W Związku Radzieckim, po ukończeniu w 1947 roku Konserwatorium Wileńskiego była solistką Litewskiego Teatru Opery i Baletu, występowała gościnnie m.in. na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie i Teatru Maryjskiego Petersburgu (wówczas Leningradzie). Po przyjeździe do Polski została solistką Opery Łódzkiej, od 1967 roku Teatru Wielkiego oraz teatrów operowych w Warszawie i Bytomiu.
Na początku lat 60. artystka rozpoczęła pracę pedagogiczną, którą kontynuowała ponad 40 lat. W tym czasie w łódzkiej PWSM, a później Akademii Muzycznej, wykształciła kilka pokoleń śpiewaków. Jej uczniami i uczennicami byli m.in. tak wybitni artyści jak Joanna Woś, Anna Walczak, Agnieszka Makówka.
Za wybitne osiągnięcia artystyczne w byłym ZSRR otrzymała Nagrodę Państwową, Order Lenina oraz miano Zasłużonej Artystki Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.
W Polsce została dwukrotną laureatką nagrody Ministra Kultury i Sztuki, odznaczona była m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Mocny i piękny w barwie głos prof. Pietraszkiewicz a także ogromny temperament sceniczny publiczność podziwiała w wielu wcieleniach artystki. W pamięć najsilniej chyba zapadły: Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie”, Liza w „Damie pikowej” Maria w „Mazepie” Piotra Czajkowskiego, Ksenia w „Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Jarosławna w „Kniaziu Igorze” Aleksandra Borodina, tytułowa Aida, Amelia w „Balu maskowym", Leonora w „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, tytułowe: Tosca i Dziewczyna z Zachodu oraz Mimi w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Santuzza w „Rycerskości wieśniaczej” Pietra Mascaganiego, Carmen w operze Georgesa Bizeta czy narodowe bohaterki oper Stanisława Moniuszki: Halka, Hrabina, Hanna w „Strasznym dworze”.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?