Przedsmak tegorocznego programu zaostrzać będzie w siedzibie teatru o godz. 19 koncert akordeonowego Motion Trio. W sobotę o godz. 19.30 zobaczymy pierwszy ze spektakli (każdy grany będzie dwa razy) - "Naszą klasę" Tadeusza Słobodzianka w reż. Odreja Spišáka.
W jedynym spali domu
Tematykę słynnego w całej Polsce spektaklu "Nasza klasa" warszawskiego Teatru na Woli, reżyser Odrej Spišák nakreśla następująco: "Nasza klasa to historia o zwykłych. Opowiada o kolegach i koleżankach z jednej klasy i pokazuje, jak bardzo polityka i ideologia mogą zdeterminować ludzkie życie. To też dramat o zjawisku "zła", które przybiera wciąż nowe postaci, i którego eskalacji nikt nie potrafi powstrzymać. Nasza klasa pokazuje, jak łatwo jest z koleżeństwa i przyjaźni przejść do nienawiści - jeśli uwierzy się w ideologię, a zapomni o prostych relacjach międzyludzkich będących podstawą funkcjonowania społeczeństwa. Chciałbym, żeby "Nasza klasa" pomogła w zrozumieniu takich wydarzeń jak Jedwabne".
"Nasza klasa" to również pierwszy polski dramat uhonorowany Literacką Nagrodą "Nike".
Na scenie "Powszechnego" spektakl grany będzie również w niedzielę o godz. 19.
Zaś 9 i 10 marca Teatr Powszechny zaprezentuje swoją ostatnią premierę, "Boga mordu" Yasminy Rezy w reż. Katarzyny Kalwat. Również o godz. 19. W sobotę w "Powszechnym" 12 marca zobaczymy "Migrenę" Antoniny Grzegorzewskiej, dramat inspirowany opowiadaniem norweskiej noblistki Sigrid Undset, napisany specjalnie dla Anna Augustynowicz i przez nią wyreżyserowaną.
W klubie Wytwórnia (ul. Łąkowa 29) ujrzymy zaś słynnego "Woyzecka" Georga Buchnera w reż. Jorinde Dröse z Deutsches Theater. Adaptacja dramatu przygotowana została przez jednego z najważniejszych reżyserów Roberta Wilsona. Autorem songów jest Tom Waits. Te spektakle grane będą ponownie w niedzielę.
Następnie we wtorek i środę 15 i 16 marca ujrzymy w Teatrze Powszechnym "Białe małżeństwo" Tadeusza Różewicza w reż. Krystyny Meissner.
Historia Bianki, pozornie zwyczajnej dziewczyny, która dojrzewa i za już chwilę zostanie wydana za mąż, staje się studium męsko-damskiej relacji, swoistym traktatem o istocie bycia i tworzenia związku z drugim człowiekiem.
Pomieszanie języków
"Zmierz bogów" L. Viscontiego, E. Medioli, N. Badalucco, który w Teatrze Wybrzeże wyreżyserował Grzegorz Wiśniewski, zobaczymy 16 i 17 marca. Jest to polska prapremiera adaptacji nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. Organizatorzy festiwalu przestrzegają, że spektakl zawiera treści kontrowersyjne i słowa niecenzuralne.
O mechanizmach powstawiania faszyzmu, który rodzi się nie na wiecach, lecz w relacjach prywatnych, w sytuacjach codziennych opowiadają "Opowieści lasku wiedeńskiego" Odona Von Horvatha w reż. Gabora Zsambeki z budapesztańskiego Teatru im. J. Katony. Spektakl grany będzie w sobotę i niedzielę 19 i 20 marca w Klubie Wytwórnia.
Z kolei reżyserowany przez Jana Klatę "Utwór o matce i ojczyźnie" na podstawie nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2009 książki Bożeny Umińskiej-Keff pokazany zostanie 22 i 23 marca.
Ostatni weekend marca scenę "Powszechnego" zdominuje "Niech żyje wojna". W spektaklu inspirowanym kultowym serialem "Czterej pancerni i pies" reżyserka Monika Strzępka wprowadza wulgaryzmy i nagość, by stanąc opozycji do sielankowego serialowego niemal wizerunku wojny. Tydzień później, 2 i 3 kwietnia, zobaczymy spektakl tylko dla widzów dorosłych -"Babel" Elfriede Jelinek w reż. Mai Kleczewskiej, zaś festiwal zakończy we wtorek i środę 5 i 6 marca "Król umiera, czyli ceremonie" Eugene Ionesco, będący pochwałą życia, a także obrazem śmierci w jej wzniosłym i wyzwalającym wymiarze, jak zapowiada reżyser Piotr Cieplak.Nadal jeszcze można kupić bilety na niektóre przedstawienia.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?