Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remonty ulic w Łodzi. Wyższe kary za opóźnienia

Agnieszka Magnuszewska
Rondo Sybiraków w Łodzi zgodnie z umową powinno być gotowe 8 listopada
Rondo Sybiraków w Łodzi zgodnie z umową powinno być gotowe 8 listopada materiały prasowe
Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi zamierza wprowadzić wyższe kary za opóźnienia remontów ulic. Ma to zmotywować wykonawców do dotrzymywania terminów zakończenia remontów ulic w Łodzi.

W 2017 roku kary za opóźnione remonty dróg w Łodzi mogą być wyższe. Zarząd Inwestycji Miejskich (ZIM) rozważa ich podwyższenie, by zmotywować wykonawców do dotrzymywania terminów. Przykładem tego, że firmy nie przywiązują się za bardzo do terminów, jest modernizacja rodna Sybiraków na Widzewie. Zostanie ono dopuszczone do ruchu o miesiąc za późno, czyli z 31 listopada na 1 grudnia.

W poniedziałek wykonawca będzie zgłaszał gotowość ronda do odbioru, który na pewno szybko zostanie przeprowadzony - mówi Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora ZIM

Urzędnicy z ZIM przyznają, że roboty trwały dłużej niż zakładano, bo modernizacja ronda zgodnie z umową miała się zakończyć do 8 listopada. Wstępnie Skanska, która modernizuje rondo, zapowiadała zakończenie prac przed Wszystkimi Świętymi. - Początkowo wykonawca zaczął prace bardzo dobrze i wyprzedzał ustalony harmonogram. Zwolnienie prac nastąpiło pod koniec określonego terminu i w efekcie mamy opóźnienie. Cieszymy się, że prace zakończono chociaż przed zimą - podkreśla dyrektor Mikołajec.

Rozpoczyna się remont skrzyżowania Rydza-Śmigłego i Dąbrowskiego

Skanska chciała, by do umowy zawartej z ZIM sporządzono aneks dotyczący terminu. - Wykonawca próbował się tłumaczyć niekorzystnymi warunkami pogodowymi w październiku i listopadzie, ale nie było przesłanek do aneksowania umowy - zaznacza Katarzyna Mikołajec. - Październik jest miesiącem, w którym z reguły pada deszcz, więc wykonawca powinien to uwzględnić. Również spadek temperatur w listopadzie nie powinien mu przeszkodzić w prowadzeniu prac, bo zgodnie z ustalonym terminem, w listopadzie miały być już prowadzone roboty wykończeniowe.

ZIM podkreśla, że nie „przysłużył” się do opóźnienia remontu, bo nie było zarzutu co do projektu drogi i nie było kłopotów (dosyć powszechnych) z niezinwentaryzowaną instalacją podziemną, która mogłaby przeszkodzić drogowcom w pracy. Z drugiej strony nic dziwnego, że Skanska tłumaczyła opóźnienie złymi warunkami pogodowymi, bo w ostatnich latach to właśnie „aura” uchroniła wielu wykonawców od zapłacenia kar.

W przypadku inwestycji realizowanych w latach 2010 - 2012 najczęściej przywoływane przy zwolnieniu z kar były problemy z infrastrukturą podziemną i niesprzyjająca pogoda. Tak było w przypadku: modernizacji torowiska na ul. Puszkina (137 dni opóźnienia) i Przybyszewskiego (122 dni), drogi rowerowej na Piłsudskiego - Rokicińskiej (142 dni) i rozbudowy Zjazdowej (91 dni).

Kończy się remont Kilińskiego [ZDJĘCIA]

Wśród ośmiu inwestycji, przy których magistrat naliczył w latach 2010 - 2012 kary, tylko trzy dotyczyły dróg. Natomiast w latach 2013 - 2014 miasto naliczyło tylko trzy kary, z czego dwie dotyczyły przebudowy stadionu miejskiego przy al. Unii.

Pogoda i niezinwentaryzowana instalacja podziemna przyczyniły się też do przedłużenia remontu ul. Kilińskiego o ponad rok. Strabag zakończył remont na początku ostatnich wakacji, a to zrobić do maja 2015 r.

Kary naliczono za to wykonawcy ul. Zgodnej i Pustynnej w 2015 r. oraz wykonawcy Wierzbowej w tym roku.

Skanska też nie uniknie kary za rondo Sybiraków. ZIM nalicza ją od 8 listopada. Kara za każdy dzień opóźnienia to 4 tys. zł (wysokość kary jest procentowo uzależniona od wartości kontraktu). Kwota nie jest wielka, bo za miesiąc zwłoki Skanska zapłaci ok. 100 tys. zł. A za zlecenie otrzyma 10 mln zł.

- Wysokość kary może nie jest dotkliwa dla tak dużego wykonawcy, ale bardziej dotkliwe będą referencje, jakie mu wystawimy. To one dają możliwość startowania w kolejnych przetargach - mówi Mikołajec. - Zastanawiamy się jednak, czy w przyszłym roku nie podwyższyć kar. Oczywiście jest obawa, że ze względu na to wykonawcy będą składać wyższe oferty. Jednak wiele zależy od terminu ogłoszenia przetargu. Jeśli byłyby one na początku roku, to nie wszyscy wykonawcy uwzględniliby kary w ofertach.

Autobusy i tramwaje MPK przy dworcu Łódź Fabryczna [MAPY, LINIE]

Naliczone kary

Wśród opóźnionych inwestycji drogowych w latach 2010 - 2012 króluje budowa al. Józefiaka. Opóźniła się ona o 588 dni.
Wykonawca budowy, czyli firma firma Kral, nie zapłaciła kary. Zarząd Dróg i Transportu zwolnił ją z kary ze względu na: przedłużone procedury wydania pozwolenia na budowę oraz przedłużone wywłaszczanie działek. Podobna argumentacja była przy zwolnieniu z kary wykonawcy trasy Górnej (Mosty Łódź) na odcinku Rzgowska - Paradna. Tam prace wydłużyły się o 319 dni. Natomiast w 2014 r. karę 66,3 tys. zł zapłacił Kral, który wspólnie z MPK Łódź i Kemy modernizował tory na ul. Kopernika. Miały być gotowe do 30 września 2013 r., a ostatecznie tramwaje pojechały ul. Kopernika na początku listopada tego samego roku.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto