Wydłuża się podróż pociągiem z Łodzi do Warszawy
Pierwsze konsultacje w sprawie przebiegu przez województwo łódzkie korytarzy kolei dużych prędkości, który połączy Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem odbyły się w środę (16 lutego) w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim.
W spotkaniu, którego gospodarzem był Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, uczestniczyli m.in. przedstawiciele spółek PKP i firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy studium wykonalności linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław, a także Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta Łodzi.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna stara się o dofinansowanie z UE
Kolej dużych prędkości a środowisko
Wykonawcy Studium kolei dużych prędkości zapewniają, że wybrany zostanie najbardziej korzystny dla środowiska i najmniej kolizyjny z istniejącą infrastrukturą wariant.
- Nasze korytarze są bardzo ograniczone, musimy się przemieszczać pomiędzy obszarami bardzo wartościowymi z punktu widzenia środowiskowego. Lista takich miejsc jest bardzo długa - mówi Marcin Warda, dyrektor IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy Studium kolei dużych prędkości.
Warda zapewnia, że pod uwagę brane są wszystkie aspekty środowiskowe, w związku z czym przeprowadzana jest także inwentaryzacja środowiskowa.
Miejscami, które trzeba ominąć są m.in. Jeziorsko, a także Wzniesienia Łódzkie oraz sieć Natura 2000, przy czym kluczową do wyjaśnienia sprawą jest obejście zbiornika Jeziorsko. Można to bowiem zrobić od strony północnej lub południowej.
Szybka kolej ominie Łódź?
- Są różne warianty, w tym jeden z nich zakłada przeprowadzenie korytarza z Warszawy równolegle przez autostradę A2, potem przez Stryków, następnie jedna z opcji zakłada przejście przez Łódź, co daje możliwość wyjścia ze strony północnej w południową - mówi Marcin Warda.
Inny wariant natomiast zakłada obejście Łodzi poprzez wybudowanie obwodnicy. Ta opcja nie spodobała się jednak zebranym i wzbudziła kontrowersje. Na szczęście Witold Stępień w porę zapewnił, że takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. - Szlak kolei musi przecinać Łódź - zastrzegł.
Trasa kolei dużych prędkości zgodnie z umową musi być konsultowana ze wszystkimi zarządcami dróg, linii kolejowych, a także z samorządami.
Do 28 lutego instytucje i urzędy będą składać uwagi do planów przedstawionych przez firmę IDOM. Natomiast 15 marca odbędą się następne konsultacje.
Przebieg trasy mamy poznać do 2013 roku, a w 2020 roku linia KDP powinna być gotowa.
Czytaj także:
- Podwyżka cen biletów PKP od 15 lutego
- PKP nie wycofa się z budowy podziemnego Dworca Łódź-Fabryczna
- Kolejarstwo - nowy kierunek na PŁ od przyszłego roku!
GŁOSUJ NA 7 NADZIEI ŁODZI
Zobacz też na MM Łódź
Ferie 2011 w Łodzi | Lodowiska w Łodzi | Rozdajemy akredytacje | Widzew Łódź | ŁKS Łódź |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?