Zdarzenie to można było obejrzeć na filmie zaprezentowanym w łódzkim Grand Hotelu podczas międzynarodowego sympozjum SYMKOM 2011 zorganizowanego przez Instytut Maszyn Przepływowych Politechniki Łódzkiej.
Ów dziwny statek powietrzny to helikopter hybrydowy X3 ("skrzyżowanie" helikoptera z samolotem) - supernowoczesna maszyna, która powstała we Francji w firmie Eurocopter, a film pokazał na zakończenie swojego referatu pomysłodawca tego helikoptera Philippe Roesch - wiceprezes Eurocoptera ds. technologii i produktów innowacyjnych.
Sam pomysł powstał niewiele ponad trzy lata temu. - Któregoś dnia, w przerwie pomiędzy jedną podróżą służbową a drugą, wpadłem do biura - opowiada Tomasz Krysiński (syn prof. Jana Krysińskiego, byłego rektora PŁ), który pracował w dziale innowacji firmy Eurocopter. - Była godzina 21.30, a w pokoju Filipa było włączone światło. Gdy wszedłem do niego, pokazał mi na kartce rysunek przedstawiający ideę nowego helikoptera. Zapytał co o tym sądzę. Wziąłem kartkę do domu, żeby przemyśleć tę koncepcję i stwierdziłem, że pomysł Filipa jest znakomity. - Robimy to - powiedziałem mu następnego dnia.
Trzy lata później, w czerwcu 2011 roku, nowy helikopter X3 był jedną z dwóch głównych atrakcji Salonu Lotniczego Paris Air Show.
Prostota tej idei była podstawą sukcesu. Helikopter X3 będzie stosunkowo tani w produkcji i eksploatacji, a do tego szybki i zwrotny. Na filmie pokazanym podczas sympozjum SYMKOM 2011 widać, jak zręcznie manewruje, lecąc szybko pomiędzy wysokimi szczytami skalistych gór. Podczas lotu testowego 12 maja 2011 r. demonstrator X3 osiągnął i utrzymał przez kilka minut prędkość równą 232 węzłów, czyli 430 km/h, choć projektanci zakładali maksymalną prędkość równą 220 węzłów.
Tradycyjne helikoptery nie przekraczają 300 km/h. X3 jest znacznie szybszy, choć nie spala zbyt wiele paliwa. Dzięki dużej prędkości będzie można stosować go tam, gdzie decydujące znaczenie ma czas przelotu, a więc np. do celów ratowniczych, sanitarnych lub militarnych. W zależności od przeznaczenia, powstaną różne wersje helikopterów X3. Będą mniejsze i szybsze, a także cięższe i wolniejsze. Niektóre będą mogły np. dostarczać sprzęt i ludzi na platformy wiertnicze. Jak przewiduje Philippe Roesch, powstanie też wersja pasażerska o wadze 12 ton, przewożąca 19 pasażerów.
Do czasu oficjalnego pokazania X3 na salonie w Paryżu, prace nad tym modelem były trzymane w ścisłej tajemnicy. W jej utrzymaniu pomógł specjalny system informatyczny. Za wykonanie projektu odpowiadał niewielki, pięcioosobowy zespół.
Więcej czytaj w Dzienniku Łódzkim: Supernowoczesny helikopter powstał przy udziale PŁ
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?