Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Którędy będzie przebiegała trasa kolei dużych prędkości? Dowiemy się po konsultacjach

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Są trzy warianty przebiegu trasy kolei dużych prędkości przez województwo łódzkie. Teraz czekają je konsultacje, a najpóźniej do 2013 roku zostanie wybrana ta najbardziej korzystna.

Wydłuża się podróż pociągiem z Łodzi do Warszawy


Pierwsze konsultacje w sprawie przebiegu przez województwo łódzkie korytarzy kolei dużych prędkości, który połączy Łódź z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem odbyły się w środę (16 lutego) w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim.

W spotkaniu, którego gospodarzem był Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, uczestniczyli m.in. przedstawiciele spółek PKP i firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy studium wykonalności linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław, a także Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta Łodzi.


Łódzka Kolej Aglomeracyjna stara się o dofinansowanie z UE


Kolej dużych prędkości a środowisko

Wykonawcy Studium kolei dużych prędkości zapewniają, że wybrany zostanie najbardziej korzystny dla środowiska i najmniej kolizyjny z istniejącą infrastrukturą wariant.

- Nasze korytarze są bardzo ograniczone, musimy się przemieszczać pomiędzy obszarami bardzo wartościowymi z punktu widzenia środowiskowego. Lista takich miejsc jest bardzo długa - mówi Marcin Warda, dyrektor IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy Studium kolei dużych prędkości.

Warda zapewnia, że pod uwagę brane są wszystkie aspekty środowiskowe, w związku z czym przeprowadzana jest także inwentaryzacja środowiskowa.

Miejscami, które trzeba ominąć są m.in. Jeziorsko, a także Wzniesienia Łódzkie oraz sieć Natura 2000, przy czym kluczową do wyjaśnienia sprawą jest obejście zbiornika Jeziorsko. Można to bowiem zrobić od strony północnej lub południowej.

Szybka kolej ominie Łódź?

- Są różne warianty, w tym jeden z nich zakłada przeprowadzenie korytarza z Warszawy równolegle przez autostradę A2, potem przez Stryków, następnie jedna z opcji zakłada przejście przez Łódź, co daje możliwość wyjścia ze strony północnej w południową - mówi Marcin Warda.

Inny wariant natomiast zakłada obejście Łodzi poprzez wybudowanie obwodnicy. Ta opcja nie spodobała się jednak zebranym i wzbudziła kontrowersje. Na szczęście Witold Stępień w porę zapewnił, że takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. - Szlak kolei musi przecinać Łódź - zastrzegł.

Trasa kolei dużych prędkości zgodnie z umową musi być konsultowana ze wszystkimi zarządcami dróg, linii kolejowych, a także z samorządami.

Do 28 lutego instytucje i urzędy będą składać uwagi do planów przedstawionych przez firmę IDOM. Natomiast 15 marca odbędą się następne konsultacje.

Przebieg trasy mamy poznać do 2013 roku, a w 2020 roku linia KDP powinna być gotowa.

Czytaj także:
- Podwyżka cen biletów PKP od 15 lutego
- PKP nie wycofa się z budowy podziemnego Dworca Łódź-Fabryczna
- Kolejarstwo - nowy kierunek na PŁ od przyszłego roku!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto