Zobacz jak będą wyglądały nowe przystanki kolejowe w centrum Łodzi! Wizualizacje przystanków nad tunelem

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
Już wiadomo jak będą wyglądać przystanki kolejowe, które powstaną w centrum Łodzi na trasie tunelu średnicowego, łączącego dworce Fabryczny i Kaliski. Ich wizualizacje przedstawił inwestor, PKP PLK. Przystanki będą nosić nazwę Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego). Będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście. PKP PLK
Już wiadomo jak będą wyglądać przystanki kolejowe, które powstaną w centrum Łodzi na trasie tunelu średnicowego, łączącego dworce Fabryczny i Kaliski. Ich wizualizacje przedstawił inwestor, PKP PLK. Przystanki będą nosić nazwę Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego). Będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście.

Przystanki będą miały po trzy kondygnacje. Perony na nowych przystankach będą na głębokości: na Polesiu – ok. 21 m, na Śródmieściu – ok. 16 m. Na poszczególne kondygnacje będzie można dostać się schodami ruchomymi, windami i schodami tradycyjnymi, stałymi. Przystanki zostaną wykonane metodą ścian szczelinowych, która polega na wykonaniu w pierwszej kolejności ścian obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.

W ten sam sposób wykonane zostaną: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul. Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza.

Na przystanku Łódź Śródmieście na najwyższym poziomie będą sklepy i punkty usługowe i handlowe. Konstrukcja zajmie całą przestrzeń pomiędzy ul. Zachodnią, a Wólczańską, będzie przeszklona, a na ścianach zewnętrznych zaprojektowano specjalne donice z roślinami zielonymi. Przy przystanku, na ul. Zielonej będzie przystanek autobusowo-tramwajowy MPK, nie będzie za to możliwości przejazdu ul. Zieloną między ul. Zachodnią a Wólczańską dla aut osobowych.

Przystanek Łódź Polesie znajdzie się u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego. Będzie miał dwa wyjścia, jedno w stronę Manufaktury (elewacja będzie stylizowana na fabryczną cegłę), a drugie w stronę ul. Mielczarskiego. Przy tym przystanku ma powstać też piętrowy parking naziemny.

Przystanki powinny być gotowe razem z całą inwestycją kolejową obejmującą budowę tunelu. Obecny harmonogram umieszczona na stronie internetowej PKP PLK przewiduje, że inwestycja zakończy się na koniec 2021 r. Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A. Wartość projektu to 1 434 417 385,13 zł netto. (unijne dofinansowanie wynosi 1 219 254 777,16 zł).

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/godz.

Budowa tunelu pod Łodzią wkrótce się rozpocznie. Na miejscu są już maszyny borujące TBM o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel będzie miał średnicę 12,7 m, zaś na odcinakach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 będą drążone tunele o średnicy 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona zostanie ingerencja w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). W najgłębszym miejscu tunel będzie przebiegał 25 metrów pod powierzchnią gruntu, a tempo jego drążenia to ok. 10 metrów dziennie.

Tunel pod miastem będzie miał długość ok. 7,5 km. Złożą się na niego:

1. Dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej.
2. Cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.

E-hulajnogi- nowe przepisy, koniec samowolki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3