Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Światowa prapremiera opery "Kochankowie z klasztoru Valdemosa" w Teatrze Wielkim

Redakcja
W Teatrze Wielkim trwają przygotowania do światowej prapremiery opery Marty Ptaszyńskiej p.t. "Kochankowie z klasztoru Valdemosa" w reżyserii Tomasza Koniny. Dzieło zostało specjalnie zamówione z okazji mijającego Roku Chopinowskiego.

Libretto opery jest oparte na dramacie Janusza Krasny - Krasińskiego pt. "Kochankowie z klasztoru Valdemossa". Utwór Krasińskiego (prozaika, dramatopisarza, autora słuchowisk radiowych) opowiada o miłosnym pobycie Fryderyka Chopina i George Sand na Majorce.

- Chopin to osoba o nadmiernej wrażliwości - mówi Marta Ptaszyńska, laureatka wielu konkursów kompozytorskich i twórczyni opery. - Przedstawiam go jako człowieka bardzo ludzkiego - ma swoje humory, staje się groteskowy i sarkastyczny - dodaje.

Plan powstania opery istniał już na początku lat 90-tych. Dopiero jednak dziś doczekał się realizacji. Sama Marta Ptaszyńska uważa dzieło za najlepsze, jakie dotychczas skomponowała. - Opera jest napisana klasycznie - opowiada Ptaszyńska. - Nie ma w niej żadnej przypadkowości. W nutach zostało wszystko zapisane, tak by artyści nie mieli żadnych wątpliwośći - mówi. Kolorową scenografię stworzyła absolwentka krakowskiej ASP Zofia de Ines.

Prapramiera opery "Kochankowie z klasztoru Valdemosa" to wielkie wyzwanie

W rolach głównych wystąpią: Bernadetta Grabias, Agnieszka Makówka, Adam Zdunikowski i Tomasz Jedz. Śpiewakom będzię akompaniować orkiestra Teatru Wielkiego pod dyrekcją znakomitego propagatora muzyki współczesnej, Wojciecha Michniewskiego.

Odtwórcy głównych ról twierdzą, iż to dla nich wielkie wyzwanie brać udział światowej prapremierze. - George Sand, pełana temperamentu pisarka, jest partią równą Chopinowi - twierdzi Agnieszka Makówka (mezzosopran), solistka Teatru Wielkiego. - Mam własną wizję wokalną, a pani Marta to akceptuje - cieszy się. Bernadetta Grabias(mezzosopran) zwraca uwagę na emocjonalność i dramatyzm głównej bohaterki. - Tekst i muzyka świetnie oddają całą powagę sytuacji - zapewnia Grabias.

W sztuce zaobserwujemy także dzieci Sand. Zagrają je młodzi artyści, studenci wyższych uczelni, np. Akademii Muzycznej i Politechniki Łódzkiej.

Teatr Wielki chce kontynuować wzbogacanie swojego repertuaru o tytuły rzadko wystawiane na polskiej scenie operowej. Jest to często związane z zamawianiem dzieł wprost u kompozytorów.

Przed samą prapramierą usłyszymy nowy fortepian Teatru Wielkiego marki "Steinway & Sons". Prezentacji na pół godziny przed przedstawieniem dokona w teatralnym foyer Sylwia Michalik, wykonując utwory Fryderyka Chopina, między innymi: nokturny, mazurki czy etiudy.

Artykuł ten bierze udział w konkursie "Tym żyje miasto".

Czytaj także:
- Zima w Łodzi: zakaz wjazdu tirów do miasta spowodowałby paraliż całego województwa
- Widzew Łódź: Mindaugas Panka przedłużył kontrakt

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!


Zobacz też na MM Łódź

Sylwester 2010 w Łodzi


od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto