Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Kiedy 1+1=3" na Rynku Manufaktury

Marta Roszkowska
Marta Roszkowska
14 czerwca w ramach II edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” na Rynku Manufaktury w Łodzi odbyła się akcja edukacyjna.

Łodzianie i przypadkowi spacerowicze tłumnie odwiedzali namiot kampanii przy Manufakturze, gdzie mogli skorzystać m.in. z bezpłatnych porad ginekologa, doradcy rodzinnego i psychologa, a młodzież i dorośli otrzymali gadżety za wiedzę w zakresie antykoncepcji. Na najmłodszych czekały animatorki z konkursami związanymi z tematyką rodziny.

Kampania jest odpowiedzią na potrzeby społeczne - aż 51% młodych Polaków uważa, że edukacja nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą młodzież otrzymuje w szkole jest niedostateczna. Z badania CBOS przeprowadzonego w ramach II edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” wynika, iż fakt zostania młodocianym ojcem wiąże się z brakiem świadomości konsekwencji, jakie niesie ze sobą kontakt seksualny bez zabezpieczenia.

Inicjatorzy Kampanii „Kiedy 1+1=3” zadecydowali o kontynuacji kampanii również w tym roku. W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Akcja inaugurująca odbyła się 24 maja w Białymstoku, następnie kampania gościła w Krakowie (31 maja), 7 czerwca zawitała do Olsztyna, a w ostatnią niedzielę kampania pojawiła się na Rynku Manufaktury w Łodzi. Był to już czwarty hapenning w tym roku.

Podczas akcji w godz. 12.00 -18.00 w namiocie kampanii można było skorzystać z porad ekspertów: specjalisty ginekologa położnika - lek med. Barbary Kocięby-Gały, edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego – Piotra Kalbarczyka z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Organizatorzy dystrybuowali broszury edukacyjne „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz zachęcali do wzięcia udziału w quizach edukacyjnych z nagrodami. Parom, które świadomie planują rodzinę, porad udzielała Magdalena Słomkowska - doradca laktacyjny i masażystka ze szkoły rodzenia Centrum Dla Mamy. Najmłodsi goście kampanii mogli uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatorki z Fundacji FERSO.

Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach podrzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to przeprowadzone w kwietniu 2008 badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych Polaków* oraz badanie sytuacji młodocianych matek i młodocianych ojców w wywiadach CBOS.

- Podstawowym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii, jaką jest sfera intymna – powiedział edukator seksualny i doradca rodzinny Piotr Kalbarczyk z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Inspiracją do powstania Kampanii „Kiedy 1+1=3” były niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczna wiedza nt. antykoncepcji w Polsce. Badania przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej w ramach kampanii potwierdziły potrzebę edukacji w tym zakresie.

Więcej informacji na stronie internetowej www.swiadomerodzicielstwo.com.

 



Co mówią badania opinii?

Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków*

• Młodzi ludzie czerpią wiedzę nt. życia seksualnego (w tym również środków

antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4%, z Internetu – 43,9%, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9%, z czasopism młodzieżowych – 32,6%

• Aż 51,7% uważa, że wiedza nt. życia seksualnego (w tym również środków

antykoncepcyjnych), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole jest niewystarczająca

• Uważają jednak, że tę wiedzę powinni im dostarczać rodzice (opiekuni) – 72,9%, szkoła – 61,6% czy lekarz lub farmaceuta – 35,7%

• Trzy czwarte przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe

• 79,9% młodych respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że brak wiedzy nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych jest główną przyczyną przypadkowych ciąż nastolatek

• 73,2% podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości

i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny

Sytuacja młodocianych matek**

• Większość uczestniczek badania przyznała z perspektywy czasu, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych nie była wystarczająca

• Młodociane matki przyznały, że mimo podstawowej wiedzy na ten temat nie umiały połączyć jej z praktycznym zastosowaniem albo mówiły, że brakowało im wyobraźni bądź poczucia odpowiedzialności

• Większość kobiet zaszła w ciążę dość szybko od momentu rozpoczęcia współżycia seksualnego (w okresie do 6 miesięcy), zdarzało się to również u progu inicjacji seksualnej

• Choć pojawienie się dziecka kobiety oceniały pozytywnie, głównie ze względu na zwiększenie mobilizacji życiowej, to wspomniały też o problemach i trudnościach,

o których wcześniej nie pomyślały: trudność godzenia nauki z zajmowaniem się dzieckiem; zakończenie edukacji na niższym poziomie niż chciałyby; nowe obowiązki

i odpowiedzialność; radykalna zmiana trybu życia, brak czasu na wiele innych rzeczy, brak życia towarzyskiego; brak umiejętności ułożenia sobie życia z ojcem dziecka wynikającej

z niedojrzałości; żal, że dziecko nie ma lepszego biologicznego ojca

• Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że dziewczyny powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca

• Z perspektywy doświadczeń gdyby mogły cofnąć czas, rozpoczęłyby współżycie seksualne później albo – jeśli rozpoczęłyby w tym samym wieku – stosowałyby środki antykoncepcyjne

Sytuacja młodocianych ojców***

• Zdecydowana większość uczestników badania odpowiedziała z perspektywy czasu, że stosowałaby środki antykoncepcyjne lub skłoniła partnerkę do ich stosowania, ale połowa z nich, że nie przesunęłaby wieku inicjacji seksualnej na później, przy czym niewiele mniej liczna grupa zdecydowałaby się na taki krok

• Młodociani ojcowie przyznali, że źródłem edukacji seksualnej młodych Polaków są: Internet, rówieśnicy i starsi koledzy/koleżanki oraz media, co pozostaje w kontraście do pożądanych źródeł wiedzy na ten temat – edukować powinni przede wszystkim rodzice, szkoła i lekarze (ginekolodzy, seksuolodzy), psychologowie; bardzo istotny jest dla nich profesjonalizm i fachowość w przekazywaniu wiedzy, gdyż rówieśnicy nie są traktowani jako osoby wiarygodne, podobnie jak Internet i media

• Większość respondentów jest przekonana, że lekcje wychowania seksualnego

w szkole powinny być obowiązkowe z naciskiem na konsekwencje podjęcia współżycia seksualnego

• Według uczestników badania młodzi ludzie w Polsce nie są wystarczająco poinformowani o życiu seksualnym człowieka i chociaż źródeł informacji jest coraz więcej to są one niepełne i brakuje im umiejscowienia w szerszym kontekście (społecznym, emocjonalnym), a także brakuje im poważnego traktowania

• Najważniejszymi, najczęściej wymienianymi przez respondentów sposobami zapobiegania obawom związanym z podjęciem współżycia seksualnego są edukacja i stosowanie środków antykoncepcyjnych

• Ciąża partnerki spowodowała, że pojawiły problemy emocjonalne: prawie połowa potrzebowała wsparcia psychicznego w tym czasie oraz inne problemy takie jak: dotkliwe poczucie utraty wolności, poczucie bezsilności, rezygnacja z planów życiowych i rozrywek, zapewnienie warunków materialnych rodzinie, połączenie nauki z pracą, zaakceptowanie „ojcostwa”.

_______________________________________________________________________________

* Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”,, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat
** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”,, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
6 nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.
***Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec/kwiecień 2009, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi ojcami z różnych regionów Polski, 7 mężczyzn zostało ojcami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 5 mężczyzn nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 13 ponad 10 lat temu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto