Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podziemny dworzec coraz bliżej Łodzi

Marcin Darda
Tak według jednego z projektów może wyglądać nowy łódzki dworzec kolejowy
Tak według jednego z projektów może wyglądać nowy łódzki dworzec kolejowy fot. materiały promocyjne
Budowa nowego podziemnego dworca kolejowego w miejscu Łodzi Fabrycznej oraz okalającego go węzła, powoli staje się coraz bardziej realna. W poniedziałek PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Miasta Łodzi podpisują umowę o współpracy przy tej inwestycji.

Poza tym Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła protest jednej z firm, która brała udział w przetargu. A to oznacza, że już w kwietniu powinny być znane oferty cenowe i skróci się droga do wyboru wykonawcy i podpisania umowy. Od tego momentu wykonawca będzie miał 42 miesiące na zaprojektowanie i budowę dworca.

Ma być on jednym z najnowocześniejszych w Europie: osiem torów przy czterech peronach 16 metrów pod ziemią, na następnej kondygnacji kasy biletowe i poczekalnia, a jeszcze wyżej część komercyjna pod wynajem. Bryła nowego dworca w stosunku do obecnego stanie nieco na północ. Ale ta inwestycja to nie tylko dworzec, ale również węzeł kojarzący w sobie także komunikację miejską, autobusy przewoźników krajowych, kolej aglomeracyjną i międzyregionalną, a od 2019 r. także tzw. high-speed, czyli koleje dużych prędkości (pod Łodzią ma zostać wydrążony tunel średnicowy). Mają też powstać podziemne parkingi i nowa linia tramwajowa.

Dlatego Łódź, która sfinansuje węzeł, połączy organizacyjnie siły z PKP. Umowa zostanie podpisana w poniedziałek w Pałacu Poznańskiego, a jej treść ma precyzyjnie określić, za co odpowiadać będzie każda ze stron.

Powstanie też specjalny zespół koordynujący projekt. A jest on gigantyczny, także jeśli chodzi o finanse. Ze strony miasta 596 mln zł pójdzie na budowę węzła (Unia Europejska przekaże 230 mln zł), kolejne 35 mln zł kosztować ma porządkowanie terenu po południowej stronie dworca, a ponad 130 mln zł przebudowa ulic wokół dworca.

Z kolei udział PKP PLK przy budowie nowego dworca szacowany jest na 1,7 miliarda złotych. Przerobi je firma lub konsorcjum, które od dnia podpisania umowy będzie miało 42 miesiące na wyburzenie dworca Fabrycznego oraz zaprojektowanie i wybudowanie nowego.

PKP zdecydowały, że Dworzec Fabryczny będzie zamknięty 1 września i na razie jeszcze tego terminu nie przełożyły. Pociągi na nowy dworzec wjadą najpóźniej w grudniu 2014 r. Do tego czasu rolę Fabrycznego przejmie dworzec Łódź Widzew, który czeka na wybranie wykonawcy kolejnego etapu jego modernizacji (m.in. nowe perony z zadaszeniem, podziemne przejście i przebudowa torowiska).

Nowy dworzec to również fundament projektu Nowego Centrum Łodzi, czyli 90 ha w centrum. Dzięki niemu bardziej realna stanie się także budowa Specjalnej Strefy Sztuki (tzw. szklana rura) w miejscu dzisiejszych peronów Łodzi Fabrycznej czy budowy Rynku Kobro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto