Zobacz w środku nowy samolot Airbus A220-300 należący do Air Baltic [FOTOGALERIA, WIDEO] Czy LOT kupi ten oszczędny samolot do 150 miejsc?

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Lecieliśmy na pokładzie nowego samolotu Airbus A220 Air Baltic [FOTOGALERIA, WIDEO] Czy LOT kupi ten oszczędny mały samolot do 150 miejsc??
Lecieliśmy na pokładzie nowego samolotu Airbus A220 Air Baltic [FOTOGALERIA, WIDEO] Czy LOT kupi ten oszczędny mały samolot do 150 miejsc?? Tomasz Dereszyński
Dziennikarz portalu polskatimes.pl był na pokładzie samolotu Airbus A220. Co widział, słyszał i czuł przed i podczas lotu nad Polską? O tym w artykule poniżej.

Pogoda w Warszawie nie sprzyjała lotowi A220 zorganizowanemu przez Airbus w poniedziałek 20 września 2021 r. Jednak dla pilota tego samolotu pogoda nie ma to żadnego znaczenia. - Ten samolot poleci w każdych warunkach - zapewnił mnie kapitan statku powietrznego zaprezentowanego na Okęciu. Pilot pokazał mi kokpit i pozwolił posiedzieć przez chwilę za sterami maszyny w miejscu pilota (oczywiście nie w czasie lotu, tylko na płycie lotniska Chopina). Odpowiadał też na wiele pytań.

Kokpit Airusa 220 robi wrażenie. Pełno jest w nim przycisków, monitorów, gałek i przełączników. Dla pilotów Air Baltic to chleb powszedni. Wszak ich firma ma jednostkowo najwięcej tych maszyn wśród przewoźników, bo aż 31 sztuk, a 32. samolot już kupiony, ma trafić na Łotwę niebawem. Oczywiście piloci przeszli cykl szkoleń, bo wcześniej latali na różnych innych maszynach.

W Warszawie zaprezentowany został samolot w wersji A220-300 należący właśnie do linii Air Baltic, skonfigurowany w wygodnym układzie jednoklasowym, z 145 fotelami w kabinie pasażerskiej. Ta konkretna maszyna trafiła do przewoźnika miesiąc temu. Śmiało można napisać, że to "nówka".

Skoro mowa o wygodnym układzie kabiny, wrażenie robią fotele, co ma niebagatelne znaczenie przy dłuższych lotach. A220 oferuje wygodne i przestronne wnętrze, ułatwiające poruszanie się po pokładzie, tak pasażerów, jak i obsługi samolotu. Wózki którymi dostarczane są napoje i jedzenie nie zajmują całego korytarza, jest miejsce na przejście do toalet w trakcie serwowania przekąsek przez obsługę. Trzeba zaznaczyć, że w rzędzie mamy dwa miejsca z lewej i trzy z prawej.

Toaleta, zwłaszcza na dłuższych trasach, to ważna rzecz. A220 oferuje dwie toalety z tyłu i jedną z przodu. Z tyłu są one umieszczone jedna obok drugiej. Nie sprawiają wrażenia klaustrofobicznych, co czasami ma miejsce w innych małych samolotach pasażerskich.

- Rodzina A220 złożona z A220-100 i A220-300 to najbardziej wydajne małe samoloty wąskokadłubowe - chwali się firma Airbus. A220 został zaprojektowany od podstaw i jest (na razie) jedynym samolotem zbudowanym z myślą o segmencie rynku maszyn zabierających od 100 do 150 pasażerów. A220 oferuje zasięg o ponad 2 037 km większy niż konkurenci - zapewnia producent.

A220 może pokonać do 6390 km co daje możliwość lotu np. z Rygi (Ryga - baza Air Baltic) do Abu Dhabi gdzie lot trwa ok. 6,5 godziny czy na Wyspy Kanaryjskie. Nie ma też problemu z lotem na bardzo krótkim odcinku, najkrótszy lot A220 trwał zaledwie 15 minut. Dla osób lubiących coś zjeść czy wypić, nie było szansy na serwis.

Model A220, jak zapewnia producent, oferuje o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na pasażera i tak samo niższą emisję CO2 w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji; o 25 proc. mniejszy koszt na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, a także pojemność dopasowaną do segmentu rynku samolotów od 100 do 150 miejsc. Jeśli chodzi o głośność to A220 pracuje o 50 proc. ciszej niż poprzednia generacja.

Ekologia i synergia z otoczeniem, można rzec, to bardzo ważna rzecz. Przedstawiciele Airbusa chwalą się tymi parametrami nie bez kozery. I przypominają, że A220 jest przyjaznym samolotem do wykorzystania np. w otoczeniu miejskim. A220 lądują m.in. na miejskim lotniku w Londynie (London City Airport), wymagającym odpowiednich parametrów (sąsiedztwo wielkomiejskie) i sprawnego lądowania na dość krótkim pasie.

Budowa jednego samolotu A220 trwa półtora roku. Airbus produkuje obecnie pięć samolotów A220 na miesiąc (4 w Kanadzie i 1 w USA). Firma ma plan by w połowie dekady produkować nawet 15 sztuk miesięcznie (10 w Kanadzie i 5 w USA).

Airbus A220 w liczbach

  • 643 samoloty zamówione przez około 25 klientów
  • 173 samoloty dostarczone 11 użytkownikom (SWISS, airBaltic, Korean Air, Delta Air Lines, Air Tanzania, EgyptAir, Air Canada, JetBlue, Air Manas, Ibom Air i Air Austral).
  • 470 samolotów do dostarczenia (stan na koniec sierpnia 2021)
  • 38 samolotów dostarczonych w 2020; 30 maszyn przekazanych już w 2021
  • Ponad 400 000 cykli startów i lądowań, ponad 600 000 godzin nalotu
  • Ponad 425 tras (ponad 225 obsługiwanych portów lotniczych)
  • ~ 99,0% niezawodność operacyjna (średnia z 3 miesięcy)

A220 jest napędzany dwoma silnikami najnowszej generacji (turbowentylatorowe z przekładnią) Pratt & Whitney PurePower PW1500G, należącymi do tej samej rodziny, co silniki PurePower PW1100G napędzające rodzinę A320neo.

Airbus jest dumny z faktu, że nowe materiały użyte do konstrukcji A220 poprawiły znacznie aerodynamikę. Kompozyty są bowiem rodem z Formuły 1.

Jeden z ważnych elementów silnika samolotu A220, przekładnia, jest produkowany a Polsce. Airbus postawił na komputeryzację, bo "to podstawa niskoemisyjności i komfortu dla pasażerów".

A220 oferuje największe schowki bagażowe w swojej klasie, co ma pierwszorzędne znaczenie oraz duże i panoramiczne okna 28 cm x 40,6 cm zapewniające więcej naturalnego światła w kabinie oraz lepsze warunki do kręcenia tak nieodzownych filmików (lub zdjęć) ze startu czy lądowania.

Dla osób stresujących się lotem mam dobrą wiadomość. Powietrze w kabinach A220 jest mieszanką świeżego powietrza czerpanego z zewnątrz i powietrza, które przeszło przez skuteczne filtry HEPA, usuwające 99,9% zanieczyszczeń. Powietrze w kabinie A220 jest całkowicie wymieniane co 2-3 minuty - zapewnia producent. Nawiew działa sprawnie, są też lampki do miejscowego oświetlenia i wyświetlacze wideo.

Jak już się nawdychamy świeżego powietrza, warto zapamiętać, że w kabinie A220 da się rozmawiać bez podnoszenia głosu, bo w jest bardzo cicho podczas całego lotu. Start i lądowanie w Warszawie nie powodował trzęsienia ręki podczas kręcenia naszych ulubionych filmików ze start, lądowania, także z lotu nad chmurami.

Air Baltic ma tylko samoloty A220

Wracając do Air Baltic. Przewoźnik postawił na A220. Przy walorach jednostki, opisanych powyżej, dzięki np. obniżeniu zużycia paliwa o 25 proc. można było znacznie obniżyć koszty podróży (o ekologii i niższych kosztach dla przewoźnika nie wspominając).

Przypomnijmy, że Air Baltic był w kłopotach z wielu powodów, także floty składającej się z różnych typów maszyn. Postanowiono więc postawić na jeden model samolotu - wybrano Airbusa A220. Szef Air Baltic Martin Alexander Gauss przywołał w Warszawie test, w którym porównano A220 z Boeingiem 737 na tej samej trasie, w tych samych warunkach (przynajmniej bardzo zbliżonych). Okazało się, że A220 uzyskał o 4 minuty lepszy czas od konkurenta, a na paliwie oszczędził 775 dolarów.

Szef Airbusa przypomniał też, że samolotowi A220 Air Baltic zaufał sam papież Franciszek, który latał nim podczas jednej ze swoich podróży.

60-minutowy lot A220 minął szybko, można się było w tym czasie zapoznać z wieloma funkcjonalnościami, skorzystać ze słodkości i napojów oferowanych przez gospodarzy lotu. Czas wracać na ziemię. Halo, halo, zanim to się stało, sympatyczni piloci Air Baltic zrobili nam niespodziankę i wykonali tzw. low pass na wysokości 300 m nad pasem na lotnisku Chopina.

Airbus A220 dla PLL LOT?

Czy PLL LOT będzie zainteresowany tym modelem? - Klienci i pasażerowie muszą się przekonać, że to dobry samolot - słyszymy z ust menedżerów Airbusa. Czy Polska powinna kupić takie samoloty jak A220 w wersji 100 i 300? - Tak duży kraj jak Polska będzie potrzebował w najbliższym czasie kilkadziesiąt nowych samolotów w tej klasie. Szef Air Baltic przyznał, że jego firma miała „problem” z nową technologią, którą zaoferował Airbus. To było jedyne ich zmartwienie. Jak dodał, czekają w Air Baltic na kolejne jednostki A220.

Jedną z opcji a zarazem propozycji jest leasing maszyn A220-300. Jak mówiono dyplomatycznie podczas briefingu, "leasing to dobre rozwiązanie dla wielu podmiotów". Ważne, że klient jest zadowolony, słyszymy od przedstawicieli producenta maszyny A220.

Managerowie Airbusa, z którymi rozmawialiśmy, nie chcieli zdradzić, ile kosztuje jeden samolot, nawet nie chcieli podać przybliżonej wartości. "Wszystko zależy od negocjacji z klientem". Nie poznaliśmy też ceny wersji biznesowej A220-300...

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Materiał oryginalny: Zobacz w środku nowy samolot Airbus A220-300 należący do Air Baltic [FOTOGALERIA, WIDEO] Czy LOT kupi ten oszczędny samolot do 150 miejsc? - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie