Swój przyjazd zapowiadają Rafał Konopka, Marcin Bubel i Ronnie Jamrozy.
Motocykl żużlowy jest specjalistyczna konstrukcja przeznaczona dla tego właśnie sportu. Nie ma w nim skrzyni biegów ani hamulców i jest konstrukcyjnie przystosowany do jazdy jedynie w lewo oraz pokonywania łuków ślizgiem kontrolowanym.
Paliwem napędzającym żużlówki jest czysty spirytus metylowy – metanol.
Motocykl żużlowy spala 100 l metanolu na 100 km, a jego bak ma pojemność 6 litrów. Prędkość maksymalna przekracza 100 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 3 s.
Najważniejszą częścią motocykla jest jego silnik.Obecnie produkują je tylko dwie firmy na świecie: czeska Jawa oraz włoski GM (Giuseppe Marzotto). Silnik żużlowy posiada tylko jeden cylinder, gaźnik, świece zapłonową i nie więcej niż cztery zawory. Jednak każdy z nich w profesjonalnym żużlu poddawany jest tuningowi zwiększającemu jego osiągi oraz przystosowującemu go do konkretnego zawodnika. Na świecie jest kilku,może kilkunastu, liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa czołówka. Tuning polega na rozebraniu silnika i zastąpieniu niektórych części (tłoki, krzywki, sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik etc).
Ich ceny od tunerów zaczynają się od ok 25.000 zł. Przeglądy przeprowadza się co 10-20 biegów. Po 100 biegach wymaga remontu generalnego. Silnik żużlowy umieszczany jest w specjalnej ramie.
Dane techniczne typowego silnika żużlowego:
• Pojemność: do 500 cm3
• Maksymalne obroty: 11.000 obr./min
• Moc maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM
• Cena takiego silnika to około 12.000 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?