Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Retkinia: wieś, która stała się jednym z największych blokowisk w Łodzi [archiwalne zdjęcia]

red
Krowy, cielęta i kozy pasące się na łąkach, sady z drzewami owocowymi i zabudowania gospodarcze wśród retkińskiego blokowiska stanowiły zwykły widok jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Dworzec Łódź-Kaliska wybudowany w 1902 roku. Pierwsze torowisko, pierwszy tramwaj.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ - KLIKNIJ DALEJ

Bloki  i wieżowce z wielkiej płyty, budowane etapami na jednym z największych osiedli mieszkaniowych w Łodzi, powoli wypierały wieś z krajobrazu.

Pierwsze retkińskie osiedla „Zagrodniki” i „Hufcowa” wyrosły w latach 1972 -76. Budowę osiedla na blisko 80 tysięcy łodzian, zakończono 1985 roku. W tym czasie odnotowano dwie największe tragedie - wybuch gazu w wieżowcu przy ulicy Florecistów oraz przy ulicy F. Dzierżyńskiego, gdzie w wyniku zawalenia się 4-piętrowego budynku (powodem było uszkodzenie rury gazowej) zginęło 8 osób.

Z Retkini powoli znikały wiejskie strzechy, stodoły, studnie i piękne sady, które wczesną wiosną barwiły szary krajobraz betonowych domów. Koguty, które budziły wczesnym rankiem włókniarki idące do pracy, przestały piać, a kury gdakać, bo jajka można było kupić bez problemu w osiedlowych sklepikach i pawilonach spożywczych.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ - KLIKNIJ DALEJ
Krowy, cielęta i kozy pasące się na łąkach, sady z drzewami owocowymi i zabudowania gospodarcze wśród retkińskiego blokowiska stanowiły zwykły widok jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Dworzec Łódź-Kaliska wybudowany w 1902 roku. Pierwsze torowisko, pierwszy tramwaj. ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ - KLIKNIJ DALEJ Bloki i wieżowce z wielkiej płyty, budowane etapami na jednym z największych osiedli mieszkaniowych w Łodzi, powoli wypierały wieś z krajobrazu. Pierwsze retkińskie osiedla „Zagrodniki” i „Hufcowa” wyrosły w latach 1972 -76. Budowę osiedla na blisko 80 tysięcy łodzian, zakończono 1985 roku. W tym czasie odnotowano dwie największe tragedie - wybuch gazu w wieżowcu przy ulicy Florecistów oraz przy ulicy F. Dzierżyńskiego, gdzie w wyniku zawalenia się 4-piętrowego budynku (powodem było uszkodzenie rury gazowej) zginęło 8 osób. Z Retkini powoli znikały wiejskie strzechy, stodoły, studnie i piękne sady, które wczesną wiosną barwiły szary krajobraz betonowych domów. Koguty, które budziły wczesnym rankiem włókniarki idące do pracy, przestały piać, a kury gdakać, bo jajka można było kupić bez problemu w osiedlowych sklepikach i pawilonach spożywczych. ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ - KLIKNIJ DALEJ Janusz Kubik, zbiory Wojciecha Dębskiego
Krowy pasły się na łąkach obok nowych osiedli bloków z wielkiej płyty.

Krowy, cielęta i kozy pasące się na łąkach, sady z drzewami owocowymi i zabudowania gospodarcze wśród retkińskiego blokowiska stanowiły zwykły widok jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku.
Dworzec Łódź-Kaliska wybudowany w 1902 roku. Tramwaj numer 19 zaczął kursować na Retkinię od 30 kwietnia 1955 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Retkinia: wieś, która stała się jednym z największych blokowisk w Łodzi [archiwalne zdjęcia] - Express Ilustrowany

Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto