MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na skrzydłach offsetu

(sow)
Jeżeli Lockheed Martin, producent myśliwców F-16, wygra przetarg na samolot wielozadaniowy dla Polski, zainwestuje spore kwoty w Łodzi. Chodzi o tzw. offset, czyli dodatkowe pieniądze, które zwycięzca przetargu musi ...

Jeżeli Lockheed Martin, producent myśliwców F-16, wygra przetarg na samolot wielozadaniowy dla Polski, zainwestuje spore kwoty w Łodzi. Chodzi o tzw. offset, czyli dodatkowe pieniądze, które zwycięzca przetargu musi ulokować w Polsce w związku z uzyskaniem kontraktu na dostawę samolotów.

– Mamy dla Łodzi kilka ciekawych projektów, które wiążą się nie tylko z miejscami pracy, ale i nowymi technologiami – powiedział „Dziennikowi” Marek Matraszek, przedstawiciel Lockheeda. – Są to inwestycje przede wszystkim cywilne. W tej chwili nie możemy ujawnić, czego dotyczą.

Niewykluczone, że chodzi o Regionalny Park Naukowo-Technologiczny w Łodzi. O ulokowanie tu pieniędzy z offsetu zabiega wojewoda Krzysztof Makowski. Park ma powstać w pobliżu lotniska Lublinek. Kosztem 50 mln zł na prawie 140 tys. m kw. mają pracować firmy, stosujące najnowocześniejsze technologie i oferujące wyspecjalizowane usługi. To mogłoby się przyczynić do szybkiego rozwoju Łodzi i regionu. W parku i jego otoczeniu w ciągu 9 lat powstałoby około 2 tys. nowych miejsc pracy.

Plany firmy Lockheed Martin to nie jedyne zapowiedzi offsetu w regionie łódzkim. Wczoraj w Łódzkim Klubie Biznesu zostały podpisane listy intencyjne między sześcioma firmami rekomendowanymi przez Łódzki Klub Biznesu i Biurem Amerykańskim PHZ Bartimpex, firmą Aleksandra Gudzowatego, człowieka Leszka Millera. Celem porozumienia jest organizacja grup producentów z terenu województwa łódzkiego, które mogłyby, za pośrednictwem Bartimpeksu, skorzystać z offsetu.

– Rzeczywiście Bartimpex jest naszym partnerem w sprawie umów offsetowych, ale nie interesujemy się, jakich dobiera sobie partnerów – komentuje Marek Matraszek z Lockheed Martin.

Szczegóły amerykańskiej oferty mogą być znane na przełomie października i listopada. Konkurentami F-16 są szwedzko-brytyjski Gripen i francuski Mirage. Ich plany inwestycyjne na naszym terenie nie są jeszcze znane.

Wartość offsetu nie może być mniejsza niż koszt zakupu samolotów, czyli ok. 3,6 mld dolarów. Połowa tych pieniędzy ma zostać ulokowana w sferze cywilnej, druga w przemyśle zbrojeniowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto