Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe chodniki w Łodzi. ZDiT robi rewolucję

opr.wm
Przykład wąskiego chodnika w strefie konserwatorskiej – główna część piesza z płyt granitowych, opaski z kostki granitowej łamanej jako detal plastyczny. (w budowie)
Przykład wąskiego chodnika w strefie konserwatorskiej – główna część piesza z płyt granitowych, opaski z kostki granitowej łamanej jako detal plastyczny. (w budowie) fot: materiały prasowe ZDiT
Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu, wzorem miast niemieckich Łódź zaczyna wprowadzać ujednolicone wzory chodników w tzw. strefie wielkomiejskiej. Każdy remont chodnika w centrum Łodzi będzie musiał uwzględniać ścisłe parametry materiałów oraz określone standardy ich montowania.

Wprowadzono obowiązkową zasadę trójpodziału, która dzieli chodnik na części: środkową – najszerszą, służącą jako główna część do poruszania się dla pieszych oraz dwie opaski – jedną przy elewacji oraz drugą od strony jezdni.

Poszczególne pasma mają przypisane określone materiały. Część piesza, zależnie od charakteru miejsca (bardziej lub mniej reprezentacyjna część miasta), wykonana jest z płytek betonowych 25x25x8 cm (nowy standard w Łodzi) lub płyt granitowych ciętych.

Opaski wykonane są z kostki granitowej łamanej o wymiarach 8x8x10 cm lub z kostki granitowej ciętej.

Taki podział chodników pełni kilka funkcji:

- opaska przy elewacji pozwala ,,wyrównać” linię elewacji, dzięki czemu główna część piesza może być układana z elementów o większych wymiarach bez konieczności docinania. Dzięki takim zabiegom chodnik sprawia wrażenie prostego, mimo zmiennej szerokości całego pasa;

- opaska przy elewacji zależnie od szerokości może być przeznaczona dla właścicieli lokali usługowych lub gastronomicznych jako część wystawiennicza;

- na opaskach od strony jezdni mogą być lokalizowane miejsca postojowe, latarnie, kosze, itd..

Chodniki ułatwiają też poruszanie się osobom niepełnosprawnym:

- wykorzystanie kostki granitowej łamanej w części opaskowej jest rekomendowane przez Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych jako element systemu kierowania osób niedowidzących.

- nowa infrastruktura jest w pełni przyjazna również dla osób niewidomych i niedowidzących a to dzięki zastosowaniu specjalnych płytek z wypustkami w rejonach skrzyżowań i przystanków komunikacji miejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto