Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ciche nakładki zamiast ekranów akustycznych. W Łodzi nie będzie już tak głośno?

Redakcja
Katarzyna Krawczyk
Nowa technologia budowy nawierzchni pozwoli ograniczyć hałas od 3 do 5 decybeli. Będzie stosowana we wszystkich nowych inwestycjach drogowych w Łodzi.

"Kontrakt dla Łodzi": Zobacz, na jakie projekty miasto chce przeznaczyć 3,85 miliarda złotych


Tzw. "ciche nawierzchnie" są ok. 10 proc. droższe w utrzymaniu niż standardowe, ale pozwalają ograniczyć hałas o 3-5 decybeli. Wszystko dzięki specjalnej konstrukcji podbudowy jezdni i porowatej nakładce, która wytłumi dźwięk silnika przejeżdżającego samochodu.

- Koszt zamontowania takiego rozwiązania to ok. 800 złotych za metr - mówi Michał Baryła, zastępca dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ. - W latach 2013-2018 na tego typu rozwiązania chcemy przeznaczyć 16 milionów złotych.

Gdzie zostaną zamontowane nakładki? Pierwszeństwo będą miały te obszary miasta, w których jest najgłośniej, zgodnie z mapą akustyczną Łodzi z 2012 roku. Chodzi tu przede wszystkim o Śródmieście i największe skrzyżowania, np. skrzyżowanie marszałków. Omawianą technologię zastosowano już podczas remontów ulic Łagiewnickiej i Przybyszewskiego. Wyciszona będzie też nawierzchnia nowej Trasy W-Z.

Budowa dróg z nakładkami ma także na celu ograniczenie stosowania ekranów akustycznych. Miejscy urzędnicy nie wykluczają jednak zupełnie wykorzystywania tego rodzaju rozwiązań w przyszłości. - Na pewno ekrany zostaną zastosowane na drogach o dużej przepustowości jak na przykład Trasa Górna - dodał Michał Baryła.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto