Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porady policjantów Wydziału Ruchu Drogowego dla rowerzystów i motorowerzystów

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Sprawdź, jakie zasady obowiązują rowerzystów, czy Twój dwukołowiec posiada niezbędne elementy oraz dowiedz się kto może jeździć motorowerem.

Kierujący rowerem i motorowerem powinni dbać o właściwy stan techniczny pojazdu. Przed wyjazdem na drogę należy sprawdzić w szczególności stan ogumienia, działanie świateł i hamulców oraz (w przypadku rowerzysty) prawidłowość ustawienia lusterka.

Rowerzysta poniżej 10 roku życia porusza się jak pieszy
Przepisy ruchu drogowego zakładają, że po drodze publicznej może się poruszać każdy rowerzysta, niezależnie od wieku, choć według różnych zasad. Dziecko do lat dziesięciu może kierować rowerem na drodze pod warunkiem, że znajduje się pod opieką osoby dorosłej i porusza się na zasadach określonych dla pieszych. Takie dziecko uważane jest w świetle przepisów za pieszego. Rowerzysta, który ukończył dziesięć lat uważany jest za kierującego pojazdem i dlatego może kierować rowerem, pod warunkiem, że jest sprawny pod względem fizycznym i psychicznym oraz posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i nie narażający kogokolwiek na szkodę. Może on poruszać się także po ścieżce rowerowej, po poboczu lub jezdni. Przy czym, w myśl artykułu 96. ustawy 1 punktu 1 Prawa o ruchu drogowym, od osoby w wieku poniżej 18 lat do kierowania rowerem wymaga się posiadania karty rowerowej, motorowerowej lub prawa jazdy.

Rower nie podlega obowiązkowi homologacji, rejestracji i przedstawiania do badań technicznych pojazdów. Dlatego też do dopuszczenia tego pojazdu do ruchu wymagana jest jedynie zgodność z wymienionymi wyżej warunkami technicznymi. W stosunku do roweru nie wymaga się zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu.

Kto może, a kto nie poruszać się motorowerem

Do kierowania motorowerem wymagana jest sprawność fizyczna i psychiczna oraz posiadanie odpowiednich umiejętności, o czym w rezultacie decyduje sam kierowca lub - jeśli jest niepełnoletni - rodzice. Motorowerem nie mogą kierować osoby w wieku poniżej 13 lat. Te zaś, które ukończyły 13 lat mogą nim kierować, o ile posiadają kartę motorowerową lub prawo jazdy. Zgodnie z przepisem art. 87 ust. 3 pkt l Prawa o ruchu drogowym osoby powyżej 18 roku życia nie muszą posiadać wymienionych wyżej dokumentów. Kartę motorowerową wydaje dyrektor gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej lub szkoły ponadpodstawowej.

Motorower może być dopuszczony do ruchu, o ile spełnia wymagania warunków technicznych(prezentujemy poniżej) i jest zarejestrowany. Musi być zaopatrzony w tablicę rejestracyjną umieszczoną z tyłu pojazdu, a kierujący tym pojazdem powinien mieć zawsze przy sobie dowód rejestracyjny i okazywać go na żądanie organów kontroli ruchu drogowego.

Badanie techniczne motoroweru należy przeprowadzić:

przed pierwszą rejestracją (nie dotyczy to pojazdu nowego, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku homologacji)

przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania,

w przypadku skierowania go na badanie techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego (w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd taki może zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub naruszać wymagania ochrony środowiska).

Warunki techniczne pojazdów

Rower powinien być wyposażony:

z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;

z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;

co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;

w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Motorower powinien być wyposażony w następujące światła:

jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza;

jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 250 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni; jeżeli szerokość pojazdu przekracza 80 cm, powinny być dwa światła umieszczone symetrycznie względem pionowej płaszczyzny symetrii pojazdu;

tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, odpowiadające wymaganiom określonym w punkcie powyżej;

boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu, umieszczone nie niżej niż 300 mm oraz nie wyżej niż 900 mm od powierzchni jezdni.

Motorower ponadto może być wyposażony w:

jedno światło drogowe barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu, w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu;

jedno światło pozycyjne przednie, barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, umieszczone z przodu nie niżej niż 350 mm i nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni;

dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna być zachowana minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w przypadku motoroweru, w którym konstrukcja uniemożliwia uzyskanie tych odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między światłami nie mniejszą niż 150 mm, a odległość między tylnymi światłami nie mniejszą niż 100 mm;

jedno światło hamowania "stop" barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż 1500 mm od powierzchni jezdni.

Motorower powinien być ponadto wyposażony w:

numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), umieszczony w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym oraz tabliczkę znamionową;

dwa niezależne, skutecznie działające hamulce; wskaźnik skuteczności hamowania, o którym mowa w § 16 ust. 1, nie może być mniejszy niż 38%;

dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;

tłumik wydechu;

lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu;

podpórkę (podpórki),

uchwyt (uchwyty) dla pasażera,

numer umieszczony na silniku zgodnie z przepisem.

Poziom hałasu zewnętrznego, mierzony podczas postoju motoroweru z odległości 0,5 m, nie może przekraczać 90 dB (A).

/Opracowano Wydział Ruchu Drogowego KWP w Łodzi

Czytaj także:
- Rowerowa Masa Krytyczna już za nami [foto]
- Przygotuj rower na majówkę [wideo]

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto