Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna [foto+wideo]

MCz
MCz
Szary, choć stylowy budynek dworca Łódź Fabryczna w promieniu słońca wydaje się przyjazny. Gdy wejdzie się do poczekalni złudzenie pryska jak bańka mydlana. Pozostaje nam poczekać jeszcze 8 lat, może wtedy, pod ziemią będzie tu przyjemniej.


Krótka Historia:

Dworzec Łódź Fabryczna był pierwotnie zlokalizowany w miejscu, gdzie znajduje się obecnie Łódzki Dom Kultury. Była to stacja początkowa Drogi Żelaznej Fabryczno-Łódzkiej, która w 1865 roku połączyła Łódź z Koluszkami, a dalej z Koleją Żelazną Warszawsko - Wiedeńską. Inicjatorem budowy stacji był łódzki przemysłowiec Karol Scheibler. Obecny budynek dworca zaprojektował Adolf Schimmelpfennig w 1868 roku, choć charakteru neorenesansowego nadała mu dopiero przebudowa z końca XIX wieku. Założenie kolejowe składa się z trzech peronów i czterech torów.

Współcześnie:

Dziś Dworzec Łódź Fabryczna kojarzy się głównie z szarymi poczekalniami, w których unosi się zapach przenoszony przez bezdomnych, próbujących ogrzać się w ich wnętrzach. Fabryczna to również rząd czerwonych budek, w których można zamówić hot-doga lub hamburgera przez całą noc. Codziennie z peronów odjeżdża ok. 40 składów, głównie regionalnych osobowych do Koluszek, Radomia, Tomaszowa Mazowieckiego, czy Częstochowy oraz pospiesznych do Warszawy.

Przyszłość:

W tym roku mają rozpocząć się prace przygotowujące dworzec do jego przebudowy. Po pierwsze w planach jest ukrycie go pod powierzchnią ziemi, a następnie połączenie tunelem średnicowym z dworcem Łódź Kaliska. Przebudowa wiąże się z wykopaniem głębokiej na 17 metrów dziury, gdzie zostanie ukryte całe zaplecze komunikacyjne. Dworzec zostanie zamknięty w 2010 roku, jego funkcję ma przejąć rozbudowana do tego czasu stacja Łódź Widzew. Nowy obiekt powstanie w przeciągu 8 lat. Projekt przebudowy Łodzi Fabrycznej jest ściśle powiązany z inwestycją Nowe Centrum Łodzi, o której już pisaliśmy na łamach MMki.

Ciekawostki:

  • W okresie międzywojennym czas przejazdu ze stacji Łódź Fabryczna do Warszawy trwał ok 2,5 godz. Kiedy w 1934 roku testowano pociągi zwane Lux-Torpedami, czas przejazdy skrócił się do 88 minut, czyli dokładnie tyle, ile obecnie.
  • Już w okresie międzywojennym istniały plany przebudowy Dworca Fabrycznego, który miał przypominać wielkie, zadaszone,  dworcowe hale miast europejskich z dziesięcioma torami. Jednak kryzys ekonomiczny nie pozwolił na realizację tego planu. Czy obecny światowy kryzys finansowy również nie pozwoli na przebudowę dworca Łódź Fabryczna?
  • Podczas II wojny światowej stacja Łódź Fabryczna zmieniła nazwę na Litzmannstadt Mitte.
  • Nowy, podziemny dworzec zmieni nazwę z Łódź Fabryczna na Łódź Centralna.

MM Łódź patronuje:


MMŁódź poleca:

Od redakcji: Przypominamy, że każdy z Was może zostać dziennikarzem obywatelskim serwisu MM Moje Miasto! Zachęcamy Was do zamieszczania artykułów oraz nadsyłania zdjęć z ciekawych wydarzeń i imprez. Piszcie też o tym, co Wam się podoba, a co Wam przeszkadza w naszym mieście. Spróbujcie swych sił w roli reporterów obywatelskich eMeMki! Pokażcie innym to, co dzieje się wokół Was. Pokażcie, czym żyje Miasto.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto