Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Debiut łódzkiej mapy "…for Young Travellers 2009"

Marta Roszkowska
Marta Roszkowska
W piątek w samo południe, w Boston Cafe mieszczącej się w ms² miała miejsce premiera nowej anglojęzycznej mapy Łodzi skierowanej do młodych turystów - Free map for young travellers 2009.

Ta debiutująca anglojęzyczna mapa prezentuje kilkadziesiąt punktów miasta, wybranych przez autorów mieszkających w Łodzi i związanych z Łodzią. Rozmiar mapy i jej specyficzna struktura spowodowały, iż wybór miejsc, które można było na niej umieścić był mocno ograniczony. Autorzy kierowali się przede wszystkim grupą docelową, opiniami młodych łodzian, jak również zagranicznych turystów odwiedzających nasze miasto oraz obcokrajowców mieszkających od jakiegoś czasu w Łodzi. Przy selekcji miejsc nie były podejmowane żadne zabiegi komercyjne.

Jak powiedział Kuba Wandachowicz - Dobór miejsc odbywał się w ten sposób, iż Maja Ruszkowska - Mazerant poprosiła osoby związane z magazynem Purpose o przesyłanie swoich propozycji do tej mapy. Ankietę, która była wysłana do współpracowników podzieliliśmy na kilka kategorii, do których trzeba było przyporządkować swoje propozycje. Później w ścisłym gronie, czyli ja, Kuba Stępień i Majka zrobiliśmy taką wstępną selekcję, po której pozostało około 120 miejsc.

Mapa jest niewielkich rozmiarów, jest bardzo przejrzysta i czytelna, a przede wszystkim oryginalna pod względem graficznym, czym może przyciągnąć osoby, którym jest dedykowana. Nie jest to z pewnością produkt przepełniony informacjami o wszystkich sztandarowych zabytkach Łodzi. Odnajdziemy tu przede wszystkim zestaw niezbędnych, a często przydatnych informacji turystycznych, wybrane noclegi, bary, pizzerie, tereny zielone, tereny postindustrialne – wszystko to, czego młody turysta nie powinien pominąć podczas wizyty w naszym mieście.

- Zadecydowaliśmy o tym, że część zabytkowa będzie poświęcona w dużej mierze miejscom postindustrialnym, ponieważ Łódź jest najbardziej znana z postindustrialnych zabytków. Druga rzecz, która miała wyróżnić Łódź spośród innych miast w Polsce, to duża ilość pizzerii na polu gastronomicznym, bowiem uznaliśmy Łódź za miejsce, w którym serwowana jest najlepsza pizza w kraju – dodał członek Cool Kids of Death.

Jednak wybór miejsc, które znalazły się na mapie nie jest ostateczny. Jest on przyporządkowany do wersji 2009, ale w przyszłym roku może ulec modyfikacjom. Autorzy są otwarci na wszelkie sugestie i nowe pomysły.

Mapa wydrukowana została w ilości 60 tys. egzemplarzy, z czego 10 tys. zostanie w Łodzi, reszta wyrusza w świat. Mapa będzie dystrybuowana w Punktach Informacji Turystycznej w Łodzi, muzeach, łódzkich klubach i galeriach opisanych na mapie, hostelach w większych miastach Polski oraz w wybranych miastach europejskich. Poza wskazanymi miejscami dystrybucji wszyscy mogą się zaopatrzyć się w elektroniczną wersję mapy, która jest już dostępna na stronie www.use-it-lodz.pl.

Teksty do mapy napisał Kuba Wandachowicz - autor piosenek, kompozytor, członek łódzkiego zespołu Cool Kids of Death, a kształt graficzny nadał mapie jeden z najbardziej oryginalnych grafików polskich ostatniej dekady, znany przede wszystkim z prac dla instytucji kultury i sztuki - Jakub Stępień [www.hakobo.art.pl].

Autorzy mapy wybiegli nieco w przyszłość...

To druga taka mapa w Polsce – swoją mapę ma już Warszawa i w tym roku ukazuje się jej odświeżona, zaktualizowana edycja. Mapy dla „travellersów” mają też: Bruksela, Gandawa, Brugia, Antwerpia, Rotterdam, Oslo, Malmo, Kopenhaga, Ljubljana oraz Drezno.

W spotkaniu promującym nowy produkt udział wzięli autorzy mapy, m.in. Kuba Wandachowicz, Jakub Stepień, Maja Ruszkowska- Mazerant - Purpose – przedsiębiorczość w kulturze www.purpose.com.pl, koordynator Łódź, Bogna Świątkowska - prezes warszawskiej fundacji Bęc Zmiana!, wiceprezydent miasta Łodzi Włodzimierz Tomaszewski oraz Monika Karolczak - z-ca Dyrektora Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi.

„Free map for young travellers” powstała w wyniku współpracy europejskiej organizacji non profit USE-IT, Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi oraz Fundacji Bęc Zmiana www.funbec.eu.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto