Szkolnictwo zawodowe w Łodzi

Artykuł sponsorowany
Absolwent współczesnej szkoły zawodowej powinien charakteryzować się otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia i doskonalenia oraz umiejętnością oceny swoich możliwości. Kształcenie na bazie programów modułowych ułatwia osiągniecie zamierzonych celów.

Modułowe programy nauczania, pozwalają na tworzenie elastycznych, dostosowanych do oczekiwań rynku pracy ofert nabywania kwalifikacji i kompetencji zawodowych. W Polsce od ponad 15 lat rozwijana jest koncepcja kształcenia modułowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym, oparta na tzw. „modułach umiejętności zawodowych”. Programy modułowe stanowią alternatywną do tradycyjnych programów, ofertę kształcenia/szkolenia zawodowego. Kształcenie modułowe, w którym cele i materiał nauczania są ściśle związane z realizacją zadań zawodowych, umożliwia: przygotowanie ucznia do wykonywania zawodu, głównie przez realizację zadań zbliżonych do tych, które są wykonywane na stanowisku pracy, korelację i integrację treści kształcenia z różnych dyscyplin wiedzy oraz opanowanie umiejętności z określonego obszaru zawodowego.

Nowoczesna szkoła zawodowa powinna nie tylko przygotować absolwenta poprzez zajęcia specjalizujące do pracy na dziś, ale także przekonać go do potrzeby ciągłego zdobywania nowych umiejętności. Taką możliwość w szkole młodzieżowej oraz w kształceniu dorosłych, daje zastosowanie kształcenia modułowego i dualnego.

Silna presja na jakość oraz krótszy cykl życia produktów i usług, powoduje zmniejszenie prac o charakterze rutynowym i wymagającym niskich kwalifikacji na rzecz zajęć wymagających wyższego poziomu kwalifikacji, w tym, kwalifikacji istotnych w relacjach międzyludzkich: umiejętność pracy w zespole, budowanie i podtrzymywanie kontaktów, efektywne komunikowanie i negocjacje.

Odpowiadając na potrzeby rynku pracy, kształcenie zawodowe musi być elastyczne tak, aby pracownik mógł rozszerzać i pogłębiać swoją wiedzę, umiejętności, a zarazem był zdolny pracować w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu pracy, oraz mobilne tak, aby pracownik mógł wykonywać swoją pracę na podobnych stanowiskach w różnych miejscach i czasie.

Dzięki zawodowym kursom kwalifikacyjnym, dającym możliwość uzyskania tytułu technika z zakresu: mechaniki, mechatroniki, elektryki, urządzeń sanitarnych, logistyki, organizacji reklamy, drogownictwa i innych, można zdobyć dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, poszerzając zakres własnych kwalifikacji, które ułatwią odnalezienie się na współczesnym rynku pracy w całym kraju, nie tylko w regionie łódzkim.

Dobry zawód i wszechstronność kwalifikacyjna pracowników, mają ogromne znaczenie wobec tendencji zmian na rynkach pracy.

Integracja różnych nowych technologii powoduje wzrost znaczenia szczególnych kompetencji oczekiwanych od potencjalnych pracowników.

Zwiększająca się elastyczność organizacji pracy podnosi rangę wszechstronności kwalifikacyjnej pracowników. Nie bez znaczenia jest wpływ umiędzynarodowienia i globalizacji na potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego zarówno
pracowników jak i pracodawców.

Wieloletnie zaniedbania w organizacji edukacji zawodowej przyczyniły się do pewnego zastoju w ustawicznej edukacji zawodowej.

Wobec niedoboru specjalistów w zawodach wymagających specyficznych umiejętności, braku miejsc pracy dla pracowników o kwalifikacjach nieadekwatnych do potrzeb rynku pracy, starzenia się społeczeństw europejskich - wzrost zapotrzebowania na zawody związane z opieką nad ludźmi starszymi i organizowaniem im czasu wolnego, współczesne szkolnictwo zawodowe chce i może sprostać nowym zadaniom w zawodowej edukacji młodzieży i dorosłych.
Powstają nowe oraz odradzają się już istniejące kierunki zawodowe zasugerowane przez pracodawców, którzy najlepiej potrafią określić jakich pracowników potrzebują. Takim przykładem są min.: technik mechanik, asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej.

Ze szczególną uwagą należy planować organizację edukacji zawodowej tak, aby przyszli absolwenci mieli możliwość niezwłocznego podjęcia pracy w zawodzie, na który jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy. Wiele placówek edukacyjnych czyni to od kilku lat, mimo różnych zawirowań legislacyjnych. Co prawda w ostatnich latach są pewne oznaki powrotu szkolnictwa zawodowego, adekwatnego do oczekiwań pracowników i ich potencjalnych pracodawców. M.in. decyzją Samorządu Województwa Łódzkiego została powołana w 2007 roku Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi, a w 2011 roku zostały powołane Centra Kształcenia Ustawicznego Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi i Tomaszowie Mazowieckim.

Zadaniem placówek jest stworzenie szansy podniesienia lub zdobycia kwalifikacji wszystkim zainteresowanym, a w szczególności osobom znajdującym się w trudnej sytuacji na rynku pracy. Wyjątkowość tych placówek można zobrazować na przykładzie Publicznej Policealnej Szkoły Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi.

Oferta kształcenia opiera się na nowoczesnej bazie dydaktycznej usytuowanej zarówno w szkole, jak i też w innych placówkach oświatowych i zakładach pracy z Łodzi i województwa, z którymi szkoła współpracuje. Stawia na kształtowanie umiejętności praktycznych, zajęcia odbywają się w systemie modułowym i dualnym, gwarantującym bardzo ścisłe powiązanie teorii z praktyką.
Szkoła oferuje kształcenie w kierunkach poszukiwanych na rynku pracy: technik informatyk, technik teleinformatyk, technik realizacji dźwięku, technik telekomunikacji, technik bezpieczeństwa i higieny pracy, asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej, technik eksploatacji portów i terminali, technik rachunkowości, technik pojazdów samochodowych, technik geolog, technik drogownictwa.
Ponadto od września szkoła będzie prowadzić zawodowe kursy kwalifikacyjne, dające możliwość pozyskania tytułu technika z zakresu: mechaniki, mechatroniki,elektryki, urządzeń sanitarnych, gazownictwa, logistyki, organizacji reklamy.
Realizowane przez szkołę kierunki kształcenia zostały zasugerowane przez pracodawców, którzy między innymi wyrazili zainteresowanie zatrudnieniem absolwentów naszej szkoły. Współpraca z pracodawcami realizowana jest poprzez wspólne podejmowanie inicjatyw z zakresu działalności edukacyjno – doradczej zarówno w ramach nowo tworzonych jak i już istniejących kierunków oraz organizowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w systemie kształcenia. Każdy kierunek kształcenia posiada partnera biznesowego przez co można na bieżąco reagować na zmiany w danej branży i kształcić tak, aby było to adekwatne do aktualnych potrzeb rynku pracy.
Dzięki takim działaniom i takim placówkom, ponownie wzrasta ranga szkolnictwa zawodowego, jednak w skali kraju liczba placówek edukujących zawodowo jest nadal zbyt mała aby przywrócić dawny blask tego typu szkolnictwa.
Ale może kiedyś…


Publiczna Policealna Szkoła

Nowoczesnych Technologii
dla Dorosłych
w Łodzi
90-145 Łódź, ul. G. Narutowicza 122
tel. 42 631 98 48 wew. 11, 784 207 390
e-mail: [email protected]
www.nowoczesnaszkola.edu.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto