Stanowisko do testowania wirników helikopterów na Politechnice Łódzkiej ma 12 metrów wysokości i średnicy. Wewnątrz z prędkością 1500 obrotów na minutę kręcą się dwa przeciwbieżnie śmigła, każde o długości 3 metrów. Zostało ono wykorzystane do przeprowadzenia testów nowatorskich konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters.
Testowane w Polsce wirniki zostały zaprojektowane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters. Cała koncepcja, układ sterowania i opomiarowania urządzenia testowego zostały stworzone przez łódzką firmę Sensor. Koordynatorem projektu był Adam Zarzycki, 23-letni student Politechniki Łódzkiej, który jednocześnie jest pracownikiem biura konstrukcyjnego Airbus Helicopters w Łodzi.
Nowa generacja wirników ma mniejszą masę, jest wydajniejsza i cichsza w porównaniu do obecnie stosowanych systemów.
Pierwszy etap testów wirników nośnych zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?