Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaki będzie koszt podziemnego dworca Łódż Fabryczna?

Redakcja
Od 1,5 do 2,3 miliarda złotych oferują firmy za wybudowanie podziemnego dworca Łódź Fabryczna wraz z multimodalnym węzłem komunikacyjnym.

Dworcowi Łódź Kaliska też przydałby się remont

W piątek (8 kwietnia) w Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych otworzono koperty z ofertami konsorcjów budowlanych, złożone w przetargu na budowę dworca Łódź Fabryczna. Kwoty za jakie firmy chcą zrealizować inwestycję wahają się od 1,5 do 2,3 miliarda złotych.

- Komisja przetargowa rozpoczęła analizowanie złożonych ofert pod kątem ich zgodności z wymogami formalnymi i technicznymi. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena - informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zakres inwestycji obejmuje przede wszystkim budowę podziemnego dworca PKP. Obiekt składający się z czterech peronów i ośmiu torów zlokalizowany zostanie 16,5 metra pod ziemią. Nad dworcem kolejowym znajdować się będzie dworzec autobusowy PKS, a na powierzchni centralny punkt przesiadkowy dla komunikacji miejskiej. W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów "Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów.

Ważnym elementem całego przedsięwzięcia będzie tunel średnicowy, który przy ulicy Niciarnianej zagłębi się do poziomu podziemnego dworca fabrycznego. Będzie on służył do poprowadzenia ruchu kolejowego: aglomeracyjnego, regionalnego oraz dalekobieżnego. A w przyszłości także pociągów Kolei Dużych Prędkości z Warszawy, przez Łódź do Wrocławia i Poznania.

Jeśli firmy nie będą przedłużać procedury odwoławczej, umowa z wykonawcą podpisana będzie pod koniec czerwca. We wrześniu cały teren Łodzi Fabrycznej zostanie zamknięty, a na plac budowy wjadą pierwsze maszyny. Prace będą prowadzone w systemie "projektuj i buduj", a wybrane konsorcjum będzie miało 42 miesiące na oddanie inwestycji, która realizowana będzie w rejonie ulic Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego dworca Łódź Fabryczna. Z podziemnego obiektu odjedziemy pod koniec 2014 roku.

Inwestycja finansowana jest w części ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W przypadku kolejnego opóźnienia prac, zagrożona może być cała kwota unijnego wsparcia w wysokości ponad 1,2 mld złotych. Chodzi o to, iż wtedy nie będzie można dotrzymać ram czasowych dotyczących rozliczenia otrzymanej dotacji.

Na całość inwestycji przeznaczono ponad 2,46 mld złotych.

Konsorcja biorące udział w przetargu

Wysokości ofert

Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA, Piaseczno
Dragados (Hiszpania)
1,54 mld złotych
Torpol, Poznań
Astaldi (Włochy)
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, Zawiercie
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, Mińsk Mazowiecki
1,75 mld złotych
Hydrobudowa Polska, Przeźmierowo
PBG, Przeźmierowo
ARRIVIA, Przeźmierowo
Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro, Warszawa
INFRA, Przeźmierowo
ZUE, Kraków
1,95 mld złotych
Budimex, Warszawa,
Ferrovial Agroman (Hiszpania)
2,23 mld złotych
Strabag, Pruszków,
Mostostal, Warszawa,
Acciona Infraestructuras (Hiszpania)
Dywidag International (Niemcy)
2,34 mld złotych

Czytaj więcej o dworcu

Łódź Fabryczna:
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto