Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Upalny rydwan" na billboardzie promującym ESK 2016

Emilia Białecka *Emkanabe*
Emilia Białecka *Emkanabe*
Grupa "Łódź Kaliska" zaprojektowała billboard, który jest propozycją promocji Łodzi w dążeniu do tytułu ESK 2016. Projekt przedstawia półnagą kobietę sunącą po wodzie na dwóch lodach włoskich.

Czy billboard pojawi się na ulicach Łodzi i innych miast? Tego nie wiadomo - Decyzja należy do Wydziału Promocji Urzędu Miasta Łodzi oraz prezydenta. Nie było jeszcze rozmów o takiej możliwości. Billboard powstał na zasadzie luźnego pomysłu - mówi MM-ce Marek Janiak, Prezes Fundacji Ulicy Piotrkowskiej i członek Grupy artystycznej "Łódź Kaliska".

Wiemy natomiast już dziś, że pomysł wzbudza kontrowersje.
Oto komentarze internautów jednego z łódzkich for internetowych:

"Można pomyśleć, że Łódź leży nad morzem, ale może to dobrze?"
"To nie jest na bilboard. Wśród ludzi, którzy będą go widzieli z okien samochodów czy
autobusów zbuduje wizerunek Łodzi oparty na uproszczonych skojarzeniach - kobieta, lody etc. Nie wszystko, co ma artystyczną sygnaturę jest dobre na afisz."
"Mało europejski."
"Seksistowski, wulgarny, idealny do reklamowania wczasów Tajlandii i głównych atrakcji jakie tam można napotkać. Szkoda, że kobieta z dwoma "lodami" to jedyne na co stać Łódź (...)"
"Niby fajny, ciekawy nawet, ale jak dla mnie nijak nie oddaje kulturalnych zakusów miasta."

Komentarzy odnośnie projektu jest wiele, niektóre z nich szokują nie mniej niż "Upalny rydwan" na billboardzie promującym Łódź.

Dlaczego kobieta na dwóch lodach?

- Braliśmy pod uwagę również inne prace, na przykład "Śniadanie w muzeum" będące pastiszem "Śniadania na trawie" Édouarda Maneta. Jednak jedynie to dzieło doczekało się najpełniejszego dopracowania. "Upalny rydwan" jest w kontekście promowania Łodzi symboliczny, bardziej skondensowany. Oczywiście nie zaprzeczę, iż może być szokujący – takie jest zadanie billboardów – kwituje Janiak.

Dlaczego do wykonania plakatu została wybrana właśnie ta fotografia? - Pomyślałem, że powinna być użyta sztuka współczesna, która ma w Łodzi silną pozycję. Stąd dzieło z tego okresu – mówi.

Symbolika obrazu

Jak tłumaczy Marek Janiak, ta praca jest w pewnym sensie absurdalna, bowiem Łódź  nie leży nad morzem, nie posiada jeziora czy nawet rzeki. Choć nazwa miasta kojarzy się z wodą, nie ma z nią wiele wspólnego.

- W tym projekcie mamy do czynienia z dynamiką. Sunący po wodzie rydwan jest dla mnie symbolem pędu rozwojowego. Kobieta zaś symbolizuje sztukę - wyjaśnia. - Wiele naszych prac posiada niejedną warstwę. Jedną z takich warstw jest umiejętność zaczepienia odbiorcy nieprzygotowanego na odbiór – puentuje.


"Upalny rydwan" to praca z 2003 roku, należąca do cyklu newpopowych fotografii Grupy "Łódź Kaliska" wykorzystujących motyw włoskiego loda i coca-coli. W oryginale, modelka na dwóch lodach jest naga. Na billboardzie promującym Łódź, modelka okryta jest tkaniną z logiem ESK 2016.

A co Wy MM-kowicze sądzicie o billboardzie? Czekamy na Wasze opinie.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto