Czy billboard pojawi się na ulicach Łodzi i innych miast? Tego nie wiadomo - Decyzja należy do Wydziału Promocji Urzędu Miasta Łodzi oraz prezydenta. Nie było jeszcze rozmów o takiej możliwości. Billboard powstał na zasadzie luźnego pomysłu - mówi MM-ce Marek Janiak, Prezes Fundacji Ulicy Piotrkowskiej i członek Grupy artystycznej "Łódź Kaliska".
Wiemy natomiast już dziś, że pomysł wzbudza kontrowersje.
Oto komentarze internautów jednego z łódzkich for internetowych:
"Można pomyśleć, że Łódź leży nad morzem, ale może to dobrze?" |
"To nie jest na bilboard. Wśród ludzi, którzy będą go widzieli z okien samochodów czy autobusów zbuduje wizerunek Łodzi oparty na uproszczonych skojarzeniach - kobieta, lody etc. Nie wszystko, co ma artystyczną sygnaturę jest dobre na afisz." |
"Mało europejski." |
"Seksistowski, wulgarny, idealny do reklamowania wczasów Tajlandii i głównych atrakcji jakie tam można napotkać. Szkoda, że kobieta z dwoma "lodami" to jedyne na co stać Łódź (...)" |
"Niby fajny, ciekawy nawet, ale jak dla mnie nijak nie oddaje kulturalnych zakusów miasta." |
Komentarzy odnośnie projektu jest wiele, niektóre z nich szokują nie mniej niż "Upalny rydwan" na billboardzie promującym Łódź.
Dlaczego kobieta na dwóch lodach?
- Braliśmy pod uwagę również inne prace, na przykład "Śniadanie w muzeum" będące pastiszem "Śniadania na trawie" Édouarda Maneta. Jednak jedynie to dzieło doczekało się najpełniejszego dopracowania. "Upalny rydwan" jest w kontekście promowania Łodzi symboliczny, bardziej skondensowany. Oczywiście nie zaprzeczę, iż może być szokujący – takie jest zadanie billboardów – kwituje Janiak.
Dlaczego do wykonania plakatu została wybrana właśnie ta fotografia? - Pomyślałem, że powinna być użyta sztuka współczesna, która ma w Łodzi silną pozycję. Stąd dzieło z tego okresu – mówi.
Symbolika obrazu
Jak tłumaczy Marek Janiak, ta praca jest w pewnym sensie absurdalna, bowiem Łódź nie leży nad morzem, nie posiada jeziora czy nawet rzeki. Choć nazwa miasta kojarzy się z wodą, nie ma z nią wiele wspólnego.
- W tym projekcie mamy do czynienia z dynamiką. Sunący po wodzie rydwan jest dla mnie symbolem pędu rozwojowego. Kobieta zaś symbolizuje sztukę - wyjaśnia. - Wiele naszych prac posiada niejedną warstwę. Jedną z takich warstw jest umiejętność zaczepienia odbiorcy nieprzygotowanego na odbiór – puentuje.
"Upalny rydwan" to praca z 2003 roku, należąca do cyklu newpopowych fotografii Grupy "Łódź Kaliska" wykorzystujących motyw włoskiego loda i coca-coli. W oryginale, modelka na dwóch lodach jest naga. Na billboardzie promującym Łódź, modelka okryta jest tkaniną z logiem ESK 2016. |
A co Wy MM-kowicze sądzicie o billboardzie? Czekamy na Wasze opinie.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?