Dworcowi Łódź Kaliska też przydałby się remont |
W piątek (8 kwietnia) w Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych otworzono koperty z ofertami konsorcjów budowlanych, złożone w przetargu na budowę dworca Łódź Fabryczna. Kwoty za jakie firmy chcą zrealizować inwestycję wahają się od 1,5 do 2,3 miliarda złotych.
- Komisja przetargowa rozpoczęła analizowanie złożonych ofert pod kątem ich zgodności z wymogami formalnymi i technicznymi. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena - informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zakres inwestycji obejmuje przede wszystkim budowę podziemnego dworca PKP. Obiekt składający się z czterech peronów i ośmiu torów zlokalizowany zostanie 16,5 metra pod ziemią. Nad dworcem kolejowym znajdować się będzie dworzec autobusowy PKS, a na powierzchni centralny punkt przesiadkowy dla komunikacji miejskiej. W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów "Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów.
Ważnym elementem całego przedsięwzięcia będzie tunel średnicowy, który przy ulicy Niciarnianej zagłębi się do poziomu podziemnego dworca fabrycznego. Będzie on służył do poprowadzenia ruchu kolejowego: aglomeracyjnego, regionalnego oraz dalekobieżnego. A w przyszłości także pociągów Kolei Dużych Prędkości z Warszawy, przez Łódź do Wrocławia i Poznania.
Jeśli firmy nie będą przedłużać procedury odwoławczej, umowa z wykonawcą podpisana będzie pod koniec czerwca. We wrześniu cały teren Łodzi Fabrycznej zostanie zamknięty, a na plac budowy wjadą pierwsze maszyny. Prace będą prowadzone w systemie "projektuj i buduj", a wybrane konsorcjum będzie miało 42 miesiące na oddanie inwestycji, która realizowana będzie w rejonie ulic Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego dworca Łódź Fabryczna. Z podziemnego obiektu odjedziemy pod koniec 2014 roku.
Inwestycja finansowana jest w części ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W przypadku kolejnego opóźnienia prac, zagrożona może być cała kwota unijnego wsparcia w wysokości ponad 1,2 mld złotych. Chodzi o to, iż wtedy nie będzie można dotrzymać ram czasowych dotyczących rozliczenia otrzymanej dotacji.
Na całość inwestycji przeznaczono ponad 2,46 mld złotych.
Konsorcja biorące udział w przetargu | Wysokości ofert |
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA, Piaseczno Dragados (Hiszpania) | 1,54 mld złotych |
Torpol, Poznań Astaldi (Włochy) Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, Zawiercie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, Mińsk Mazowiecki | 1,75 mld złotych |
Hydrobudowa Polska, Przeźmierowo PBG, Przeźmierowo ARRIVIA, Przeźmierowo Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro, Warszawa INFRA, Przeźmierowo ZUE, Kraków | 1,95 mld złotych |
Budimex, Warszawa, Ferrovial Agroman (Hiszpania) | 2,23 mld złotych |
Strabag, Pruszków, Mostostal, Warszawa, Acciona Infraestructuras (Hiszpania) Dywidag International (Niemcy) | 2,34 mld złotych |
Czytaj więcej o dworcu
Łódź Fabryczna:Czytaj codziennie: MMLodz.pl/Wiadomości
Wygraj 500 zł|Koncerty w Łodzi | Egzamin gimnazjalny 2011 | Rozdajemy akredytacje | Widzew Łódź | ŁKS Łódź|MPK - rozkład jazdy| TAXI Łódź| Porady prawne |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?