Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Obwodnica ma tym większe znaczenie, że miasto w ostatnich latach mocno promuje swoje walory uzdrowiskowe.
Zobacz także: Obwodnica Kazimierzy Wielkiej na finiszu. Wiemy, kiedy koniec budowy. Zobaczcie, jak nowa droga i jej otoczenie wygląda teraz?
Budowa obwodnicy Kazimierzy Wielkiej na finiszu. Kiedy pojedziemy nową drogą?
- Tak, jak zapowiadałem przed miesiącem, jesteśmy na placu budowy i pracujemy pełną parą. Kończymy kładzenie warstwy ścieralnej nawierzchni na ciągu głównym i na drogach zbiorczych. Trwają też roboty wykończeniowe, obsiew trawy. Mam nadzieję, że deszcz nie pokrzyżuje nam planów i zakończymy prace na czas. Kiedy będzie uroczystość otwarcia drogi na razie nie wiadomo, ponieważ będzie to wynikać z terminów odbiorów – mówi Przemysław Pypeć - wiceprezes zarządu spółki Trakt.
Prace na budowie zaczęły się pod koniec 2019 roku. - Budowa nie była technicznie skomplikowana, ale z uwagi na warunki miejscowe oraz poziom wód i powierzchniowych i gruntowych prace były mocno utrudnione z kilku powodów. Po pierwsze, już na etapie projektowania zmieniły się przepisy i na przykład obiekt mostowy musieliśmy wykonać sporo większy niż był pierwotnie planowany. Wiązało się to ze zlewniami wód i terenami zalewowymi. Zmiany przepisów przeciągnęły projektowanie w czasie. Kolejne utrudnienia w toku budowy to woda i rodzaj gruntu, co wynika z położenia Kazimierzy Wielkiej, które wykazuje dużą podatność na podtopienia. Z powodu wysokiego poziomu wód gruntowych, dosłownie w każdym wykopie pojawiała się woda, przeszkadzając w pracach. Problemy sprawiały też w ubiegłym roku ulewne deszcze, które dosłownie zsuwały usypane skarpy i tak rozmiękczyły grunt, że nie dało się na budowę wjechać ciężkim sprzętem. Maszyny grzęzły w błocie i trzeba je było wyciągać innym sprzętem – opowiada o przebiegu inwestycji Przemysław Pypeć.
Przypomnijmy, że po drodze były też przeszkody wynikające z z protestów mieszkańców, którzy nie byli skłonni oddać swoich gruntów pod tę inwestycję.
- Inwestycja była wręcz na niektórych odcinkach blokowana. Na szczęście te problemy udało się sukcesywnie rozwiązywać. Kończymy inwestycję z ulgą także dlatego, że rozciąganie jej obecnie w czasie, nie jest nikomu na rękę, a szczególnie wykonawcy, który ma zakontraktowaną cenę, która przy lawinowym wzroście cen w dobie rekordowej inflacji jest dla nas poważnym wyzwaniem – mówi Przemysław Pypeć.
W ramach inwestycji budowane jest około 3 kilometrów obwodnicy po stronie północno-wschodniej Kazimierzy Wielkiej oraz fragment obejścia miasta po stronie południowo-zachodniej. Północno-wschodnia część obwodnicy rozpoczyna się na wiodącej ze Skalbmierza i Cudzynowic drodze numer 768. Jej pierwszym obiektem jest rondo usytuowane między stacją benzynową Rolmet a sklepem Media Expert. Stąd, nowym śladem, obwodnica została poprowadzona do drogi numer 776, z którą połączy się kolejnym rondem. Dalej obwodnica biegnie do ulicy Koszyckiej i włącza się w nią. Południowe obejście ma 1,4 kilometra, zaczyna się na Koszyckiej i łączy z drogą numer 776 na istniejącym już rondzie - skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Tadeusza Kościuszki.
Obwodnica odciąży centrum Kazimierzy Wielkiej od ruchu tranzytowego ciężkich samochodów. Obecnie tranzyt przebiega wąskimi, ciasno zabudowanymi ulicami: Kolejową, 1 Maja, Sienkiewicza, Koszycką - droga 768, a także Piłsudskiego i Armii Krajowej - droga 776. Nowa droga skróci również czas przejazdu od Jędrzejowa na drodze krajowej S7 do Brzeska na autostradzie A4.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 768 na odcinku Jędrzejów - granica województwa wraz z obwodnicami m. Jędrzejów, Działoszyc, Skalbmierz, Topola, Kazimierza Wielka". Jest prowadzona w systemie zaprojektuj i zbuduj, co oznacza, że do wykonawcy inwestycji należało uzyskanie wszelkich koniecznych pozwoleń, przygotowanie projektu i zbudowanie drogi.
Wykonawcą drogi jest konsorcjum firm Trakt SA i Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych FART Sp. z o.o. Projekt ma wartość ponad 53 milionów złotych, wartość prac projektowych i budowlanych – to około 38 milionów. Jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 oraz ze środków krajowych Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Podpisanie umowy na roboty budowlane miało miejsce 19 lipca 2017, podpisanie umowy na zarządzanie i nadzór inwestycją 12 października 2017 roku. Prace budowlane rozpoczęły się pod koniec 2019 roku. Obwodnica ma zostać oddana do użytku 24 maja 2022 roku.
Wybory na Litwie - Miażdżące zwycięstwo obecnego prezydenta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?