Postępują prace projektowe przy tunelu dla kolei Dużych Prędkości, jaki ma być drążony pod Łodzią zaraz po zakończeniu budowanego obecnie tunelu średnicowego. 4-kilometrowy podziemny przejazd pod miastem ma rozpoczynać się na Dworcu Fabrycznym, a jego wylot znajdzie się w rejonie ulicy Maratońskiej. Będą z niego korzystały pociągi kursujące zupełnie nowymi liniami kolejowymi, jakie mają połączyć projektowany pod Warszawą Centralny Port Komunikacyjny w Wrocławiem i Poznaniem. Pierwsze pociągi KDP na tej trasie mają pojechać w 2027 roku.
– Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut podczas gdy dziś trwa to dwa razy dłużej, a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min, zamiast obecnych trzech – podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Częścią inwestycji CPK są także zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.
GDDKiA dysponuje już decyzją środowiskową. W sprawie tej inwestycji trwają obecnie konsultacje rynkowe z firmami budowlanymi. Podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?