Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP nie wycofa się z budowy podziemnego Dworca Łódź-Fabryczna

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Dziś (4 listopada) poznaliśmy listę pięciu potencjalnych wykonawców podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Jak zapewnia Andrzej Wach, prezes zarządu PKP, jest to etap, z którego Polskie Koleje Państwowe już się nie wycofają.

- Zmodernizowana kolej między Łodzią a Warszawą pozwala dziś na podróżowanie w ciągu 1,5 godziny. Czy może być szybciej? Odpowiadamy: tak może być. Jeżeli zmodernizujemy drugą część linii Warszawa - Łódź, będziemy podróżowali w czasie 65 minut. Czy można szybciej? Odpowiadamy: tak. Jeżeli wybudujemy Nowe Centrum Łodzi z podziemnym dworcem kolejowym, z linią dużych prędkości, będziemy podróżowali w czasie około 30 minut - zapowiada Cezary Grabarczyk, Minister infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako główny inwestor nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna, ogłosiły dziś listę pięciu konsorcjów, które zostaną zaproszone do złożenia oferty na budowę tego obiektu:

1. Torpol sp. z o.o., Astaldi S.A.., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o.
2. Strabag sp. z o.o., Mostostal Warszawa S.A., Acciona Infraestructuras S.A., Dywidag International GmbH
3. Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "POL-AQUA" S.A., Dragados S.A.
4. Budimex S.A., Ferrovial Agroman S.A.
5. Metrostav a.s., Elektrizace zelenic Praha a.s., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty Łódź" S.A., Sudop Praha S.A.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2011-2014 roku. Jej wartość, to blisko 2 mld zł. Zamówienie obejmuje m.in. wykonanie dokumentacji projektowej, budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego.

Nowe centrum Łodzi wokół dworca Łódź Fabryczna

Jak zapowiada Andrzej Wach, prezes zarządu, dyrektor generalny PKP S.A, w pierwszym kwartale 2011 roku potencjalni inwestorzy zostaną zaproszeni do przetargu na budowę części nadziemnej. A tę stanowić będą hotele, biurowce i obiekty handlowe oraz apartamenty mieszkalne. Wach zapewnia również, że etap związany z budową kolei dużych prędkości oraz etap budowy dworca podziemnego, to są etapy, z których PKP już się nie wycofa. - Ten projekt to szansa dla kolei, dla Łodzi i dla Polski (...) Przywiązujemy do tego projektu bardzo duże znaczenie, bo kolej dużej prędkości w Polsce, to jest skokowa zmiana oferty dla pasażerów - mówi Andrzej Wach.

W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingówdla samochodów "Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Ponadto zostanie zrealizowana przebudowa linii tramwajowych w obrębie dworca kolejowego wraz z budową przystanków tramwajowych oraz budowa przystanków przesiadkowych autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych po stronie północnej dworca kolejowego. Ważną informacją jest - jak podkreśla Paweł Dziwisz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe ds. inwestycji, że kolej będzie zatrzymywała się tylko na dworcu Fabrycznym i przejeżdżała jedynie przez dworzec Łódź Kaliska.

- To pierwszy tego typu projekt w Polsce - mówi Paweł Dziwisz. - Jego wyjątkowość polega nie tylko na tym, że ruch kolejowy sprowadzamy pod ziemię, ale również tworzymy elementy infrastruktury, które w przyszłości zostaną włączone w system kolei dużych prędkości.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Czytaj także:
- Wypadek TIR-ów pod Piotrkowem Trybunalskim [aktualizacja]

- Hip-hopowy spot do Rady Powiatu Jerzego Zuby

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!


Zobacz też na MM Łódź

Łódź Design Festival 2010


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto