Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

FD4K '09 - spektakl Ziemia Obiecana

Marta Roszkowska
Marta Roszkowska
Jednym z kluczowych wydarzeń tegorocznego Festiwalu Dialogu Czterech Kultur był spektakl „Ziemia Obiecana” według Władysława St. Reymonta w reżyserii Jana Klaty.

Ci, którzy spodziewali się spektaklu, w którym ważną rolę odgrywają sentymenty i w którym można odnaleźć klimat rodzącego się industrialnego molocha z początku XIX wieku lub ślady dyskusji z powieścią Reymonta, czy filmem Wajdy – zawiedli się. Ci, którzy oczekiwali nowego odczytania – wyszli zachwyceni. Choć spektakl pokazany został w hali fabryki filmowego Bucholca, czyli Scheiblera, nie miało to żadnego znaczenia. Nie ma też znaczenia powieściowa lokalizacja akcji w Łodzi, nie ma w spektaklu interpretacji klasowej, nie ma stereotypów narodowościowych.

Z powieści Reymonta wypreparowano podstawowy wątek i poddano go gruntownemu przeobrażeniu. Ziemią obiecaną nie jest Łódź, jest nim cel, do którego się zmierza, a który jest osiągalny dzięki pieniądzom. Głównym bohaterem jest oczywiście Karol Borowiecki, którego gra aktor fizycznie nieco upodobniony do Daniela Olbrychskiego w roli życia, ale tu właściwie konkretne odniesienia do tego, co znamy, się kończą. Klatę interesuje to, co z ludźmi robi kapitalizm, mentalność człowieka, który funkcjonuje w ramach RYNKU – kształtującego postawy, emocje, charaktery.

Powstał spektakl wybitny, na wskroś współczesny, pełen niezwykłych pomysłów inscenizacyjnych, zawierający też sporo cytatów: z Dostojewskiego, Piny Bausch czy filmowego „Kabaretu”, w oprawie muzycznej wykorzystujący m.in. fragmenty piosenek Phila Collinsa i Whitney Houston, które nie pełnią bynajmniej roli czysto ilustracyjnej. Spektakl głęboki i uniwersalny. Wielka szkoda, że nie zostanie w Łodzi.

Fot. Marcin Stępień


Ziemia obiecana
według Władysława St. Reymonta
reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata
adaptacja: Jan Klata, Sebastian Majewski
dramaturgia: Sebastian Majewski
scenografia i reżyseria świateł: Justyna Łagowska
kostiumy: Mirek Kaczmarek
ruch sceniczny: Maćko Prusak
asystent reżysera: Michał Mrozek
koordynator projektu: Hanna Frankowska, Katarzyna Markowicz

Występują: Paulina Chapko, Wiesław Cichy, Marcin Czarnik, Marian Czerski, Dominika Figurska, Jakub Giel, Mirosław Haniszewski, Anna Ilczuk, Zdzisław Kuźniar (gościnnie), Michał Majnicz, Michał Mrozek, Edwin Petrykat, Bartosz Porczyk, Ewa Skibińska, Andrzej Wilk, Wojciech Ziemiański
premiera: 10 września 2009
produkcja: Teatr Polski we Wrocławiu
koprodukcja: Festiwal Dialogu Czterech Kultur i Hebbel am Ufer, Berlin
wspoółpraca: Instytut Polski w Berlinie, Goethe-Institut w Warszawie w ramach interdyscyplinarnej inicjatywy kulturalnej PROMISED CITY / MIASTO OBIECANE


Jan Klata – (ur. 1973) reżyser teatralny, dramatopisarz. Laureat Paszportu „Polityki” w roku 2005 za „nowatorskie i odważne odczytywanie klasyki, za pasję i upór, z jakim diagnozuje stan polskiej rzeczywistości i bada siłę narodowych mitów”. Ogromnym sukcesem okazała się Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej, zrealizowana w Teatrze Polskim we Wrocławiu, za którą otrzymał wiele nagród. Jego najnowszym przedstawieniem jest Trylogia według powieści Henryka Sienkiewicza w Starym Teatrze w Krakowie.

Tekst: Agnieszka Smuga / mat.prasowe
Zdjęcia: Marcin Stępień

MM Łódź patronuje:

MMŁódź poleca:
Zostań
dziennikarzem
obywatelskim

KonkursyZdrowie i uroda
Przewodnik
po lokalach

Sztuka w ŁodziTeatr w Łodzi
Kino w ŁodziPraca w Łodzi
od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto