Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu kolejowego w Łodzi: rozpoczęły się odwierty

Marcin Bereszczyński (opr. ŁC)
Odwierty prowadzone są punktowo. Prace mają trwać ok 3 tygodnie.
Odwierty prowadzone są punktowo. Prace mają trwać ok 3 tygodnie. Grzegorz Gałasiński
W poniedziałek 15 grudnia rozpoczęły się prace związane z budową tunelu kolejowego między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. W 16-stu punktach miasta ustawiły się maszyny wiertnicze i pomiarowe. Najgłębsze odwierty będą sięgać 40 metrów. Dzięki temu zbadana zostanie struktura geologiczna trasy, którą ma przebiegać tunel.

W ciągu trzech tygodni ma powstać 120 odwiertów. Będą robione do 50-70 metrów. Raport z badań ma być gotowy w połowie stycznia.

Głębokość tunelu będzie różna na poszczególnych odcinkach podziemnej trasy. Przy dworcu Łódź Fabryczna osiągnie 16,5 m pod powierzchnią gruntu. Dalej będzie coraz niżej, aż do 25 metrów. Tunel przebiegnie pod centrum miasta i zakończy się na ul. Srebrzyńskiej, która leży na najtrudniejszych terenach geologicznych całej trasy.

Najwięcej utrudnień może spowodować woda podziemna. „W Łodzi są miejsca, w których 10 metrów pod powierzchnią jest glina i piasek, a 100 metrów głębiej jest tylko woda” – jak powiedział Michał Janiszewski, dyrektor zarządzający Pracowni Geologiczno-Inżynierskiej prowadzącej odwierty i badania geologiczne.

Mimo to, budowa tunelu nie powinna sprawić większych problemów. Pierwsze odwierty przeprowadzone w 2011r. (co 200 metrów) nie wykazały nic, co mogłoby uniemożliwić budowę. Grunty na większości trasy tunelu są nośne tzn. mogą zostać obciążone.

Mieszkańcy Łodzi obawiają się, że drążenie tunelu spowoduje pękanie murów kamienic. Michał Janiszewski twierdzi, że do tego nie dojdzie. Strefa buforowa tzn. odległość górnej części tunelu od kamienic, wynosi 8-10 metrów.

Budowa tunelu ma rozpocząć się na przełomie 2016 i 2017r. Podziemna trasa zostanie wydrążona tarczą TBM, taką jakich używa się do budowy metra. W przypadku tunelu kolejowego tarcza będzie musiała mieć większą średnicę. Od strony ul. Srebrzyńskiej tunel będzie budowany za pomocą ścian szczelinowych (tzw. metodą odrywkową).

Podziemna trasa ma być gotowa do końca 2022 r. Koszt inwestycji to 2,3 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto