Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody czy komunikacja miejska w centrum Łodzi? Najwyższy czas zdecydować

Redakcja
ulica
ulica Daniel Siwak
Czy komunikacja miejska może być alternatywą dla aut w centrum Łodzi? Tak, o ile między innymi zwiększymy liczbę uprzywilejowanych ulic.
MPK i PKS muszą opuścić tymczasowy dworzec przy Fabrycznym do końca kwietnia


Liczba aut, które jeżdżą w Łodzi wcale nie maleje, ale wręcz stosunkowo wzrasta. To **
często **powoduje, że ulice w Śródmieściu są na tyle zakorkowane, iż trudno na czas dostać się w konkretne miejsce.

Taka sytuacja powoduje też, że tramwaje i autobusy, które są alternatywą dla niezmotoryzowanej części mieszkańców, również nie poruszają w zawrotnym tempie. Jednocześnie nie zachęca to innych do porzucenia czterech kółek na rzecz transportu zbiorowego.

W naszej zeszłotygodniowej sondzie, zdecydowana większość internautów opowiedziała się za tym, że komunikacja miejska powinna mieć bezwzględny priorytet w Śródmieściu. Podobnego zdania są także specjaliści.

- Uniknięcie korków, czy to dzięki wydzielonym pasom, czy poprzez zamknięcie ulic dla samochodów, to jedyna metoda, aby transport publiczny mógł konkurować z  samochodem - mówi Tomasz Bużałek z Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu w Łodzi. - Wąską ulicę w centrum może z powodzeniem zatkać kilkadziesiąt lub kilkaset samochodów. Gdyby ich pasażerowie przesiedli się do **

komunikacji miejskiej

**bez trudu zmieściliby się w dwóch czy trzech tramwajach - dodaje.

Jednym z takich działań w ostatnich latach było m.in. stworzenie wydzielonych pasów na Piotrkowskiej czy Narutowicza oraz ograniczenie ruchu aut na rzecz komunikacji na ulicy Żwirki, Kilińskiego i niedawno na ulicy Zielonej i Narutowicza.**I o ile takie rozwiązania Rzecznik Niezmotoryzowanych chwali, to widzi pewne mankamenty. Chodzi, że na tych ostatnich śródmiejskich ulicach przestrzeganie znaków nie jest na satysfakcjonującym poziomie.

- Instalacja kamer jest nieunikniona. Sytuacja na tych ulicach dobija komunikację zbiorową w Łodzi. Przecież są kluczowe dla ruchu tramwajowego - twierdzi Wojciech Makowski. - Nie możemy się zadowalać osiągnięciem czasu z obecnych rozkładów. Tramwaje muszą pojechać szybciej, inaczej nikt się do nich nie przesiądzie - wyrokuje.

Rewolucja czy ewolucja?

Tomasz Bużałek uważa także, że w Śródmieściu powinny zajść kolejne zmiany. Ważne jest więc zarówno poinformowanie kierowców o zmianach, konsekwentne egzekwowanie zakazów wjazdu przez służby porządkowe jak i niekiedy, przygotowanie alternatywy. - Ulice Sienkiewicza, Wschodnia i 6 Sierpnia przywrócone do ruchu dwukierunkowego stanowiłyby dobrą rekompensatę dla "oddanych tramwajowi" Kilińskiego - podpowiada.

Kiedy przegubowce na "50"?Węglowa do wyprowadzkiPytamy wiceprezydenta

W odniesieniu do zapowiadanych od lat buspasów Wojciech Makowski zna już odpowiedzi Zarządu Dróg i Transportu, który zwykle twierdzi, że jeżeli zrobi się buspas na jednej ulicy, to ruch się przeniesie na inne. - Skoro tak, trzeba je wyznaczyć jednocześnie na wszystkich ulicach, na których są problemy. Oczywiście, do wspólnego użytku przez autobusy, taksówki i rowery, jak w Europie - sugeruje.

Studium transportowe pomoże?

Zapytaliśmy w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi, jakie ten urząd ma plany dotyczące uprzywilejowania komunikacji publicznej w Śródmieściu. Okazuje się, że urzędnicy czekają na jeden z ważnych dokumentów.

- Aktualnie firma Systra przygotowuje dla Łodzi studium transportowe, w którym powinny zostać wyznaczone strefy ruchu samochodowego ograniczonego. Studium, po konsultacjach społecznych i jego przyjęciu, będzie stanowiło punkt wyjściowy do podjęcia kolejnych działań mających na celu poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego - tłumaczy Małgorzata Nimiec-Zakolska z biura prasowego ZDiT.

Jednak jak podkreślają urzędnicy wkrótce pojawią się kolejne udogodnienia - pasy A+T na ul. Łagiewnickiej oraz Przybyszewskiego, a także fragmentarycznie na trasie W-Z. Na trasie tej zbudowana zostanie także nowa sygnalizacja świetlna włączona w Obszarowy System Sterowania Ruchem.

Tymczasem dzisiaj (11 kwietnia) od 17:00 do 19:30, odbędzie się spotkanie informacyjne dla mieszkańców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych, gdzie zostanie przedstawione Studium Systemu Transportowego Łodzi. Urzędnicy zapraszają do Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP przy placu Komuny Paryskiej 5a, pokój 202.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto