści w poprzednich latach? Były to:

  • 2015 rok: „Ta jedna sztuka” Elisabeth Bishop;
  • 2016 rok: „Dałem słowo” Zbigniew Herbert;
  • 2017 rok: „Słyszę czas” Kazimierz Wierzyński;
  • 2018 rok: [Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają] Ernest Bryll;
  • 2019 rok: „Samotność” Anna Świrszczyńska;
  • 2020 rok: „Daremne” Anna Kamieńska;
  • 2021 rok: „Strych” Beata Obertyńska.

Schemat maturalnej interpretacji wiersza

Interpretacja wiersza (podobnie jak wypowiedź argumentacyjna, czyli tzw. rozprawka) posiada schemat, którego warto się trzymać, jeśli czujemy się jeszcze niepewnie w pisaniu. Poniżej wyjaśniamy, jak powinna wyglądać interpretacja wiersza:

  • I akapit (wstęp): należy w nim zawrzeć podstawowe informacje na temat autora i tytuł wiersza, a przede wszystkim postawić tezę interpretacyjną, czyli najważniejszy temat lub problem utworu.
  • Rozwinięcie, a więc II akapit i kolejne: w kontekście postawionej przez nas tezy dokonujemy analizy i interpretacji wiersza. Określamy relację nadawca-odbiorca (kim jest podmiot liryczny i do kogo mówi), a także sytuację liryczną. Analizujemy wiersz, nazywając środki stylistyczne i podając ich funkcje, a także sposób mówienia podmiotu lirycznego. Pamiętajmy, by odwołać się także do tytułu utworu. Przywołajmy kontekst kulturowy, czyli określmy, w jakiej epoce utwór został napisany i jak to, co zostało w nim zawarte, odnosi się do charakteru epoki. Można także przywołać inne konteksty, np. biograficzny, filozoficzny czy historyczny.
  • Ostatni akapit: Podsumowujemy rozważania, jeszcze raz powtarzając tezę interpretacyjną, jednocześnie pamiętając, że tym razem powinna ona wynikać z całości utworu.

Jak napisać interpretację wiersza? Krok po kroku

Wiemy już, jak wygląda schemat interpretacji wiersza, ale jak zabrać się za pisanie? Przedstawiamy instrukcję krok po kroku:

  1. Zacznij od dokładnego przeczytania wiersza. Zrób to co najmniej dwukrotnie. Zwróć uwagę na autora i tytuł. Możesz także podkreślić środki stylistyczne, które zauważasz.
  2. Zastanów się, jaka jest teza interpretacyjna, czyli główne przesłanie utworu.
  3. Stwórz plan pracy, w którym zawrzesz skrótowe informacje na temat tego, co znajdzie się w poszczególnych akapitach tekstu.
  4. Przed samym pisaniem jeszcze raz przeczytaj wiersz.
  5. Zacznij pisać pracę. Pamiętaj, że gdy się zatniesz, warto wrócić do planu pracy i sprawdzić, co jeszcze trzeba napisać.
  6. Gdy skończysz pisać, przeczytaj pracę co najmniej dwukrotnie i sprawdź, czy nie pojawiają się w niej błędy. Jeśli tak – popraw je.

Interpretacja wiersza. Jakie błędy uczniowie najczęściej popełniają?

Interpretacja wiersza może przysporzyć uczniom problemów. Warto więc zwrócić uwagę na najczęstsze błędy, które pojawiają się podczas pisania:

  • Brak tezy interpretacyjnej. Uczniowie niekiedy nie określają głównego problemu zawartego w wierszu. To poważny błąd, który może skutkować przyznaniem 0 punktów za całą pracę.
  • Przywoływanie cytatów czy środków stylistycznych bez określenia ich funkcji. Pamiętajmy o tym, że jeśli przywołujemy jakieś sformułowanie z wiersza lub epitet, metaforę, wyliczenie czy inny środek stylistyczny powinniśmy do tego dodać także swój komentarz.
  • Spora część uczniów zbyt powierzchownie analizuje wiersz. Pamiętajmy, że jest to zadanie sprawdzające naszą umiejętność pracy z tekstem. Zwróćmy więc uwagę zarówno na całą treść utworu, jak i na jego formę.

Przydatne słownictwo przy interpretacji wiersza

Maturzyści niekiedy zastanawiają się, jakich słów używać, pisząc wypracowanie. Podajemy przydatne słownictwo przy pisaniu interpretacji wiersza:

  • Warto zwrócić uwagę na…
  • Trzeba zauważyć, że…
  • W wierszu zauważamy…
  • W pierwszej/drugiej/trzeciej zwrotce wiersza…
  • Należy stwierdzić, że…
  • Tematem utworu jest…
  • Obrazuje to cytat…
  • Ilustrują to słowa…
  • Metafora/epitet/wyliczenie została/ło zastosowane po to, aby…
  • Ten fragment wiersza wyraża…
  • Nie bez znaczenia jest…
  • Podsumowując…
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Sanatorium Czytelnicze w bibliotece w Chrzanowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto