Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie "przyspieszone zielone", priorytet dla MPK, a czujniki wykryją rowery

Redakcja
Pętla indukcyjna odróżni autobus MPK od samochodu i szybciej włączy dla niego zielone światło - to tylko jedno z nowych rozwiązań, które pojawią się na Trasie WZ.

W cieniu remontu Trasy WZ Zarząd Dróg i Transportu wprowadza Obszarowy System Sterowania Ruchem (OSSR). Zmiany będą niewidoczne gołym okiem. Wszystkie czujniki zostaną zatopione w asfalcie oraz pod powierzchnią torowisk i chodników.

OSSR obejmie 232 skrzyżowania na terenie całego miasta. Na każdym z nich pojawi się kilka tzw. pętli indukcyjnych. - Urządzenie działa na zasadzie radaru kierunkowego. W momencie, gdy czujnik wykryje pojazd, w urządzeniu wytwarza się pole magnetyczne. System rozpoznaje je i przesyła sygnał do sygnalizatora oraz centrum sterowania - wyjaśnia Michał Sarnecki ze ZDiT. - Takich pętli wykonawca zamontuje w Łodzi ponad tysiąc. Pierwsze pojawiły się już na skrzyżowaniu ulic Piotrkowskiej i Żwirki.


Czujniki parkowania - pokazujemy ich montaż krok po kroku (ZDJĘCIA)


Przewidziano kilka rodzajów pętli indukcyjnych: osobne dla motocykli, samochodów, tramwajów i rowerów. Na każdym pasie ruchu pojawią się dwa czujniki: tuż przed linią zatrzymania oraz ok. 30-50 metrów przed skrzyżowaniem. - Kierowca dojeżdżający do sygnalizatora nie będzie musiał zwalniać, bo system automatycznie zmieni dla niego światło - dodaje Sarnecki.

Innego rodzaju pętle pojawią się przy przejazdach rowerowych. - Czujniki radarowe wykryją dojeżdżającego do skrzyżowania rowerzystę i wzbudzą sygnalizację. Aby przejechać przez światła nie będzie więc trzeba dotykać przycisków. Nie zamierzamy jednak ich demontować na wypadek awarii systemu - dodaje przedstawiciel ZDiT.

OSSR za pomocą systemu kamer umożliwi też sczytywanie numerów rejestracyjnych pojazdów. Gdy wykryje rejestrację należącą np. do autobusu MPK, szybciej uruchomi dla niego zielone światło. "Przyspieszone zielone" otrzymają tylko autobusy jadące z opóźnieniem. System będzie bowiem zintegrowany z rozkładem jazdy. Cykle zmiany świateł będą też krótsze przy większej liczbie pojazdów.


Tramwaj łódzkiego MPK kontra samochód. Zobaczcie zdjęcia i wideo


Montażem urządzeń zajmuje się firma Sprint we współpracy z Mostami Łódź, wykonawcą całości robót na Trasie WZ. Wartość systemu to 80 mln zł. Całość będzie gotowa wraz z zakończeniem remontu "WZ-ki". Pętle indukcyjne będą też montowane na każdym nowo przebudowywanym skrzyżowaniu.

Pętla indukcyjna wmontowana w torowisko na ul. Piotrkowskiej:

Adam Tubilewicz

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto