Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Między Fabrycznym a Kaliskim stacja Manufaktura. Tunel pod Łodzią będzie szybciej?

(msm)
Stacja Manufaktura ma naleźć się pod parkingiem z zachodniej strony centrum handlowego.
Stacja Manufaktura ma naleźć się pod parkingiem z zachodniej strony centrum handlowego. fot. Janusz Kubik
Decyzja o przyspieszeniu budowy tunelu średnicowego pod Łodzią zapadnie jeszcze w tym tygodniu. Przedstawiciele PKP oraz EC1- Miasto Kultury zostali już zaproszeni na czwartkowe kolegium prezydenckie Hanny Zdanowskiej. Na trasie tunelu łączącego dworce Fabryczna i Kaliska znajdzie się stacja Manufaktura.

Według pierwotnych planów tunel miał powstać do 2017 r. Możliwe jednak, że jego budowa zostanie przyspieszona o dwa lata. Okazało się bowiem, że rząd zaoszczędził na inwestycjach związanych z Euro 2012 i niewykorzystane pieniądze można zagospodarować jeszcze w ramach obecnego unijnego budżetu (na lata 2007 - 2013). Łódzki projekt jest jednym z najbardziej zaawansowanych (studium wykonalności ma być gotowe w marcu) i ma szansę otrzymać aż 85 proc. unijnego dofinansowania. Koszt tunelu to ok. 1,4 mld zł.

Ze względów technicznych nie jest możliwe poprowadzenie tunelu pod centrum w linii prostej, dlatego tory na Kaliską zostaną położone szerokim łukiem od północy. Tunel zacznie się przy dworcu Łódź-Fabryczna, a zakończy w rejonie ogródków działkowych przy skrzyżowaniu ul. Kasprzaka i Gandhiego. Stamtąd dwa tory zostaną poprowadzone już na powierzchni w kierunku północnym, a dwa kolejne na południe do dworca Łódź Kaliska. Stacja Manufaktura (pod obecnym parkingiem od strony zachodniej) ma mieć dwa perony, po dwóch kolejnych torach będą przejeżdżać pociągi dalekobieżne. PKP argumentuje, że stacja Manufaktura jest korzystna i dla miasta (połączenie trzech miejsc: Atlas Areny i stadionu miejskiego, Manufaktury i Nowego Centrum Łodzi), i dla PKP (badania wykazały, że zyski będą dwa razy wyższe). Poza tym nowa Fabryczna z czterema peronami, bez połączenia z Kaliską za pośrednictwem stacji Manufaktura nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniej obsługi dla przyjeżdżających około 20 pociągów na godzinę, czyli co 3 minuty (takie są plany).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto