Zmarła profesor Jadwiga Pietraszkiewicz

al
mat. prasowe Teatr Wielki
W nocy z środy na czwartek zmarła w Łodzi w wieku 94 lat wybitna śpiewaczka operowa i pedagog prof. Jadwiga Pietraszkiewicz - jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych i pedagog śpiewu solowego. Jej długie i aktywne życie podzieliła historia. Urodzona na Litwie, w Nalibokach w woj. nowogródzkim (30 sierpnia 1919) i znana tam jako Jadvyga Petraškevičiūtė, do Polski przyjechała w 1959 roku.

W Związku Radzieckim, po ukończeniu w 1947 roku Konserwatorium Wileńskiego była solistką Litewskiego Teatru Opery i Baletu, występowała gościnnie m.in. na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie i Teatru Maryjskiego Petersburgu (wówczas Leningradzie). Po przyjeździe do Polski została solistką Opery Łódzkiej, od 1967 roku Teatru Wielkiego oraz teatrów operowych w Warszawie i Bytomiu.

Na początku lat 60. artystka rozpoczęła pracę pedagogiczną, którą kontynuowała ponad 40 lat. W tym czasie w łódzkiej PWSM, a później Akademii Muzycznej, wykształciła kilka pokoleń śpiewaków. Jej uczniami i uczennicami byli m.in. tak wybitni artyści jak Joanna Woś, Anna Walczak, Agnieszka Makówka.

Za wybitne osiągnięcia artystyczne w byłym ZSRR otrzymała Nagrodę Państwową, Order Lenina oraz miano Zasłużonej Artystki Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.
W Polsce została dwukrotną laureatką nagrody Ministra Kultury i Sztuki, odznaczona była m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Mocny i piękny w barwie głos prof. Pietraszkiewicz a także ogromny temperament sceniczny publiczność podziwiała w wielu wcieleniach artystki. W pamięć najsilniej chyba zapadły: Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie”, Liza w „Damie pikowej” Maria w „Mazepie” Piotra Czajkowskiego, Ksenia w „Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Jarosławna w „Kniaziu Igorze” Aleksandra Borodina, tytułowa Aida, Amelia w „Balu maskowym", Leonora w „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, tytułowe: Tosca i Dziewczyna z Zachodu oraz Mimi w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascaganiego, Carmen w operze Georgesa Bizeta czy narodowe bohaterki oper Stanisława Moniuszki: Halka, Hrabina, Hanna w „Strasznym dworze”.

Najlepszy polski sędzia nie jedzie na Euro

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie