MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ciekawy program i tłumy na widowni XXI Łódzkich Spotkań Baletowych

Renata Sas
Royal Ballet Of Flanders
Royal Ballet Of Flanders fot. archiwum XXI ŁSB
Na spektaklach XXI Łódzkich Spotkań Baletowych brakuje miejsc na widowni i na schodach. Hasło prezentacji: "Wybitni choreografowie XX wieku" zobowiązuje, a bardzo ciekawy tegoroczny program przygotowany przez Teatr Wielki jest konfrontacją z wybitnymi twórcami i zespołami.

W kuluarach wciąż mówi się o rewelacyjnym popisie supergwiazdy Sylvie Guillem i emocjach, jakich dostarczył Bejart Ballet Lausanne. Perfekcyjny zespół pielęgnuje tradycje mistrza i rewelacyjnie je przekazuje. "Dionysos" (suite) zamykający wieczór był kwintesencją stylów, nastrojów – wszystkich smaków bejartowskiego baletu (wpisanych tu w grecką muzykę). Wrażenia widowni podsumowała owacja na stojąco.

Kolejny gość, Royal Ballet of Flanders, nie rozgrzał tak widowni układami Williama Forsythe’a. "Artifact", czteroczęściowe widowisko do muzyki Evy Crossman-Hecht, J. S. Bacha, Nathana Millsteina, kolażu brzmień przygotowanego przez choreografa – mocnych, punktujących dźwięków fortepianu i skrzypiec, okazał się kompozycją gestów.

Zbiór akcentów, a wręcz graficzne formy, w jakich prezentowane jest ciało tancerzy, sprawia, że ma się wrażenie śledzenia starannie zaprogramowanych mechanizmów. Tę surowość obrazowania Forsythe przeplótł tańcem wymagającym mistrzowskiego przygotowania klasycznego, a Królewski Balet Flandrii okazał się zespołem wysokiej klasy.

"Artifact" jest rodzajem dyskursu, w którym mężczyzna z megafonem i kobieta w kostiumie z francuskiego dworskim urywanymi zwrotami dają sygnał by "wchodzić do wewnątrz zewnętrzności", pamiętać, zapominać, widzieć... Choreografia w latach 80. szokowała, a spektakl zapisał się w historii baletu.

Świetni tancerze (prawie 60-osobowy zespół), artystyczny fakt, którego trudno nie docenić, to istotne atuty, tyle że emocji i tego "czegoś", co zostaje pod powiekami, szukać tam trudno.

Kolejny gość XXI ŁSB zaprezentuje się na scenie Teatru Wielkiego w czwartek i w piątek. Akademicki Teatr Opery i Baletu im. P. Czajkowskiego w Permie wystąpi z dwoma choreografiami amerykańskiego twórcy Jerome Robbinsa – "The Four Seasons" do muzyki Verdiego i "The Concert" do kompozycji Chopina. Tancerzom będzie towarzyszyła orkiestra łódzkiego Teatru Wielkiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Błysk i cekiny czyli gwiazdy w Cannes

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto