Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ulice w Łodzi są niebezpieczne dla rowerzystów

Matylda Witkowska
Rowerzyści nie czują się bezpiecznie
Rowerzyści nie czują się bezpiecznie fot. Krzysztof Szymczak
Twórcy raportu o rowerach w Łodzi uważają, że miejsc tak absurdalnych jak wiadukt na ul. Przybyszewskiego są setki. Rowerzyści, jadący wiaduktem na ul. Przybyszewskiego, zamiast lawirować między pędzącymi samochodami zjeżdżają na szeroki chodnik. I wtedy dostają mandaty. Asfaltowanym chodnikiem prawie nikt się nie porusza, bo w pobliżu nie ma domów ani sklepów. Ale policja i tak pilnuje porządku.

Łodzianka Ilona Znajmiecka wiaduktem na ul. Przybyszewskiego jeździ prawie codziennie. Wybiera chodnik, bo się boi rozpędzających się przed wiaduktem kierowców.

- Samochody nie przestrzegają tam ograniczenia prędkości do 50 km/godz., a przy zjeździe z wiaduktu rowerzysta natychmiast ginie kierowcy z oczu. Trudno zareagować - mówi. - Dlatego dla bezpieczeństwa swojego i kierowców zjeżdżam na chodnik - dodaje.

- Ostatnio dostałam mandat od drogówki za jazdę rowerem po chodniku - denerwuje się łodzianka.

Potrzebę zbudowania w tym miejscu drogi dla rowerów dostrzegli Wojciech Makowski i Piotr Szałkowski, autorzy opublikowanego niedawno "Społecznego raportu na temat stanu i perspektyw transportu rowerowego w Łodzi".

- Przestrzeganie w tym miejscu prawa zmniejsza bezpieczeństwo, zamiast je zwiększać - uważa Piotr Szałkowski. - Takich miejsc w Łodzi są setki, na przykład na skrzyżowaniu al. Kościuszki i Mickiewicza droga dla rowerów jest poprowadzona przez ruchliwy chodnik. To stwarza zagrożenie kolizjami.

Zdaniem twórców raportu w ciągu najbliższych czterech lat powinny powstać co najmniej 83 kilometry dróg rowerowych, tworzących spójną całość, a prędkość w centrum Łodzi powinna zostać ograniczona do 30 km/godz.

- Droga, na której prędkość średnia jest wyższa niż 50 km/godz., dla rowerzysty nie jest drogą, tylko przeszkodą. Nic dziwnego, że rowerzyści się boją - mówi Wojciech Makowski.

Wśród innych zaleceń, zawartych w raporcie, są kontrapasy na ul.: Wschodniej, Sienkiewicza i POW, a także połączenie rowerowe Manufaktury i Centralu.

Jak podkreśla Aleksandra Mioduszewska z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, głos rowerzystów jest brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Jednak na wiadukcie na ulicy Przybyszewskiego ścieżki rowerowe pojawią się dopiero po generalnym remoncie wiaduktu. Zacznie się on nie wcześniej niż w 2013 roku.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto