Do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 pretendują dwa kraje – Polska i Hiszpania. Oba będą miały po jednym zwycięzcy. Do 30 sierpnia 2010 roku wszyscy kandydaci muszą przygotować wniosek wraz z odpowiednią dokumentacją.
Propozycje będzie oceniała 13-osobowa Komisja Selekcyjna. Jej werdykt będzie podstawą nominacji miasta do tytułu oraz jego rekomendacji przed odpowiednimi instytucjami unijnymi. Na początku 2012 roku poznamy tzw. „krótką listę”, czyli 2-4 miasta, które najbardziej zasługują na miano Europejskiej Stolicy Kultury. Lista trafi do Komisji Europejskiej, a ta dokona ostatecznego wyboru.
Miasta kandydackie muszą spełnić szereg warunków, które zawarte są w aktach prawa unijnego. Najważniejsze to akcentowanie wartości europejskich oraz tworzenie działań kulturalnych promujących miasto i region, a także współpraca międzynarodowa. Istotne jest także promowanie własnej kultury poprzez instytucję Ambasadora Kultury, czyli twórcy silnie związanego z miastem.
/fot. Piotr Szczudluk (fot. z Euroads 2008) |
Na spotkaniu, które miało miejsce w Centrum Prasowym PAP w Warszawie nie mogło zabraknąć przedstawicieli Łodzi. Do stolicy pojechał m.in. prezydent Jerzy Kropiwnicki, Dominika Ostrowska-Augustyniak - szefowa biura promocji, a także Krzysztof Candrowicz z Łódź Art Center, który zapoczątkował starania o tytuł ESK.
Do tytułu ESK 2016 startuje siedem polskich miast: Lublin, Łódź, Gdańsk, Poznań, Toruń, Szczecin, Warszawa oraz jedno miasto z Hiszpanii. Choć projekt realizowany jest od 1985 roku, to dopiero w 2016 roku, po raz drugi, polskie miasto otrzyma miano ośrodka kultury europejskiej. Przypomnijmy, że w 2000 roku ten zaszczytny tytuł przyznano dla Krakowa.
Przygotowania do kandydatury o tytuł ESK 2016 trwają w Łodzi od ponad dwóch lat. Wybrano już identyfikację wizualną łódzkiego projektu, ma on też stronę internetową i zaawansowaną promocję. Łódź jako „miasto sztuki” prezentowano już w dwóch filmach reklamowych oraz poprzez akcje: „Kapitan Kultura”, „Łódź festiwalowa” oraz „Euroads”. Zorganizowano też kilka ogólnopolskich kampanii reklamowych. Ostatnia - „Łódź naturalne środowisko sztuki” rozpoczęła się kilka dni temu.
/Na podstawie: www.uml.lodz.pl oraz wikipedii)
Zobacz także:
- Czy Łódź ma szansę na tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016? - SONDA
- Euroads 2008 - Serwis specjalny
MM Łódź patronuje:
MMŁódź poleca: | |||
Zdrowie i uroda | Przewodnik po lokalach |Sztuka w Łodzi | Praca w Łodzi | |||
Teatr w Łodzi |Kino w Łodzi|Zostań dziennikarzem obywatelskim|Konkursy |
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?