Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy Łódź doczeka się logo?

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Logo to identyfikacja, ,.....kojarzenie miasta  Łódź od lat nie ...
Logo to identyfikacja, ,.....kojarzenie miasta Łódź od lat nie ... MM Łódź
Podczas imprez, na plakatach oraz w folderach miasto widoczne jest w postaci logo. Tylko, że Łódź od lat nie ma znaku rozpoznawczego.

Radni chcą, by Łódź była miastem przemysłów kreatywnych

Wieloletnie próby stworzenia przez Łódź logo do tej pory kończyły się fiaskiem. Ostatnia propozycja, która ostatecznie nie została przyjęta, a wręcz wyśmiana przedstawiała "zaokrągloną łódkę", którą Piotr Karczewski z Katedry Projektowania Graficznego łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych nazwał "kapuścianym głąbem" oraz "kłębkiem wełny".

Obecnie posługujemy się herbem Łodzi, które w zestawieniu z logotypami innych miast (m.in. Poznania, Katowic, Szczecina, czy też Bydgoszczy) na przykład podczas ogólnopolskich masowych imprez wygląda... co najmniej blado. Co ciekawe, Łódź może poszczycić się (nie tak tanim) projektem strategii marki miasta, który powstał na początku roku, lecz niestety nie zakładał on stworzenia loga, które powinno w strategię się wpisywać.

- Miasta chcą mieć logo, bo taka jest potrzeba czasu. Oczywiście dobre logo nie zaszkodzi w promocji miasta, ale takie w naszym kraju można policzyć na palcach. Stworzenie i wybór dobrego logo może wcale nie być zatem takie łatwe - zauważa Magdalena Koziej z firmy designerskiej Wunder Team.

Czy naprawdę tak trudno stworzyć porządne logo, które byłoby wizytówką miasta i dobrze się kojarzyło? W 2008 oczom łodzian ukazało się logo ŁESK 2016. Wkrótce wszyscy nosili koszulki i gadżety z kolorowym logo. - Ono się przyjęło, większość osób identyfikuje się z nim. Osobiście jestem przywiązany do tego znaku i chciałbym, aby stał się on logo Łodzi - mówi MM-ce Krzysztof Candrowicz, koordynator akcji ŁESK 2016.

Na komisji promocji w lutym br. wśród radnych padł nawet pomysł, by je odświeżyć i wykorzystać.

Nowe logo z konkursu

Najprawdopodobniej tak się jednak nie stanie. - Trwają przygotowania do ogłoszenia konkursu na logo i hasło promocyjne Miasta Łódź - informuje nas Monika Karolczak, z-ca dyrektora Biura Promocji i Współpracy z Zagranicą.

Jak mówi, konkurs zostanie ogłoszony w ciągu dwóch tygodni, termin zgłoszeń upłynie 23 września, a wtedy... komisja konkursowa rozpocznie ocenę nadesłanych prac i wybierze zwycięski projekt. Nowe logo i hasło według wstępnych planów poznamy 6 grudnia.

Biorąc pod uwagę lata niepowodzeń w tej materii, to bardzo optymistyczna wizja. Tymczasem, zdaniem specjalistów powinniśmy się śpieszyć. - Logo jest jednym z najbardziej istotnych elementów tak zwanej identyfikacji wizualnej. Obecnie, przy coraz większym szumie informacyjnym produkowanym przez otoczenie, zalewie informacji i reklamy, warto, by każde miasto, tak samo jak każda firma, posiadało spójną, czytelną identyfikację, która wspomaga wyróżnianie się na tle konkurencji - mówi Maciej Żyliński z Agencji Kreatywnej Exsisto.

Jako przykład trafnego logo wskazuje Nowy Jork. Charakterystyczne hasło "I love NY" z czerwonym sercem zamiast "love", zdaniem Macieja Żylińskiego, jest najbardziej rozpoznawalnym logo wśród miast.

Zdaniem Sylwi Paneth Malskiej, prezes agencji PR Toolbox, miasto to marka, która nie może funkcjonować w oderwaniu od rynkowych realiów. - Trzeba zatem zbudować ją od podstaw, a następnie konsekwentnie rozwijać - wszystko po to, by realizować wytyczone cele gospodarcze, turystyczne, infrastrukturalne, inwestycyjne, a także gromadzić cenny kapitał ludzki - podkreśla Sylwia Paneth Malska.

Czym charakteryzuje się dobre logo? - Znak graficzny powinien spełniać szereg wytycznych ważnych dla miasta i jego mieszkańców. Jako kryterium jego oceny można przyjąć atrakcyjną formę, zaskakujący przekaz, czy choćby elementy nawiązujące do dziedzictwa kulturowego aglomeracji. Warto pamiętać także o tym, że choć w projektowaniu graficznym, podobnie jak w innych dziedzinach, da się zauważyć sezonowe mody i trendy, to logotyp miasta powinien być możliwie jak najbardziej ponadczasowy. Istotne jest również to, by dobrze się prezentował i był czytelny na najróżniejszego rodzaju nośnikach promocji, dużych i małych - tłumaczy prezes agencji PR Toolbox.

Jakie będzie logo Łodzi? Być może przekonamy się jeszcze w tym roku...

Czytaj więcej MMLodz/Wiadomości:

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

Miss Polonia Woj. Łódzkiego

Shakira w Łodzi

Marsz Wyzwolenia Konopii
od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto