Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze na budowę tunelu pod Łodzią. Katarzyna w blokach startowych

Jacek Zemła
Jacek Zemła
W najbliższych dniach należy spodziewać się przyspieszenia prac związanych z budową łódzkiego tunelu kolejowego. Znalazły się dodatkowe środki dla wykonawcy, ma on też zielone światło do rozmów, aby koszty pozostałej części urealnić. Obecnie trwa wzmacnianie gruntu pod kamienicami w rejonie ul. Mielczarskiego.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią w najbliższych dniach powinny przyspieszyć. Wszystko za sprawą tego, że znalazły się dodatkowe pieniądze dla wykonawcy. Pojawiło się również zielone światło do rozmów dotyczących urealnienia kosztów pozostałej do wykonania części budowy. Na terenie budowy trwa obecnie wzmacnianie gruntu pod kamienicami w rejonie ul. Mielczarskiego.

Kiedy ruszy Katarzyna?

Jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe, w ramach waloryzacji już wykonanych robót przekazano wykonawcy 11,6 mln złotych oraz podpisano aneks waloryzacyjny na 31,7 mln złotych. Wypłacona została także zaliczka wysokości 160 mln złotych na sfinansowanie kolejnego etapu drążenia tunelu. To m.in sprawiło, że około 15 sierpnia ma zostać uruchomiona główna tarcza drążąca o imieniu Katarzyna.

Tarcza ta stoi od roku w rejonie parkingu za Manufakturą i czeka na decyzję, kiedy będzie mogła drążenie dalszej części tunelu w kierunku przystanku Łódź Śródmieście przy ul. Zielonej i dalej do Dworca Fabrycznego. Jej dalsza praca zależy m.in od zakończenia wzmacniania fundamentów kamienic przy ul. Mielczarskiego.
Wybudowana przez wykonawcę tymczasowa studnia pomaga wzmocnić grunt, dzięki wpuszczaniu pod ciśnieniem cementu do wykonanych wcześniej poziomych nawiertów, czego efektem będzie zagęszczenie gruntu.

Na czas przejścia maszyny pd niezbyt stabilną zabudową centrum miasta, lokatorzy zostaną wykwaterowani z mieszkań i znajdą schronienie w hotelach. Mają być o tym poinformowani na 10 dni przed tym faktem, choć o konieczności opuszczenia swoich mieszkań wiedzą oczywiście od dawna.

- Po wykonaniu wzmocnienia gruntu na pierwszym odcinku w rejonie ul. Mielczarskiego około 15 sierpnia zaplanowano wznowienie pracy dużej maszyny TBM - informuje biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe. - Maszyna wykona 106 metrów tunelu pod pierwszymi kamienicami. Zdobyte w ten sposób doświadczenia pozwolą na wypracowanie najlepszych rozwiązań technologicznych dla dalszego drążenia tunelu przez dużą TBM w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Jak przebiegają prace?

Mała tarcza o imieniu Faustyna pracuje od kilku tygodni przy drążeniu jednotorowego tunelu z Kozin w kierunku Łodzi Żabieniec. Przekroczyła aleję Włókniarzy i obecnie znajduje się pod ogródkami działkowymi „Nad Łódką”. Sukcesywnie przesuwa się w kierunku komory końcowej przy ul. Skarpowej. Tam, za pomocą dźwigów, zostanie przeniesiona na drugą stronę torów do komory startowej przy ul. Żniwnej i następnie ruszy ponownie w stronę Kozin budując drugi jednotorowy tunel. Czeka ją jeszcze trasa z Kozin w kierunku ul. Srebrzyńskiej. Zgodnie z zapewnieniami PKP PLK budowa wszystkich elementów tunelu zakończy się w 2024 roku, a rok później pojadą nim pociągi.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto