Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

National Geographic doceniło projekt Politechniki Łódzkiej

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Projekt z PŁ został nominowany do nagrody Travelery 2009 przyznawanej przez magazyny National Geographic Polska oraz National Geographic Traveler w kategorii „Naukowe odkrycie roku”.

Powłoki zamiast smaru
Naukowcy z Zakładu Inżynierii Powłok w Instytucie Inżynierii Materiałowej Politechniki Łódzkiej opracowali unikatową technologię osadzania specjalnych powłok na ruchomych częściach maszyn i urządzeń. – O ile smary stałe są znane światu od dawna, to my staramy się wciąż tę technologię doskonalić. Nasze powłoki są nanokompozytowe - mówi MM-ce dr hab. inż. Bogdan Wendler, kierujący Zakładem Inżynierii Powłok. -  Oznacza to, że są one niezwykle cienkie - warstwa powłoki ma 1 mikrometr, czyli 1/1000 milimetra. Ponadto ich właściwością jest niski współczynnik tarcia, powłoki te nie wymagają smarowania, są samosmarujące, a także są odporne na zużycie i zmęczenie w warunkach tarcia suchego - wymienia zalety.

W rowerze, samochodzie, statku kosmicznym

- Nasze powłoki mogą być wykorzystane na przykład na łańcuchy i przekładnie rowerów - mówi Bogdan Wendler. Można nimi pokrywać elementy przenoszenia napędu w samochodach; zawory hydrauliczne, powierzchnie wierteł – wylicza. - To innowacyjne rozwiązanie nadaje się również do zastosowania w pojazdach kosmicznych.

Ekonomiczne, ekologiczne, estetyczne
Bogdan Wendler podkreśla również, iż zastosowanie powłok jest ekonomiczne.
Za przykład podaje m.in. system smarowania w samolotach. – System rozprowadzania smarów w samolotach jest dość kosztowny. Samolot, na wypadek awarii, musi być zabezpieczony, czyli musi posiadać więcej niż jeden system smarowania. Zastosowanie powłok pozwoliłoby na zlikwidowanie części układu smarowania. Tym samym zmniejszyłoby to jego wagę, zwiększając bezpieczeństwo, nie mówiąc już o zmniejszeniu kosztów. Powłoki wykonane według opracowanej technologii są również przyjazne dla środowiska – eliminuje się bowiem zanieczyszczające je oleje i smary.

Ostatnią, w porównaniu z powyższymi, mniej ważną zaletą jest kwestia estetyki – powłoka nie brudzi rąk.

Powłoki w polskich kombajnach i w pralkach BOSHA
Chociaż opisywana technologia została już nagrodzona na targach wynalazków „Brussels Innova” w Brukseli, to w Polsce zostaje dopiero zauważana. – Dopiero teraz dostajemy pierwsze sygnały świadczące o zainteresowaniu technologią – mówi Bogdan Wendler.
– Chęć zastosowania powłok wyraziły Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne, które wykorzystają ją do górniczych kombajnów. Powłoki przetestuje również na swoich pralkach łódzki BOSCH.

Czytaj także:
- Zobacz Nowe Akademickie Centrum Sportowo-Dydaktyczne
- Politechnika chce wybudować basen olimpijski
- Certyfikat ECTS Label i statuetka z Brukseli dla Politechniki Łódzkiej
- PŁ organizuje warsztaty dla uczniów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto