Studenci Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadzili po raz czwarty wizerunkowe badanie Łodzi. O to, jakie jest nasze miasto, zapytano prawie 2,5 tys. studentów uczących się na łódzkich publicznych uczelniach wyższych.
Respondenci zapytani zostali m.in. o promocję miasta, perspektywy jego rozwoju, zalety oraz wady mieszkania i studiowania w Łodzi, ulubione miejsca spotkań, a także o perspektywy dalszego życia w Łodzi po zakończeniu nauki.
Miasto ul. Piotrkowskiej i zniszczonych kamienic
Według przebadanych studentów, wizerunek Łodzi w znacznym stopniu opiera się o stwierdzenie, że "Łódź jest miastem ulicy Piotrkowskiej", podobną siłę ma stwierdzenie, że "Łódź to miasto zniszczonych kamienic". Najmniej Łódź kojarzy się studentom z innowacjami. Ankietowani za symbole Łodzi uznali ulicę Piotrkowską oraz Manufakturę wraz z pałacem Izraela Poznańskiego.
Studenci jako użytkownicy miasta narzekają na brak rzetelnej i pełnej informacji o wydarzeniach dotyczących Łodzi. W obszarze dotyczącym atutów i barier, a także szans rozwoju społeczno-gospodarczego miasta, studenci określili Łódź jako miasto, które ma szanse na rozwój, ale nie zawsze te szanse są odpowiednio wykorzystywane.
Według nich Łódź postrzegana jest przede wszystkim jako ośrodek naukowo-akademicki oraz miasto kultury i rozrywki. Jako słabe strony miasta wskazywane zostały niska jakość środowiska naturalnego oraz niska jakość usług w zakresie komunikacji publicznej. Wśród elementów pozwalających na wzmocnienie marki Łodzi najczęściej wskazuje się jej położenie geograficzne, najrzadziej natomiast politykę władz samorządowych.
Co ciekawe, wśród głównych barier rozwoju studenci najczęściej wskazywali brak perspektyw rozwoju, bez wypracowanej i realizowanej strategii rozwoju, z mieszkańcami bez poczucia własnej wartości, z niewystarczającą promocją oraz niewłaściwą polityką władz samorządowych.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie listopad 2009 do maja 2010. Metodą badawczą było wykorzystanie anonimowej ankiety. Jak zapewnia zespół badawczy, wyniki pokazują to, co o Łodzi myśli 95 proc. jej studentów.
- Jestem dumny z pracowników i studentów, którzy przeprowadzili to badanie i stworzyli raport - mówi Jan Gajda, dziekan Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ. - Nawet już mnie nie boli, że musiałem to sponsorować - dodaje z uśmiechem.
Szczegółowy raport prezentujący wyniki badań wizerunkowych Łodzi, dostępny będzie na stronie Studenckiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej UŁ SPATIUM.
Czytaj także:
- Czy łodzianie współdecydują o swoim mieście?
- Boże Narodzenie 2010 w Łodzi [serwis specjalny]
Zobacz też na MM Łódź
Sylwester 2010 w Łodzi | |||
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?