Protest w sprawie Kolei Dużych Prędkości w Łódzkiem. Co mówi wojewoda i Centralny Port Komunikacyjny po blokadzie drogi w Błaszkach? FOTO

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
Udostępnij:
Mieszkańcy Błaszek ostro zaprotestowali w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości, która ma zostać poprowadzona przez ich gminę, blokując drogę i społeczne konsultacje. Jak do ich zastrzeżeń, o których informowaliśmy na gorąco, odnosi się wojewoda łódzki, do którego napisali petycję z prośbą o wsparcie oraz Centralny Port Komunikacyjny, czyli inwestor wielkiego przedsięwzięcia?

Społeczny sprzeciw wywołała kolejna faza inwestycji zaplanowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w postaci nitki Kolei Dużych Prędkości z Sieradza do Poznania. Ogłaszając społeczne konsultacje przedstawiono cztery warianty przebiegu tej trasy przez gminę Błaszki. Największy sprzeciw wywołały trzy z nich poprowadzone na południe od Błaszek. Bo te przebiegają wprost przez kilka miejscowości. A ich wzburzenie spotęgował fakt, że – jak wytykali - zostali o nich poinformowani w ostatniej chwili. W połowie sierpnia, tuż przed zapowiedzianymi konsultacjami, co dla nich wcale nie oznacza możliwości skutecznego wypowiedzenia się w sprawie.
Przeciwnicy inwestycji wypowiedzieli się w inny sposób. W dniu społecznych konsultacji w Błaszkach zorganizowali blokadę drogi. Na tym się nie skończyło, bo zablokowali skutecznie także wejście do sali, gdzie miało się odbyć spotkanie i do debaty nie doszło.

- Protestujemy przeciwko temu w jaki sposób, absolutnie niedemokratyczny traktuje się nas w kraju demokratycznym - argumentował Mikołaj Dorożała, mieszkaniec gminy Błaszki i uczestnik protestu, któremu linię w południowym wariancie zaprojektowano 100 metrów od jego działki. - Nikt nam o tym wcześniej nie mówi, nie pyta, nie próbuje porozmawiać, tylko organizuje spotkanie, które de facto ma być przypieczętowaniem pewnej wizji.

Jak przebiegał protest? Jakie zastrzeżenia zgłaszali blokujący? O tym szczegółowo informowaliśmy na gorąco. KLIKNIJ W LINK PONIŻEJ:

Protest w Błaszkach w sprawie Kolei Dużych Prędkości. Blokad...

Jak sprawę komentuje Centralny Port Komunikacyjny?

O odniesienie się do protestu poprosiliśmy Centralny Port Komunikacyjny. W odpowiedzi rzecznik CPK Konrad Majszyk poruszył kilka kwestii.
Przebieg przez gminę Błaszki
Jak informuje rzecznik CPK, na terenie gminy Błaszki we wcześniejszej fazie realizacji inwestycji przebiegał wariant na północ od istniejącej linii kolejowej. Podczas selekcji wariantów po pierwszym etapie studium wykonalności (tzw. STEŚ) został on jednak odrzucony.

- Trasowanie przez północną stroną gminy Błaszki zostało odrzucone z uwagi na: zbyt duże ingerencje w obszary chronione, konieczność budowy tunelu o długości ok. 12 km w rejonie Kalisza, słabą dostępność komunikacyjną, kolizje z obiektami zabytkowymi, z cmentarzami i niespójność z obowiązującymi aktami planistycznymi i decyzjami administracyjnymi – wylicza rzecznik. - Dla odcinka z Sieradza do Kalisza w ramach pierwszego etapu STEŚ najkorzystniej wypadły trasowania T1, T2, T4, T6. Przypominam, że na tamtym etapie analizowaliśmy osiem wariantów i spośród nich wybraliśmy cztery tzw. warianty hybrydowe (łączące najbardziej optymalne fragmenty wszystkich analizowanych wariantów). Przebiegi te odzwierciedlone są w wariantach W1, W2, W3 i W4. Nie jest prawdą, że protestujący dowiedzieli się o wariantach w ostatnich dniach. Wręcz przeciwnie: były one znane już na wcześniejszym etapie.

Konsultacje z mieszkańcami i blokowanie spotkań
Jak przypomina rzecznik CPK, od początku września dla odcinka „szprychy” CPK nr 9 między Poznaniem i Sieradzem trwa drugi etap konsultacji – dla mieszkańców każdej z gmin, przez które przechodzą warianty. - Spotkania służą przedstawieniu mieszkańcom czterech rozważanych obecnie wariantów i wysłuchaniu ich opinii. Są one organizowane również po to, żeby wszyscy zainteresowani mieli szansę usłyszeć informacje od inwestora, czyli spółki CPK, żeby mogli zadać pytania, uzyskać odpowiedzi, zaproponować korekty przebiegów itd.

- Utrudnianie, a wręcz uniemożliwianie spotkań, co miało miejsce w Błaszkach, jest działaniem przeciwko interesowi mieszkańców. Poprzez takie działanie mieszkańcy tracą jedną z możliwości poznania założeń projektu i wpływu na przebieg trasy. Blokowanie spotkań jest z punktu widzenia osób, które chcą wpłynąć na proces inwestycyjny, nieodpowiedzialne – podkreśla Konrad Majszyk. - Warto też zadać sobie pytanie, czy protestujący występują w imieniu wszystkich mieszkańców, czy tez może jednak istnieje milcząca większość, która będzie beneficjentem inwestycji kolejowych, albo dla której są one neutralne.

- Oczywiście, protestować może każdy i rozumiem obawy mieszkańców. Zachęcam jednak z całego serca, żeby skorzystać z oficjalnych, dostępnych i skutecznych sposobów zgłaszani opinii, wyrażania niezadowolenia i propozycji zmian przebiegów, czyli trwających na dużą skalę konsultacji społecznych CPK – dodaje zapewniając, że zdanie mieszkańców jest brane pod uwagę.

Tu – jak podaje dowodem są np.: rezygnacja z budowy łącznika przez Rudną Wielką w woj. podkarpackim (na „szprysze” nr 6) i decyzja o uwzględnieniu w wariancie inwestorskim linii Warszawa - Łódź nowej stacji w Brzezinach (to szprycha nr 9).

- Po zakończeniu spotkań konsultacyjno-informacyjnych możliwe jeszcze będzie zweryfikowanie przygotowanych trasowań między innymi w oparciu o wyniki spotkań i ankiety wypełniane przez mieszkańców bezpośrednio lub zdalnie – zapewnia przypominając, że na stronie www.cpk.pl w zakładce „Dla mieszkańców” jest dostępna lista spotkań, wizualizacje przebiegów wariantów wraz z podziałem na poszczególne gminy i ankieta do wypełnienia.

Zaawansowanie odcinka Poznań – Sieradz

Ok. 170-kilometrowy odcinek z Sieradza do Poznania jest na etapie zaawansowanego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ – w uproszczeniu studium wykonalności), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej. - Umowę w tej sprawie podpisaliśmy w styczniu. Jesteśmy coraz bliżej wyboru jednego, preferowanego wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową (to ważny kamień milowy). Planujemy, że stanie się to w I kw. przyszłego roku po przeprowadzeniu m.in. analizy kosztów i korzyści. Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Poznań mają ruszyć w 2026 r. Uruchomienie tego odcinka planujemy w 2030 r., już po zakończeniu budowy I etapu Portu Solidarność – informuje rzecznik CPK.

Korzyści dla pasażerów
CPK argumentuje:

  • Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godz. 55 min (dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje ok. 3 godz.).
  • Do Kalisza da się dojechać ze stolicy w 1 godz. 20 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).
  • Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do 35 min (dziś 1,5 godz.) i do Łodzi do 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.).
  • Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godz. i 40 min.

Mieszkańcy napisali petycję do wojewody łódzkiego. Jakie jego stanowisko?

Protestujący wysłali do wojewody łódzkiego podpisaną przez tysiąc osób petycję. Sprzeciwili się w niej wszystkim przedstawionym wariantom podkreślając, że inwestycja nie przyniesie im żadnych korzyści.

Co odpowiedział zapytany przez nas w tej sprawie Łódzki Urząd Wojewódzki? - Na odcinku Łódź- Poznań i Łódź Wrocław miasto Sieradz jest jedynym planowanym przystankiem, więc jest to gigantyczna szansa na rozwój gospodarczy dla tego terenu. Pamiętajmy o tym, że ustalenie przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości jest poprzedzone konsultacjami społecznymi i jest to ważny element, który każdorazowo jest brany pod uwagę przy planowaniu trasy. Jest to więc ważny głos mieszkańców do którego mają prawo. Wszyscy, którzy są zainteresowani przebiegiem tej trasy niewątpliwie powinni włączyć się w proces konsultacji społecznych.

Jaki przebieg dla trasy KDP Sieradz-Poznań został zaplanowany w czterech wariantach, sprawdzisz w LINKU PONIŻEJ. KLIKNIJ:

Wcześniej konsultacje społeczne prowadzono w sprawie nitki Sieradz-Wrocław

Kolej Dużych Prędkości w powiecie sieradzkim. Ruszają nowe s...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł310,06 zł-44%
miejsce #3

Zeppelin

Zeppelin LZ129 Hindenburg 8062-5

1 203,99 zł859,00 zł-29%
miejsce #4

Timex

Timex TW2U22100

348,00 zł289,00 zł-17%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 337,52 zł1 130,46 zł-15%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Studiowanie w Polsce jest coraz droższe. Ekspert wyjaśnia powody

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie