Działkowcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Ogrodowym Margaretka z Łodzi boją się, że ich ogródki przy ul. Stolarskiej 2/4 w Łodzi zostaną zniszczone przez budowę tunelu średnicowego. Ich obawy nie są bezpodstawne. Na działkach między ulicami Odolanowską i Stolarską od kilku tygodni trwają prace przygotowawcze do kopania tzw. łódzkiego metra. W tym rejonie ma się znaleźć komora startowa „kreta”, czyli wiercącej tunel maszyny TBM. Karczowane są tam chaszcze i rozbierane altanki dawnych ogródków działkowych, zlikwidowanych podczas przygotowań do budowy tunelu.
Jednak działkowcy z ogrodu leżącego po drugiej stronie ulicy Stolarskiej odkryli właśnie, że ich działki też mogą zostać zniszczone. Kilka dni temu w odpowiedzi na swoje zapytanie dostali pismo z łódzkiego magistratu z informacją, że wobec pięciu ogródków toczy się postępowanie wojewody związane z lokalizacją linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na Kaliską i Żabieniec.
- Te działki położone są w różnych częściach ogrodu. Jedna w środku, inna przy płocie. To całkowicie bez sensu - denerwuje się Wanda Lahus, prezes stowarzyszenia. Jej zdaniem oznacza to, że zagrożone mogą być też inne działki. - Inni działkowcy wiedzieli wcześniej, że ich ogródki będą likwidowane, my dowiedzieliśmy się przez przypadek, że coś jest nie tak - dodaje.
Piotr Żak, rzecznik prasowy firmy Energopol Szczecin, która wraz z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego ma wywiercić tunel średnicowy, przyznaje, że prace mogą się przenieść na kolejne ogródki działkowe. Także te po drugiej, zachodniej stronie ulicy Stolarskiej.
- Pojawiła się koncepcja, by w miejscu komory startowej stworzyć dodatkową stację - mówi Żak. - Jeżeli ta stacja powstanie, i trzeba tu podkreślić słowo „jeżeli”, prace mogą się przenieść także na działki po drugiej stronie ulicy Stolarskiej - przyznaje.
O budowie stacji w miejscu komory startowej mówił w sierpniu w Łodzi wicepremier Piotr Gliński. Zapowiedział, że będzie lobbował za wybudowaniem stacji w rejonie ul. Odolanowskiej. Ponieważ i tak powstanie w tym miejscu wykop, jej koszt byłby niewielki. Decyzja musi zapaść jeszcze tej jesieni.
Tymczasem bliskie finału są przygotowania do rozpoczęcia wykopu. W piątek lub w poniedziałek między ulicami Odolanowską, Stolarską i Drewnowską rozpocznie się kopanie komory startowej. Z niej poprowadzone będą tunele: po jednym w kierunku stacji Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
W listopadzie i grudniu mają być wysłane z niemieckiej Lubeki tarcze dwóch maszyn TBM, małej i dużej, które będą drążyć tunele. Tarcza większej ma aż 13 m średnicy.
Koszt inwestycji to 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to środki unijne. Ma być gotowa do końca 2021 roku.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?