Najpierw w dniu rozpoczęcia prób rozchorowała się Małgorzata Walewska, jedna ze słynniejszych polskich solistek operowych i jasne stało się, że nie będzie mogła wystapić. Później poważna przypadłość dotknęła Krzysztofa Bednarka, jednego z dwóch Hermanów (głównego bohatera "Damy pikowej"), a za nim choreografkę i akompaniatorkę, za których chorobą czekała jeszcze ogłoszona wówczas żałoba narodowa. Dla Bednarka, co nie było łatwe, udało się znaleźć zastępstwo w postaci Viktora Lutsiuka z Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, ale i tak realizatorska opera seria zdążyła przemienić się w operę buffo. Pokaz odbył się w kwietniu.
Acydzieło
"Dama Pikowa" Piotra Czajkowskiego uznawana jest za jedno z arcydzieł opery romantycznej. Odniosła ogromny sukces już podczas prapremiery 19 grudnia 1890 roku w Teatrze Maryjskim.
O jej wartości decydują doskonale opracowane partie wokalne, barwna, a jednocześnie subtelna instrumentacja, zwartość oraz jednolitość formy, a w warstwie fabularnej - niejednoznaczna intryga. Piotr Czajkowski wraz ze swoim bratem, Modestem, który w oparciu o opowiadanie Aleksandra Puszkina napisał libretto, stworzyli fascynujący obraz tragicznej miłości Hermana i Lizy, rozgrywający się w środowisku rosyjskiej arystokracji.
Miłość, opętanie hazardem, walka z nieprzychylnym losem, tajemnica czy też magia trzech kart do dziś intrygują i zachwycają publiczność scen operowych.
Operowy sojusz
Premierowa inscenizacja "Damy pikowej" jest oryginalną produkcją Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Powstałą we współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi oraz The Israeli Opera Tel Aviv-Yafo.
Kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Kozłowski, autorem scenografii jest Boris Kudlička, a ruch sceniczny opracował Emil Wesołowski. Dwaj ostatni należą już niemal do zespołu stałych współpracowników Mariusz Trelińskiego.
Po raz pierwszy
Minęło trochę czasu - i jest. Obecna inscenizacja "Damy pikowej" Mariusza Trelińskiego, jest pierwszym dziełem tego wybitnego artysty, jakie zrealizował w Teatrze Wielkim w Łodzi.
"Młodych ludzi zabiera się na spektakl, kiedy są kompletnie do tego nieprzygotowani. Zwykle jeszcze wybiera się złe spektakle. Ogląda się rzeczy głęboko słuszne i narodowe, ktore są po prostu nudne (...) Sztuką nie można nikogo uszlachetniać. Sztuka nas niczego nie uczy, nie czyni lepszymi. Wszyscy, którzy próbują jej nadać rangę edukacyjną, są w błędzie" - powiedział nam kiedyś w wywiadzie reżyser "Damy Pikowej".
Jak te słowa przełożą się na sceniczny kształt opery Piotra Czajkowskiego i w jakim kierunku pójdzie inscenizacja mającego filmowe doświadczenie Mariusza Trelińskiego? Odpowiedź podczas premiery 25 września o godz. 19.
W sobotę 25 i w środę 29 września w roli Hrabiny wystąpi Małgorzata Walewska.
Na scenie ujrzymy i usłyszymy m.in. Krzysztofa Bednarka, Viktora Lutsiuka, Samsonsa Izjumovsa, Zbigniewa Maciasa, Adama Szerszenia, Jolantę Bibel, Elenę Sommer, Irę Bertman, Rafała Pikałę, Andrzeja Staniewskiego.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?