Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza przebudowa dworca Łódź Widzew

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Dzisiaj teren wokół dworca Łódź Widzew został oficjalnie przekazany firmie, która zajmie się jego przebudową. Prace ruszą najwcześniej pod koniec roku.

Wszystko po to, by w połowie przyszłego roku mógł przejąć obsługę podróżnych po zamknięciu dworca Łódź Fabryczna.

- W pierwszej kolejności przebudowany zostanie parking, budynek dworca, pętla autobusowa oraz ulica Służbowa - informuje Arnold Lorenc, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu.

W tej chwili z miejsc postojowych przed dworcem korzysta wielu podróżnych. Nie mają się jednak czego obawiać, bo powstaną dwa nowe parkingi, a prace nad nimi zostaną skoordynowane tak, by były one jak najmniej uciążliwe dla parkujących.

- Parkingi powstaną w dwóch etapach - na początek jeden z nich zostanie dostosowany tak, by samochody nadal mogły dojeżdżać do dworca - będzie on tzw. "przejściowy” - wyjaśnia rzecznik ZDiT. - Na drugim zaś będą trwały prace remontowe. Kiedy one się skończą kierowcy będą mogli na nim parkować, a ten "przejściowy” zamieni się w teren budowy.

Jak uspokaja Arnold Lorenc, prace będą skoordynowane. - Dworzec i okalające go tereny nie zostaną rozkopane równocześnie. Przygotowania do budowy parkingu będą stopniowe, a pierwsze poważniejsze utrudnienia pojawią się pod koniec tego roku lub na początku przyszłego - mówi.

Dworzec

Budynek dworca zostanie rozbudowany. W dobudowanej części znajdować się będzie 5 kas biletowych oraz informacja, jak również hol o powierzchni ok. 92 m². Dodatkowo, w istniejącym budynku zostanie wygenerowana poczekalnia dla podróżnych o powierzchni ok. 41 m². Aby usprawnić obsługę klientów przewidziano również zainstalowanie automatów do sprzedaży biletów. Pojawią się również ławki, gabloty informacyjne oraz stojaki na rowery.

Miejsca postojowe

Tereny znajdujące się bezpośrednio przy dworcu również ulegną przebudowie. Powstaną dwa oświetlone parkingi na ponad 150 stanowisk każdy. Na czas ich budowy udostępnione zostaną miejsca postojowe przy ul. Adamieckiego oraz rotacyjnie w miejscach przyszłych miejsc postojowych. Podczas ich budowy po jednej stronie dworca, samochody będą mogły parkować po drugiej stronie, zaś po zakończeniu pierwszego etapu sytuacja będzie odwrotna.

Drogi dojazdowe

Wyremontowane zostaną także ulice dojazdowe do dworca - Augustów oraz Służbowa. Prace najpierw przebiegać będą na ul. Augustów. Dokumentacja została już przekazana do Wydziału Realizacji Inwestycji Zarządu Dróg i Transportu celem wszczęcia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Następnie roboty przeniosą się na ul. Służbową. Przygotowanie inwestycji ze strony ZDiT jest ściśle koordynowane z działaniami Polskich Kolei Państwowych - Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Łodzi. Inwestycje będą przebiegać w obecnym śladzie ulic. Dodatkowo ich konstrukcja zostanie wzmocniona w celu dostosowania tych ulic do potrzeb funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Komunikacja miejska

Bezpośrednio za budynkiem dworca, w stronę miasta, powstanie pętla autobusowa dla trzech linii, które skomunikują dworzec Łódź Widzew z centrum miasta oraz dwa przystanki przelotowe (po dwóch stronach drogi). Wraz z zamknięciem dworca Łódź Fabryczna i przejęciem kolejowego ruchu pasażerskiego, swój bieg pod dworcem Łódź Widzew kończyć będą linie: 69/69A/69B, 75 i 77, które dojeżdżać będą z Ronda Inwalidów ulicami Puszkina oraz Służbową. Na przystankach przelotowych zatrzymywać będą się autobusy linii 85/85A, N1 oraz 90, 91/91A, które zamiast ulicą Rokicińską, będą jeździć ulicami Puszkina, Służbową i Augustów.

Ponadto planuje się wprowadzenie linii tramwajowej nr 8 ulicami Puszkina, Przybyszewskiego do pętli przy ul. Lodowej. Wymaga to jednak budowy lewoskrętu tramwajowego na skrzyżowaniu ulic Przybyszewskiego i Lodowej. Umożliwi to zmianę trasy linii 98, która mogłaby również zatrzymywać się przed dworcem i połączyłaby go z Retkinią (z pętli na Janowie dojeżdżałaby do skrzyżowania ulic Przybyszewskiego i Augustów, a następnie Augustów, Służbową, Puszkina, Rondo Inwalidów i dalej właściwą trasą) oraz linii 64, która obsłużyłaby efektywniej osiedle Batorego (zamiast ulicą Rokicińską, pojechałaby Widzewską, Lodową, Przybyszewskiego do pętli przy ul. Czajkowskiego).

Wykonawcą robót będzie firma Skanska S.A. Koszt planowanych prac wynosić będzie 6 343 428,10 zł. Wszystko powinno być gotowe pod koniec drugiego kwartału 2010 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto