W cieniu remontu Trasy WZ Zarząd Dróg i Transportu wprowadza Obszarowy System Sterowania Ruchem (OSSR). Zmiany będą niewidoczne gołym okiem. Wszystkie czujniki zostaną zatopione w asfalcie oraz pod powierzchnią torowisk i chodników.
OSSR obejmie 232 skrzyżowania na terenie całego miasta. Na każdym z nich pojawi się kilka tzw. pętli indukcyjnych. - Urządzenie działa na zasadzie radaru kierunkowego. W momencie, gdy czujnik wykryje pojazd, w urządzeniu wytwarza się pole magnetyczne. System rozpoznaje je i przesyła sygnał do sygnalizatora oraz centrum sterowania - wyjaśnia Michał Sarnecki ze ZDiT. - Takich pętli wykonawca zamontuje w Łodzi ponad tysiąc. Pierwsze pojawiły się już na skrzyżowaniu ulic Piotrkowskiej i Żwirki.
Czujniki parkowania - pokazujemy ich montaż krok po kroku (ZDJĘCIA)
Przewidziano kilka rodzajów pętli indukcyjnych: osobne dla motocykli, samochodów, tramwajów i rowerów. Na każdym pasie ruchu pojawią się dwa czujniki: tuż przed linią zatrzymania oraz ok. 30-50 metrów przed skrzyżowaniem. - Kierowca dojeżdżający do sygnalizatora nie będzie musiał zwalniać, bo system automatycznie zmieni dla niego światło - dodaje Sarnecki.
Innego rodzaju pętle pojawią się przy przejazdach rowerowych. - Czujniki radarowe wykryją dojeżdżającego do skrzyżowania rowerzystę i wzbudzą sygnalizację. Aby przejechać przez światła nie będzie więc trzeba dotykać przycisków. Nie zamierzamy jednak ich demontować na wypadek awarii systemu - dodaje przedstawiciel ZDiT.
OSSR za pomocą systemu kamer umożliwi też sczytywanie numerów rejestracyjnych pojazdów. Gdy wykryje rejestrację należącą np. do autobusu MPK, szybciej uruchomi dla niego zielone światło. "Przyspieszone zielone" otrzymają tylko autobusy jadące z opóźnieniem. System będzie bowiem zintegrowany z rozkładem jazdy. Cykle zmiany świateł będą też krótsze przy większej liczbie pojazdów.
Tramwaj łódzkiego MPK kontra samochód. Zobaczcie zdjęcia i wideo
Montażem urządzeń zajmuje się firma Sprint we współpracy z Mostami Łódź, wykonawcą całości robót na Trasie WZ. Wartość systemu to 80 mln zł. Całość będzie gotowa wraz z zakończeniem remontu "WZ-ki". Pętle indukcyjne będą też montowane na każdym nowo przebudowywanym skrzyżowaniu.
Pętla indukcyjna wmontowana w torowisko na ul. Piotrkowskiej:
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?