Przyszkolne ogródki dydaktyczne

Artykuł sponsorowany
Bez żalu pożegnaliśmy tegoroczne zimno i śnieg, które mocno dały się wszystkim we znaki. Szczególnie niecierpliwie wiosennego słońca wypatrywali nauczyciele i uczniowie z tych szkół i przedszkoli, które w poprzednich dwóch latach zrealizowały projekty edukacyjne w ramach konkursu o dotacje "Przyszkolne ogródki dydaktyczne", by w końcu móc korzystać z efektów swoich wysiłków.

Pomysł na konkurs zrodził się trzy lata temu. Edukacja ekologiczna zajmuje szczególne miejsce w priorytetach WFOŚiGW w Łodzi i cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Stąd też pojawiła się propozycja, która miała dać szansę szkołom i przedszkolom, by niezagospodarowane i zaniedbane tereny wokół tych placówek zamienić w zielone, żywe pracownie, miejsce przyjemnego zdobywania wiedzy, odkrywania tajemnic przyrody, wyzwalania aktywności badawczej i łączenia teorii z praktyką.

Ogródki mają być miejscem nauki i odpoczynku, dającym możliwość organizacji na ich terenie uroczystości szkolnych czy klasowych. Bogactwo ogródkowych roślin przyciągające wiele owadów i innych zwierząt to jeden z dodatkowych atutów. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki nim zyskuje estetyka terenu szkoły czy przedszkola.
Środki z dotacji przeznaczone na utworzenie ogródka można wykorzystać między innymi na zakup roślin, przygotowanie gruntu i dokonanie nasadzeń, tablice dydaktyczne, tabliczki do oznaczania gatunków roślin, a także gry i różne instalacje dydaktyczne czy stacje meteorologiczne.

W ogródkach nie może zabraknąć innych elementów wyposażenia, takich jak kosze na odpady, kompostowniki, skalniaki oraz miejsc do prowadzenia zajęć i kontemplacji przyrody - altan, wiat, ławek. Do realizacji programu edukacyjnego zaplanowanego w założonym ogródku ze środków Funduszu można zakupić również pomoce dydaktyczne, na przykład lupy, lornetki, klucze do oznaczenia gatunków roślin, zestawy badawcze.
Po raz pierwszy konkurs ogłosiliśmy w 2011 roku z lekkim niepokojem oczekując na rezultaty. Do Funduszu wpłynęło 46 wniosków, na kwotę znacznie przekraczającą zaplanowaną pulę. Wobec takiego zainteresowania i wielu ciekawych projektów, Zarząd zwiększył środki do rozdysponowania i dotację uzyskały 23 wnioski na łączną kwotę prawie 600 tys. zł. Rok 2012 przyniósł jeszcze więcej ciekawych projektów, wsparcie finansowe zostało przyznane na założenie 29 ogródków, a dotacje sięgnęły niemal 900 tys. zł.

Pomysłowość autorów projektów jest ogromna, choć możliwości zagospodarowania terenu są oczywiście ograniczone specyfiką położenia, kształtem i wielkością terenu czy uwarunkowaniami glebowymi i nasłonecznieniem. Przedmiot samego konkursu nie należy także do najłatwiejszych, bo przecież najczęściej wymaga konsultacji i porad specjalistów ogrodników oraz architektów zieleni. Napisanie wniosku, a potem sama realizacja zadania niejednokrotnie możliwa była dzięki zaangażowaniu rodziców i sympatyków szkoły oraz rzecz jasna samych uczniów, nie tylko w stworzenie projektu, ale też i jego późniejszą realizację.

Trzeba też pamiętać, że przystąpienie do konkursu i zrealizowanie zadania wiąże się z obowiązkiem utrzymania trwałości jego efektów przez kilka kolejnych lat. Kolegium konkursowe oceniające zadania duże znaczenie przykładało nie tylko do samego pomysłu na ogródek, ale także zwracało uwagę na dobór roślin - ze szczególnym uwzględnieniem gatunków rodzimych, na wykorzystanie przestrzeni i wartości edukacyjne. Szukaliśmy projektów z ideą, z przesłaniem, które nie będą tylko sposobem na ładne zagospodarowanie terenu.
W trzeciej tegorocznej edycji konkursu do rozdysponowania jest co najmniej milion złotych. Wnioskodawcy nie zawiedli i tym razem. W naborze, który zakończył się 29 marca złożono 94 projekty. Na utworzenie jednego ogródka można uzyskać do 40.000 zł dotacji, a wymagany udział własny to tylko 5 % kosztu całkowitego zadania. Łączna zgłoszona wnioskowana kwota w roku 2013 to niemal 3 mln 300 tys. zł.

Projekty niebawem będą poddawane ocenie merytorycznej. Z niecierpliwością oczekujemy więc na jej wyniki, a potem na kolejne "Tajemnicze zakątki", "Zielone przystanie", "Ogrody marzeń" czy "Obserwatoria małych strażników przyrody" w naszym województwie.
Jesteśmy przekonani, że dzięki nim uda się w uczniach wzbudzić głębsze zainteresowanie światem przyrody, wykształcić szacunek wobec jej różnorodności i piękna. Ogródki są szansą na udoskonalenie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin, poznania ich znaczenia. Wszystko po to, by rozbudzone zamiłowanie do natury było bodźcem dla młodych ludzi do podejmowania w przyszłości działań na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto