Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia 0, czyli zabytkowymi wagonami przez Łódź [zdjęcia+wideo]

Redakcja
tramwaj, zerówka
tramwaj, zerówka Daniel Siwak
Kremowo-czerwone wagony, które 20 lat temu zniknęły z ulic Łodzi znów kursują. To za sprawą turystycznej linii 0.

W niedzielę startuje turystyczna linia tramwajowa 0

Dzisiaj (3 lipca) swój sezon wakacyjny rozpoczęła linia turystyczna 0, która kursuje nieprzerwanie od 2003 roku. Zabytkowy skład około 13.00 pojawił się na pierwszym przystanku niedzielnego popołudnia, czyli Pabianicka/Rudzka.

Deszczowa i chłodna pogoda sprawiła, że liczba pasażerów była zdecydowanie mniejsza niż w poprzednich latach. Jednak mimo to kilku łodzian postanowiło odbyć między innymi sentymentalną podróż. - Dla mnie to sentymentalna podróż i wspomnienia jakie wiążą się z tym wagonem. Poza tym mój syn interesuje się tramwajami i dlatego tez tu jestem - opowiada Piotr Adamski, który z synem Jakubem odbył dwa kursy.

Podróż kremowo-czerwonymi wagonami wywołuje nie tylko wspomnienia wśród pasażerów, ale także wśród pracowników MPK Łódź. Norbert Jurczakowski, który na co dzień pracuje w zajezdni na Telefonicznej, w niedzielę był motorniczym "zerówki". - W 1987 roku szkoliłem się na takich tramwajach. Magia tego tramwaju polega między innymi na tym, że w nowych wagonach automatycznie załączają się hamulce szczękowe. Tutaj trzeba zakręcić korbą, żeby to się stało - tłumaczy.

Linię 0 obsługuje skład 5N + 5ND (nr 337 + 664). Oznacza to, że pierwszy wagon był wagonem silnikowym, a drugi tzw. doczepką, czyli wagonem bez silnika. Wagony tego typu były produkowane w fabryce "Konstal - Chorzów" i eksploatowane przez MPK Łódź w latach 1957 - 1991. Starsi łodzianie pamiętają je m.in. z linii 7, 17, 42 czy 44.

Charakterystycznym elementem jazdy wagonami 5N byli konduktorzy, bez których żadna podróż odbyć się nie mogła. Podczas przejazdu "zerówką" w ich rolę wcieli się członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. - Konduktor w "zerówce" między innymi jest odpowiedzialny za otwieranie i zamykanie drzwi, sprzedaż biletów i zmianę tablic. Poprzez linkę dajemy też sygnał do odjazdu motorniczemu - mówi Piotr Sawicki, konduktor w drugim wagonie.

Artur Więckowski jeździ, jako konduktor trzy lata. - Pasażerowie przede wszystkim pytają o trasę, potem chcą dowiedzieć się z jakiego roku jest ten wagon i do czego służy nastawnik i hamulec ręczny - wspomina z uśmiechem. - Sporo osób także specjalnie zmienia trasę i wsiada do nas, aby się przejechać - dodaje pasjonat komunikacji.

W niedzielnej drużynie konduktorów oprócz Artura Więckowskiego i Piotra Sawickiego jechali jeszcze Michał Wądołowski (pierwszy wagon, drugi pomost) oraz Artur Jarząbek (pierwszy pomost, drugi wagon).

Linia 0: ZDROWIE - Konstantynowska, Zielona, Narutowicza, Kilińskiego, Pomorska, plac Wolności, Nowomiejska, Zgierska, Dolna, Łagiewnicka, Warszawska - WYCIECZKOWA

Linia 0 (w oznaczonych kursach): ZDROWIE - Konstantynowska, Zielona, Narutowicza, Kilińskiego, Pomorska - PLAC WOLNOŚCI.

W turystycznej linii obowiązują bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego, czyli bilety jednorazowe, dobowe, spacjalne oraz miesięczne. Łodzianie i turyści będą mogli przejechać się zabytkowym składem aż do końca sierpnia. Początek trasy to park na Zdrowiu oraz pętla tramwajowa przy Wycieczkowej w Łagiewnikach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto