Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź tłumaczy się z zamiaru zakupu używanych tramwajów

(kac)
arch. Polskapresse
Niedawno pisaliśmy o tym, że MPK Łódź ogłosiło przetarg na zakup 40 używanych tramwajów, które mają zastąpić obecne wagony typu 805Na. Opinie na ten temat są podzielone, dlatego łódzki przewoźnik tłumaczy się z zamiaru zakupu używanego taboru. Poniżej publikujemy treść komunikatu MPK Łódź.

Tabor tramwajowy eksploatowany przez MPK-Łódź składa się głównie z wyprodukowanych w latach 1977 – 1990 wagonów typu 805Na. Przewidywana przez producenta - chorzowski Konstal – długość okresu użytkowania wynosiła 18 lat, natomiast dzięki remontom i modernizacjom, prowadzonym w warsztatach łódzkiego przewoźnika , udało się wydłużyć go do 30 – 35 lat. Niestety, nawet ten wydłużony czas eksploatacji dla wielu tramwajów dobiega już końca, a na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź. Cena jednego tramwaju wynosi – w zależności od producenta i zamówionego wyposażenia – od 7 do 10 milionów złotych, a więc ośmiokrotnie więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu.
W tej sytuacji znalazło się wielu tramwajowych przewoźników w Polsce, szczególnie w mniej zasobnych miastach. Doraźnym rozwiązaniem problemów taborowych okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury. Nie bez znaczenia jest również stosowanie przez wytwórnie naszych zachodnich sąsiadów lepszych materiałów i technologii, niż te, które w tym samym czasie wykorzystywano w PRL. Pasażerowie z Poznania, Krakowa lub Gdańska chwalą sobie mniej hałaśliwe, lepiej ogrzewane i szczelniejsze zimą „Helmuty” (jak w latach dziewięćdziesiątych potocznie nazwano używane wagony tramwajowe importowane z Niemiec).
Przed podobnym problemem stanęła teraz Łódź. Należy jak najprędzej uzupełnić stan liczebny naszych tramwajów, odsyłając najstarsze „osiemsetpiątki” na emeryturę. Specjaliści z MPK zwrócili uwagę na wycofywane aktualnie ze służby w kilku niemieckich miastach wagony, charakteryzujące się kilkoma ważnymi zaletami :
- Jednoprzestrzennością – wagon ma trzy człony połączone przegubami, dzięki czemu pasażerowie czują się pewniej i bezpieczniej, niż w drugim wagonie typowego pociągu 805Na
- Dwukierunkowością i dwustronnością – każdy wagon ma drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na obu końcach. Umożliwia to eksploatację w warunkach awaryjnych, bez pętli końcowych, np. na odcinkach remontowanych tras tramwajowych
- Zastosowaniem energoelektronicznego napędu trakcyjnego, który zapewnia płynną jazdę i hamowanie oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej
- Mimo , że wagony są wysokopodłogowe, wejście do nich będzie łatwiejsze dzięki wysuwanym stopniom; schodki te są niższe, niż w tramwaju 805Na (cztery zamiast trzech).
W pierwszych dniach listopada MPK-Łódź ogłosiło przetarg na zakup 40 sztuk takich właśnie wagonów. Pomyślna realizacja tego zamówienia zależy przede wszystkim od dostępności tramwajów u ich aktualnych właścicieli. Dlatego zamówienie podzielono na zadania i rozłożono w czasie na cały rok 2013. Miejmy nadzieję, że już za kilka miesięcy na ulice naszego miasta wyjadą nowe-stare tramwaje, które na pewno spodobają się łodzianom.
Sebastian Grochala
Rzecznik prasowy MPK-Łódź Sp. z o.o.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto