Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Człowiek z Manufaktury": Cztery odsłony jednego tematu

Dariusz Pawłowski
Czworo laureatów II etapu konkursu kompozytorskiego na operę „Człowiek z Manufaktury”. Od lewej: Rafał Janiak, Katarzyna Brochocka, Aleksander Nowak i Kamil Cieślik
Czworo laureatów II etapu konkursu kompozytorskiego na operę „Człowiek z Manufaktury”. Od lewej: Rafał Janiak, Katarzyna Brochocka, Aleksander Nowak i Kamil Cieślik Grzegorz Gałasiński
Łódzki Teatr Wielki ujawnił fragmenty konkursowej opery "Człowiek z Manufaktury" W koncercie wzięła udział mezzosopranistka Małgorzata Walewska.

Cztery różnorodne ujęcia tego samego tematu. Wszystkie na dobrym poziomie. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na operę „Człowiek z Manufaktury”, ogłoszony w ubiegłym roku przez Teatr Wielki w Łodzi, już pokazał swoje niezwykle interesujące oblicze.

W pierwszym etapie konkursu zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Jury w składzie: Krzysztof Penderecki, Joanna Wnuk-Nazarowa, Urszula Kryger, Wojciech Rodek i Maciej Tworek wybrało do drugiego etapu konkursu kompozycje czterech autorów. Są to: Katarzyna Brochocka, Kamil Cieślik, Rafał Janiak i Aleksander Nowak.

Nowa opera, której prapremiera odbędzie się w Teatrze Wielkim w listopadzie 2018 roku, opowiada o Izraelu Kalmanowiczu Poznańskim, łódzkim fabrykancie, jednym z najbogatszych ludzi w Europie. Libretto napisała Małgorzata Sikorska-Miszczuk, autorka m.in. libretta do opery „Czarodziejska góra” na podstawie powieści Tomasza Manna i scenariusza do animacji „Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń”. - Dla mnie Izrael Poznański to bohater, który spełnił siebie, korzystał z wolności i stworzył imperium z niczego. Nawiązuje do naszej rzeczywistości i postaw po 1989 roku - mówi.

Zobacz też: Finaliści konkursu na operę „Człowiek z Manufaktury”

W pierwszym akcie umierający Poznański wspomina spotkanie z żydowskim magnatem, baronem de Hirschem. Baron chce, by Poznański współpracował przy projekcie przesiedlenia trzech milionów Żydów z Rosji do Argentyny i Brazylii, by ratować ich przed pogromami. Poznański odmawia, w tym czasie do miasta przybywa Przybysz, poeta-terrorysta, planujący zamach na fabrykanta. Przybysz poznaje Zofię, która prowadzi Chór Robotnic w fabryce Poznańskiego. Pod jej wpływem przemysłowiec organizuje bal charytatywny. Zofia zaprasza na bal Przybysza, który wnosi ze sobą bombę. Mężczyzna zostaje unieszkodliwiony i zrzuca odpowiedzialność na Zofię. Ta pisze w więzieniu list do Poznańskiego, a potem popełnia samobójstwo. Podczas koncertu w Teatrze Wielkim wykonano fragmenty muzyczne do dwóch scen: odczytywania listu i pogrzebu. Partię Zofii wykonywała Małgorzata Walewska. - Jesteśmy jeszcze na początku pracy, dopiero tak naprawdę rozczytaliśmy nuty. Jednak cieszę, że uczestniczę w tym niezwykłym przedsięwzięciu. Ciekawe jest skrajnie różne podejście kompozytorów do tego samego tematu - powiedziała artystka.

W koncercie wystąpili również m.in. Aleksander Kunach, Stanisław Kuflyuk, Stanisław Kierner (Poznański); Robert Ulatowski, Dominik Sutowicz, Jan Jakub Monowid (Koń-Marynarz); Joanna Lewińska (Córka), Stanisław Kierner i Wojciech Strzelecki (Syn). Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego kierował Wojciech Rodek. Czwórka kompozytorów zaprezentowała odmienną stylistykę, wybrała do tych samych partii różne głosy, inaczej też rozkłada akcenty. Katarzyna Brochocka wskazywała na inspiracje muzyką żydowską, Kamil Cieślik postawił na sześcionutowy motyw muzyczny, który zapadnie publiczności w pamięć. Rafał Janiak, którego tata pochodzi z Łodzi, zainteresował się tematem pracy i dźwiękiem maszyn, a Aleksander Nowak skoncentrował się na tekście, brzmieniu różnych języków.

Do trzeciego etapu przejdzie jeden z kompozytorów wybrany przez jury oraz jeden, który zostanie wyłoniony dzięki głosowaniu publiczności. Głosowanie trwa do 29 stycznia za pośrednictwem internetu (szczegóły na stronie operalodz.com), głos można też oddać w Manufakturze (od 20 do 29 stycznia). Kompozytorzy, który nie przejdą do III etapu zostaną wyróżnieni kwotą po 5 tys. zł, a dwaj kompozytorzy zakwalifikowani otrzymają po 5 tys. zadatku na napisanie I aktu opery. Zwycięzca otrzyma 50 tys. zł. Laureat Grand Prix zostanie wybrany przez jury. Wykonanie I aktu w wersji koncertowej zaplanowano na wrzesień tego roku.

ZOBACZ |Jezioro Łabędzie w Teatrze Wielkim w Łodzi

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto